Learning Activity and teacher’s work organization
Main Article Content
Abstract
According to Cultural-Historical Theory, learning activity, by which students appropriate themselves of knowledge from different sciences that form the school curriculum, causes the most relevant changes in psychic processes and in the formation of children´s personality during school years. That activity produces an important psychological new formation in the humanization process, or rather, the formation of theoretical thought. The formation of this activity is the essence of teachers´ work. How may knowledge on learning activity contribute to the organization of teachers´ work? As a result of a bibliographic research, the current paper discusses learning activity which marks pathways for the organization of teaching. The theoretical production of Psychologists and Pedagogues of Cultural-Historical Theory and of Developmental Teaching will be an aid to understand learning activity within the context of human development-promoting activities; the particularities of theoretical thought as a specific neo-formation within the schooling period; and the peculiar actions of learning activity materialized in learning tasks. Further, attention on demands that the formation of learning activity brings to teachers´ work are enhanced.
Downloads
Article Details
References
DAVÍDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscu: Editorial Progreso, 1988.
DAVIDOV, V.V. O que é a atividade de estudo. 9. Приналичиидиска CD-ROM с записямиКаталога и текстовстатей о развивающемобучении, пользовательзащищенотутратыинтересующейегоинформации. НомерстатьипоКаталогу:Ст. 158. Revista Escola Inicial, nº 7, ano 1999. Tradução: Ermelinda Prestes.
DAVIDOV, V. V., MÁRKOVA. A. A concepção de atividade de estudo dos alunos. In. PUENTES, R. V; MELLO, S. A. (Org.). Teoria da atividade de estudo: livro II: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia: EDUFU, 2019, p. 189-210. DOI: https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-506-0.
DAVIDOV, V.V.; SLOBÓDCHIKOV, V. I. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. In: MÚDRIK, A. B. (Ed.) La educación y la enseñanza: una mirada al futuro. Moscú: Ed. Progreso, p. 118-144, 1991.
ELKONIN, D. B. Questões psicológicas relativas a formação da atividade de estudo nos anos iniciais da idade escolar. In: KOSTIUK, G. S. e GAMEZO, P. F. (Orgs.) Questões de Psicologia da aprendizagem e da educação. Resumos de relatórios de pesquisa. Kiev, 1961. Disponível em http://http://pedlib.ru/Books/1/0374/1_0374-142.shtml#book_page_top.
ELKONIN, D. B. Atividade de estudo: sua estrutura e formação. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C; AMORIM, P. A. P. (Org.) Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV, Uberlândia: EDUFU, 2019. p. 159-168.
ILIENKOV, E. V. La ascensión de lo abstracto a lo concreto en principios de la lógica dialéctica. In: JIMÉNEZ, Alfredo Tecla. Teoría de la construcción del objeto de estudio. México: Instituto Politécnico Nacional, 2006.
KOPNIN, P.V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1978.
KOSIK, K. Dialética do concreto. Tradução de Célia Neves e Aldorico Toríbio, 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
LEONTIEV, A. N. Actividad, consciência y personalidad. Anexo. Buenos Aires: Ciencias del Hombre, 1978.
LIBÂNEO, J. C. Ensinar e aprender/aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em Didática. (s/d) Pesquisa: 22/10/2020. http://professor.pucgoias.edu.br/SiteDocente/home/disciplina.asp?key=5146&id=3552.
LIZZI, M. S. S. da S. O conceito teórico como instrumento mediador do pensamento: contribuições da teoria histórico-cultural para organização do ensino. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2020.
MUKHINA, V. Psicologia da idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
SERCONEK, G. C. Teoria do Ensino Desenvolvimental e aprendizagem: um experimento com conceitos de área e de perímetro. Tese de Doutorado em Educação. Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2018.
SFORNI, M. S. F. Formação de professores e os conhecimentos teóricos sobre a docência. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. (Orgs.). Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, p. 469-488.
SFORNI, M. S. F. A trajetória da didática no Brasil e sua (des)articulação com a teoria histórico-cultural. Revista HISTEDBR On-line, v. 15, p. 87-109, 2015a. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v15i61.8640516.
SFORNI, M. S. F. Didática e Teoria Histórico-Cultural. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, jun. 2015b. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623645965.
SFORNI, M. S. F.; SERCONEK, G. C.; BELIERI, C. M. (Orgs.). Aprendizagem conceitual e organização do ensino: experimentos didáticos na educação básica. Curitiba: Editora CRV, 2019. DOI: https://doi.org/10.24824/978854443447.5.