The body culture and mediation of the Physical Education teacher in Early Childhood Education
Main Article Content
Abstract
The aim of this study is to discuss the relevance of the Physical Education teacher for the young child's learning in Early Childhood Education. Through Body Culture activities (such as games, sports, gymnastics, fights etc.), this professional contributes to the integral development of the child by prioritizing the relationships between body, nature, and culture, overcoming biological concepts, such as physical fitness, motor learning, and motor development. The methodology was a bibliographic research, based on the Cultural-Historical Theory, the Historical-Critical Pedagogy, and the Critical-Superior approach, based on the historical and dialectical materialism in defense of teaching and humanization through planned, systematized teaching mediated by the teacher. The aim is to seek elements to advance and understand the relationship of pedagogical praxis and Physical Education learning of young children. Through this study, it was possible to infer the importance of the specialist teacher in the act of planning his or her pedagogical actions, effecting the socialization of scientific knowledge of this discipline in Early Childhood Education.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ARCE, A. É possível falar em pedagogia histórico crítica para pensarmos a educação infantil? Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 5-12, dez. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9695.
BRACHT, V.. Cultura Corporal, Cultura de Movimento ou Cultura Corporal de Movimento? In: SOUZA JÚNIOR, Marcílio (org.). Educação Física Escolar: teoria e política curricular, saberes escolares e proposta pedagógica. Recife: EDUPE, 2005. p. 97-106.
BRACHT, V. Educação Física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.
BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Diário Oficial da União, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.
Acesso em: 25 jul. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 18 jul. 2021.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em 17 jul. 2021.
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil. Brasília: MEC: 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 16 jul. 2021.
CASTELLANI FILHO, L; SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, E.; ESCOBAR, M. O.. Metodologia do Ensino da Educação Física. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2009.
LIMA, D. T. de; HUNGER, D.. Educação Física escolar: crianças em movimento aprendendo criticamente o viver social. 1. ed. Curitiba: Appris, 2019.
MARTINS, L. M.; MARSIGLIA, A. C. G.. Contribuições para a sistematização da prática pedagógica na Educação Infantil. Cadernos de Formação RBCE, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 15-26, mar. 2015. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/download/2079/1035. Acesso em: 25 jul. 2021.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2013.
RODRIGUES, A. T.; CAUPER, D. A. C.; ANDRADE, L. C. de; MARTINS, P. de C. (org.). O Ensino da Educação Física na Educação Infantil: reflexões teóricas e relatos de experiências com a Cultura Corporal na primeira etapa da Educação Básica. Curitiba: CRV, 2019.
SAVIANI, D.. Escola e Democracia. 25. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
TAFFAREL, C. Z.. Pedagogia Histórico-Crítica e Metodologia de Ensino Crítico-Superadora da Educação Física: Nexos e Determinações. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 27, n. 1, p. 5-23, jan./abr. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v27i1.3962.