Developmental teaching systems: conceptual, methodological and typical logic precisions
Main Article Content
Abstract
The article is placed in the mark of the theoretical researches on Learning and Developmental Didactics done in the Study and Research Group on Developmental Didactics and Teachers further training -Gepedi/UFU/BR. The text approaches four aspects: 1) the concepts of didactic system, alternative didactic system and Soviet developmental alternative didactic system; 2) identification and classification of Soviet developmental alternative didactic systems; 3) arguments produced by the group towards including the proposal of Galperin-Talízina among the different developmental alternative didactic systems and 4) historical, political, epistemological and ethics reasons which led the group to assume the nomination of the Elkonin-Davidov system as an Elkonin-Davidov-Repkin system. From the perspective of methodology, the text is based on the systemic thought,on the historical and logical methods as well as the constructive-interpretative methodology. Analyses reveal the documental sources, the reasons and the arguments which make possible to include the work held by P. Ya Galperin and by N. F. Talízina as a didactic system; as well as incorporate the name of the Ukrainian psychologist, studious, methodologist and philosopher V. V. Repkin in the nomination of the didactic system Elkonin-Davidov-Repkin.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
AMONASHVILI, Sh. A. A educação e as funções educacionais de avaliação do ensino dos alunos. Moscou, 1984.
AMONASHVILI, Sh. A. Como vão vocês, crianças? Moscou, 1986.
BIBLER, V. S. Pensamento criativo como sujeito da lógica (problemas e perspectivas). In: Criatividade científica. Moscou: Ciência, 1969.
BIBLIOTECA de literatura educacional e informativa), 2020. Дидактические системы (Sistemas Didáticos). Disponível em: <https://razlib.ru> Acesso em: 31.08.2020.
CARDOSO, Cecília Garcia Coelho. Aprendizagem desenvolvimental: a atividade de estudo na perspectiva de V. V. Davidov. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. Disponível em https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29765, acesso em 06 de setembro de 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.486.
DAVIDOV, V. V. Atividade de estudo e aprendizagem desenvolvimental. (1996c). In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (Orgs.). Teoria da aprendizagem desenvolvimental: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 1ed.Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2019a, v. 10, p. 249-266. DOI: https://doi.org/10.24824/978854444104.6.
DAVIDOV, V. V. Entrevista. Diálogos com o Mestre. Entrevista efetuada por Bronislav Alexandrovich Zeltserman, na cidade de Jurmala, perto de Riga, capital de Letônia, no dia 17 de agosto de 1996, Вестник, Riga, № 1, 1996a.
DAVIDOV, V. V. História da formação do sistema de aprendizagem desenvolvimental D. B. Elkonin-V. V. Davodiv. Вестник, Riga, n. 3, p. 1-13, 1997. Disponível em: http://www.experiment.lv/rus/biblio/vestnik_3.htm, acesso em 27 de agosto de 2020.
DAVIDOV, V. V. O conceito de aprendizagem desenvolvimental. Tomsk: Peleng, 1995.
DAVIDOV, V. V. Problemas de aprendizagem desenvolvimental. A Experiência da Pesquisa Teórica e Experimental na Psicologia. Moscou: Pedagógica, 1986.
DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
DAVIDOV, V. V. Problemas de pesquisa da atividade de estudo. In: DAVIDOV, V. V. Teoria da aprendizagem desenvolvimental. Moscou: Intor, 1996c.
DAVIDOV, V.V. Problemas de pesquisa da atividade de estudo. 1996d. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (Orgs.). Teoria da aprendizagem desenvolvimental: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2ed. Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2020, v. 10, p. 267-287. DOI: https://doi.org/10.24824/978854444104.6
DO CONSELHO EDITORIAL. Вестник, Riga, n. 1, 1996. Disponível em https://old.experiment.lv/, acesso em 3 de setembro de 2020.
FEROLA, Bianca de C. O desenvolvimento integral na obra de L. V. Zankov (1957-1977): um olhar para os princípios e orientações metodológicas Dissertação (Mestrado). Uberlândia: Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Uberlândia, 2019.
GALPERIN, P. Ya. Acerca del lenguaje interno (1957b). In: QUINTANAR ROJAS, Luis; SOLIVIEVA, Yulia (Orgs.). Las funciones psicológicas en el desarrollo del niño. México: Trillas, 2011, p. 91-97.
GALPERIN, P. Ya. Desenvolvimento das pesquisas sobre a formação das ações mentais. In: A ciência psicológica na URSS. Volume I. Moscou: Editora da Academia de Ciências Pedagógicas da RSFSR, 1950.
GALPERIN, P. Ya. La dirección del proceso de aprendizaje (1965). In: QUINTANAR ROJAS, Luis; SOLIVIEVA, Yulia (Orgs.). Las funciones psicológicas en el desarrollo del niño. México: Trillas, 2011, p. 113-119.
GALPERIN, P. Ya. La formación de las imágenes sensoriales y los conceptos (1957a). In: QUINTANAR ROJAS, Luis; SOLIVIEVA, Yulia (Orgs.). Las funciones psicológicas en el desarrollo del niño. México: Trillas, 2011, p. 64-75.
GALPERIN, P. Ya. La formación de los conceptos y las acciones mentales (1959). In: QUINTANAR ROJAS, Luis; SOLIVIEVA, Yulia (Orgs.). Las funciones psicológicas en el desarrollo del niño. México: Trillas, 2011, p. 80-90.
GONZÁLEZ REY, Fernando L.; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Subjetividade: teoría, epistemología, método. Campinas: Alinea, 2017.
GREBENYUK, O. S. Pedagogia geral: palestras. Kaliningrado: Universidade de Kaliningrado, 1996, 107p.
GUSEVA, L. G. Tradição na educação russa: o sistema zankoviano no atual ensino fundamental. In: LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlândia: Edufu, 2017, p. 225-242.
LIBANEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Aparecida M. M. Mariane Hedegaards contribution to developmental didactics and to pedagogical research in the brazilian context. EDWARDS, Anne; FLEER, Marilyn; BOTTCHER, Louise. (Org.). Cultural-Historical Approaches to Studying Learning and Development. Perspectives in Cultural-Historical Research. 1ed.New York: Springer Singapore, 2019, v. 6, p. 323-337. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-6826-4_21.
LONGAREZI, Andréa M.; SOUSA, Diva. Formação de professores e sistemas didáticos na perspectiva histórico-cultural da atividade: panorama histórico-conceitual. Revista Obutchénie, Uberlândia, vol. 2, n.3, p. 571-590, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47433.
LONGAREZI, Andréa M. Prefácio. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 1. ed. Curitiba: CRV; Uberlândia, Edufu, 2019a. p. 19-28.
LONGAREZI, Andréa M. Teoria do experimento formativo no Sistema Elkonin-Davidov-Repkin. In: PUENTES, Roberto V.; LONGAREZI, Andréa M. (Orgs.) Ensino Desenvolvimental. Sistema Elkonin-Davidov-Repkin. Campinas: Mercado de Letras; Uberlândia: Edufu, 2019b.
LONGAREZI, Andréa M. Gênese e constituição da Obutchénie Desenvolvimental: expressão da produção singular-particular-universal enquanto campo de tensão contraditória. Revista Educação (UFSM), Santa Maria, 2020a (no prelo).
LONGAREZI, Andréa. M. Didática desenvolvimental: um olhar para sua gênese na tradição da teoria histórico-cultural e possíveis desdobramentos para a realidade brasileira. In: FRANCO, Adriana de Fátima; TULESKI, Silvana Calvo; MENDONÇA, Fernando (Orgs.) Ser ou não ser na sociedade capitalista: o materialismo histórico-dialético como método da Psicologia Histórico-Cultural e da Teoria da determinação social dos processos de saúde e doença. Goiânia: Editora Phillos, 2020b.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betania Leite. Apresentação: sobre a teoria de P. Ya. Galperin. In: NÚÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betania Leite (Orgs.). Galperin e a teoria da formação planejada por etapas das ações mentais e dos conceitos: pesquisas e experiências para um ensino inovador. Campinas: Mercado de Letras, 2016, p. 9-22.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; PACHECO, Otmara González. Formação de conceitos segundo a teoria de assimilação de Galperin. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 105, p. 92-109, 1998.
PISAREV, V.E.; PISAREVA T.E. Teoria da pedagogia. Voronezh: Editora Kvarta, 2009, 612p.
PODLASY, I. P. Pedagogia: 100 perguntas - 100 respostas: livro didático. manual para universidades. Moscou: VLADOS-press, 2004, 365p.
PROGRAMA EDUCACIONAL para alunos de educação do I grau (classe 1-A) de acordo com o sistema de aprendizagem desenvolvimental DRieM (V. V. Davydova, V.V. Repkina e D.S. Maksymenko, etc.) Conselho distrital de Dergachiv, Kharkov, 22 de junho de 2018, n. 8. Disponível em: http://solonicevka-gymnasium3.edu.kh.ua/prozoristj_ta_informacijna_vidkritistj_zakladu/osvitni_programi_scho_realizuyetjsyav_zakladi_osviti_ta_perelik_osvitnih_komponentiv_scho_peredbacheni_vidpovidnoyu_osvitnjoyu_programoyu/, acesso em 02 de setembro de 2020.
PUENTES, Roberto Valdés. Ensino desenvolvimental: a teoria da atividade de estudo de V. V. Davídov e D. B. Elkonin. In: AMARAL, Cláudia Tavares do; MOURA, Juçara Gomes de (Orgs.). O saber e as práticas pedagógicas no século XXI: questões em debate. 1ed.Curitiba: CRV, 2015, v. 1, p. 1-18.
PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Obutchénie, Uberlândia, v. 1, p. 20-58, 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-2.
PUENTES, Roberto Valdés. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação (online), Santa Maria, v. 44, p. 48-70, 2019a. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644437312.
PUENTES, Roberto Valdés. O sistema Elkonin-Davidov-Repkin no contexto da didática desenvolvimental da atividade (1958-2015). In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (Orgs.). Teoria da aprendizagem desenvolvimental: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 1ed. Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2019b, v. 10, p. 53-80.
PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: uma aproximação ao sistema Elkonin-Davidov-Repkin (1058-2015). In: PUENTES, Roberto Valdés; MELLO, Suely Amaral (Orgs.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. 1ed. Uberlândia: Edufu, 2019c, v. 8, p. 25-52. DOI: https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-506-0.
PUENTES, Roberto Valdés. Uma nova abordagem da teoria da aprendizagem desenvolvimental. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente. (Orgs.). Teoria da aprendizagem desenvolvimental: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2ed.Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2020a, v. 10, p. 31-52.
PUENTES, Roberto Valdés. Teoria da atividade de estudo: estado da arte das pesquisas russas e ucranianas (1958-2018). In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente (Orgs.). Teoria da aprendizagem desenvolvimental: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. 2ed.Curitiba: CRV; Uberlândia: Edufu, 2020b, v. 10, p. 81-138.
PUENTES, Roberto Valdés; AMORIM, Paula Alves Prudente; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho. Didática desenvolvimental da atividade: contribuições de V. V. Repkin ao sistema Elkonin-Davidov. Ensino em Revista, Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 130-150, 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v24n1a2017-12.
PUENTES, Roberto Valdés; AQUINO, Orlando Fernández. Ensino desenvolvimental da atividade: uma introdução ao estudo do sistema zankoviano (1957-1977). Linhas Críticas (online), Brasília, v. 24, p. 342-366, 2019. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.20106.
PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente. V. V. Repkin: vida, pensamento e obra de um dos principais representantes da didática desenvolvimental da atividade. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Livro III. 1ed. Jundiaí: Paco Editorial; Uberlândia: Edufu, 2019, v. 6, p. 287-325.
PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente. A Atividade de Estudo segundo V. V. Repkin: uma abordagem crítica na perspectiva da Teoria da Subjetividade. Ensino em Revista, Uberlândia, v. 25, p. 748-771, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v25n3a2018-13.
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano. Escola e didática desenvolvimental: seu campo conceitual na tradição da teoria histórico-cultural. Educ. rev. [conectados]. 2013, vol.29, n.1, p.247-271. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-46982013005000004
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano. Didática desenvolvimental: sessenta anos de tradição teórica, epistemológica e metodológica. Apresentação do Dossiê. Obutchénie, Uberlândia, v. 1, p. 9-19, 2017a. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-1
PUENTES, Roberto Valdés, LONGAREZI, Andréa Maturano. A didática desenvolvimetal: seu campo conceitual na tradição da psicologia histórico-cultural da atividade. In: LONGAREZI, Andréa M.; PUENTES, Roberto V. (Orgs.). Fundamentos psicológicos e didáticos do ensino desenvolvimental. Uberlandia: EDUFU, 2017b, p. 187-225.
PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano. Uma introdução à Didática Desenvolvimental soviética e suas diferentes interpretações no âmbito Latino-americano (Brasil, Cuba e México). Apresentação. Linhas Críticas (online), Brasília, p. 278-283, 2018. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.23823
REPKINA, Natálya V. Entrevista [06.2018] Entrevistador: Roberto Valdés Puentes. Uberlândia, 14 de junho de 2018. Arquivo e-mail.
RUBTSOV, V. V. V.V. Davydov: fundador da escola científica e diretor do Instituto de Psicologia da Academia Russa de Educação. Psicologia Histórico-Cultural, Moscou, n.2, p. 17-29, 2005.
SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: Estrutura e sistema. 7ª ed., Campinas: Autores Associados, 1996.
SAVIANI, Dermeval. Sistemas de ensino e planos de educação: o âmbito dos municípios. Educação e Sociedade, Campinas, v. XX, n.69, p. 119-136, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73301999000400006.
SANGER, Peter M. A quinta disciplina: arte, teoria e prática da organização de aprendizagem. 10 ed. Rio de Janeiro: Editora Best Seller, 1990.
SITAROV, V.A. Didática: guia de estudo. Moscou: Ed. Center "Academy", 2002, 368p.
SOLOVIEVA, Yulia; QUINTANAR ROJAS, Luis. Prólogo. In: TALÍZINA, N. F. La teoría de la actividad aplicada a la enseñanza. Puebla, Mx.: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2009, p. 7-12.
TALÍZINA, Nina Filonema. La teoría de la actividad aplicada a la enseñanza. Puebla, Mx: Universidad Autónoma de Puebla, 2009.
TALÍZINA, Nina F.; SOLOVIEVA, Yulia; QUINTANAR ROJAS, Luis (Ogs.). Enseñanza de las matemáticas desde la perspectiva de la actividad. México: Ediciones CEIDE, 2017.
VALEEV, A. A.; ZINNATOVA, D. M. Sistemas didáticos alternativos no exterior (século XX). Kazan: Monografia, 2013.
VIANNA, Juliana Magalhães de Brito. Didática Desenvolvimental: Contribuições do sistema Elkonin-Davidov_Repkin quanto aos papéis dos alunos e professor. In: BATISTA, N. L.; FELTRIN, T.; RIZZATTI, M. (Orgs.). Formação, prática e pesquisa em educação. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019, p. 362-370. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.89119030939
VIKTOROVICH, Khutorskoy Andrey. Escola do diálogo de culturas. Boletim do Instituto de Educação Humana, Moscou, n. 1, 2014. Disponível em file: https://C:/Users/ROBERTO/Documents/Roberto%202020/Publica%C3%A7%C3%B5es/Artigos/Sistemas%20did%C3%A1ticos%20desenvolvimentais/Escola%20do%20di%C3%A1logo%20cultural/Eidos-Vestnik2014-120-Khutorskoy.pdf, acesso dia 03 de setembro de 2020.
VOLOKHOVA, E. A.; YUKINA, I. V. Didática: Notas teóricas para alunos de universidades pedagógicas / Recurso eletrônico. Moscou: Phoenix, 2017. Disponível em:
VORONOV, V. V. Pedagogia escolar em duas palavras [Recurso eletrônico]: um tutorial. Moscou, MGOU, 2005. Disponível em: http://mgou.h11.ru/index.php?page=r691f2d7&directory=6
YAKIMANSKAYA, I. S. Aprendizagem desenvolvimental. Moscou: Pedagógica, 1979.
ZANKOV, L. V. (Ed.) Aprendizagem e desenvolvimento. Moscou: Pedagógica, 1975.
ZANKOV, L. V. (Ed.) Enseñanza y desarrollo. Moscú: Editorial Progreso, 1984.
ZHDAN, A. N. reconstrução histórica dos fundamentos psicológicos da aprendizagem desenvolvimental. Questões de Psicologia, Moscou, n. 6, 2000.