Concepts assimilation in Mathematics: a methodological possibility to distance learning
Main Article Content
Abstract
This work proposes a methodological discussion of teaching applied to the distance course in Mathematics at the Federal University of Paraíba, based on the Theory of Activity Approximation and Problem Solving, focusing on the study of triangles, in Geometry. The research was exploratory, quantitative and qualitative, in which several instruments were used for the production and acquisition of data. 31 students from the 5th period of the investigated course participated in all stages of the study, which lasted eight consecutive months. The results indicated that the methodologies used were relevant to the development of the mathematical tasks proposed to the participants. We conclude that the theories discussed contributed to the conceptual assimilation worked with the research subjects.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ARETIO, L. G. La educación a distancia: De la teoría a la práctica. 3ª ed. Barcelona: Ariel, 2006, p. 328.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, Secretaria de Ensino Fundamental. 5ª a 8ª séries. BRASIL: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Secretaria de Ensino Fundamental. BRASIL: MEC/SEF, 2017. Disponível em: H
http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 01 de agosto de 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP, 2019. Disponível em: http://inep.gov.br/pisa. Acesso em: 10 de agosto de 2019.
DANTE, L. R. Tudo é matemática: livro do professor. (5ª a 8ª séries). São Paulo: Ática, 2000, p. 207.
FARIAS, S.A.D. Ensino-Aprendizagem de Triângulos: um estudo de caso no Curso de Licenciatura em Matemática a Distância. 2014. 213 f. Tese (Doutorado em Educação). Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.
FARIAS, S.A.D.; Uma Análise da Produção Didática da Matemática a Distância: o caso da UFPB. 2009. 257 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2009.
FARIAS, S. A. F; RÊGO, R.G. Matemática e educação a Distância: resolução de problemas no ensino de geometria com o uso do Geogebra. João Pessoa: SADF, 2016. 244 p.
FARIAS, S. A. F; AZEREDO, M. A.; RÊGO, R.G. Matemática no Ensino Fundamental: Considerações teóricas e metodológicas. João Pessoa
– PB: SADF, 2016. 204 p.
GALPERIN, P. Ya. La dirección del Proceso de Aprendizaje. In: ROJAS, L.Q.; SOLOVIEVA, Y (Org.). Las Funciones Psicológicas em el Desarrollo del Niño. México: Trillas, 2009. 113 – 119 pp.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª edição. São Paulo: Atlas, 2011.
LEONTIEV, A. N. Curso de Psicologia General. Vol. I, II, III e IV. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Civilización Brasileira, 1991
PARAIBA, Estado. Referenciais Curriculares do Ensino Fundamental do Estado da Paraíba, João Pessoa: SEE/PB, 2010. 205 p.
POLYA, G.. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 2006, p. 203.
PONTE, J. P. Investigações em Matemática. Lisboa: APM, 2005, p. 123.
POZO, J. I. (org). A solução de problemas: Aprender resolver, resolver para aprender. Reimpressão 2008. Porto Alegre: Artmed, 1998, p. 177.
RESENDE, A.; VALDES, H. Galperin: Implicações educacionais da teoria de formação das ações mentais por estágios. Revista Educação e sociedade, Campinas, vol. 27, nº 97, p. 1205-1232, set/dez, 2006.
TALIZINA, N. F. Manual de Psicologia Pedagógica. Universidade Autônoma de San Luis Potosí. Mexico: Potosína, 2000, p. 340.
TALIZINA, N. F.; SOLOVIEVA, Y. ROJAS, L. Q. La aproximación de La actividad em psicologia y su relación com el enfoque histórico-cultural de L. S. Vigotsky. Revista Novedades Educativas. Nº 230, Febrero, 2010, p. 4-8.
UFPB VIRTUAL. Apresenta informações sobre modalidades de ensino online
oferecidos pela UFPB. Disponível em:
VAN DE WALLE, J. A. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução Paulo Henrique Colonesses. 6ª.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009, p. 57– 99.
VIGOTSKY, L. S. A formação da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Org.: COLE, M. et al. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007, p. 182.