Human development under historical-cultural approach: relations between the organization of teaching conditions and the production of school complaints in early childhood education

Main Article Content

Célia Regina da Silva

Abstract

The present study proposes a reflection on the conceptions that guide the organization of teaching conditions in early childhood education, in order to analyze, from the perspective of historical-cultural psychology, some determinations that constitute the process of producing school complaints at this level of education. For this purpose, it presents analyzes of three situations that occurred in the daily life of a public school of early childhood education, extracted from our doctoral thesis. The analyzes reveal the influences of spontaneistic conceptions of human development, which lead to the organization of teaching conditions conducive to conflicts between adults and children. Finally, this study deepens the concepts of psychic development and periodization, in the historical-cultural perspective with emphasis on the transition between early childhood and preschool age, called the three-year crisis, demonstrating incompatibilities between children's psychic needs and the way the teaching conditions, presented in the situations described, are organized.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva , C. R. da . (2019). Human development under historical-cultural approach: relations between the organization of teaching conditions and the production of school complaints in early childhood education. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 3(3), 1–29. https://doi.org/10.14393/OBv3n3.a2019-51703
Section
Dossier: Historical-cultural periodization of human development

References

ARCE, A.; MARTINS, L. M. A Educação Infantil e o Ensino Fundamental de Nove Anos. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. (org.). 3. ed. Alínea: Campinas, 2013.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 30 de março de 2019. https://doi.org/10.22409/mov.v5i8.472

BRASIL. Ministério da Saúde. Recomendação No 019, de 08 de outubro de 2015. Recomendações do Ministério da Saúde para adoção de práticas não medicalizantes e para a publicação de protocolos municipais e estaduais de dispensação de metilfenidato para prevenir a excessiva medicalização de crianças e adolescentes. Disponível em: https://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2015/outubro/01/Recomenda----es-para-Prevenir-excessiva-Medicaliza----o-de-Crian--a-e-Adolescentes.pdf. Acesso em: 29 de março de 2019. https://doi.org/10.11606/t.17.2007.tde-02092007-204350

BRASIL, 1998. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Referenciais curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 22 jul. 2018. https://doi.org/10.5007/1984-8951.2011v12n101p148

BRASIL, 1996. Planalto do Governo. Lei de Diretrizes e Bases. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 22 jul. 2018. https://doi.org/10.11606/d.2.2017.tde-03102017-105747

BRECHT, B. A vida de Galileu. São Paulo: Abril Cultural, 1977.

DIAS, L. C. D. Considerações acerca do transtorno de conduta. 2012. 19 f. Monografia (Especialização) - Curso de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em: . Acesso em: 18 abr. 2016. https://doi.org/10.29289/259453942018v28s1059

DUARTE, N. Concepções afirmativas e negativas sobre o ato de ensinar. Cad. CEDES [online, v. 19. N. 44, p. 85-106, abril. 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32621998000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em 12 dez. 2016. https://doi.org/10.1590/s0101-32621998000100008

ELKONIN, D. Sobre el problema de la periodizacion del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V. & SHUARE. M. (org.). La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Editorial Progresso, 1987. https://doi.org/10.5093/rhp2019a14

KEENAN, K.; SHAW, D. The development of coercive family processes: The interaction between aversive toddler behavior and parenting factors. In: J. McCord (Org.). Coercion and punishment in long-term perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 1988. https://doi.org/10.1017/cbo9780511527906.010

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LEONTIEV, A. N. El desarrollo psíquico del niño en la edad preescolar. In: DAVIDOV, V.; SHUARE. M. (org.). La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Editorial Progresso, 1987.
MUKHINA, V. Psicologia da idade pré-escolar. Tradução: Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
NOSELLA, P. Ética e pesquisa. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 102, p. 255-273, jan./abr. 2008. https://doi.org/10.1590/s0101-73302008000100013
PASQUALINI, J. C.; FERRACIOLI, M. U. A questão da agressividade em contexto escolar: desenvolvimento infantil e práticas educativas. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. (org.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. 2. ed. Campinas: Editora Alínea, 2012. https://doi.org/10.5016/dt000618034

PASQUALINI, J. C. Princípios para a organização do ensino na perspectiva histórico- cultural: um estudo a partir da prática do professor. 2010. 268 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A. Queiroz, 1999.

PATTO, M. H. S. O fracasso escolar como objeto de estudo. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 65, p. 72-77, mai. 1988.

PATTO, M. H. S. Psicologia e ideologia: uma introdução crítica à psicologia escolar. São Paulo: T. A. Queiroz, 1984.

PATTO, M. H. S. Privação cultural e educação pré-primária. São Paulo: José Olympio editora, 1973.

PORTELINHA, A. M. S.; ZOIA, E. T.; PASQUALOTTO, L. C.; COELHO, R. T.; SBARDELOTTO, V. S. A educação infantil no contexto das discussões da Base Nacional Comum Curricular. Revista Temas & Matizes, Cascavel, v. 11, n. 20, p. 30-43, jan./jun., 2017.

PRADO JÚNIOR, C. Dialética do Conhecimento: história da dialética / lógica dialética. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1960. https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.1993.37956

ROSSLER, J. H. A dimensão retórica e valorativa do núcleo teórico-conceitual do ideário construtivista. In: ROSSLER, J. H. Sedução e alienação no discurso construtivista. Campinas: Autores Associados, 2006. Coleção Educação Contemporânea.

SAGAN, C. Ciência e Esperança. In: O mundo assombrado pelos demônios. São Paulo: Companhia das Letras, 1996. https://doi.org/10.13037/gr.vol26n76.544
SAVIANI, D. Perspectiva marxiana do problema da subjetividade-intersubjetividade. In: DUARTE, N. et al. Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas: Autores Associados, 2004.
SILVA, C. R. da. Análise da dinâmica de formação do caráter e aprodução da queixa escolar na educação infantil: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. 2017. 261 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2017.

SOUZA, B. P. (org). Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do psicólogo, 2007.

SOUZA, M. C. B. R. de. A concepção de criança para o enfoque histórico-cultural. 2007. 154 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2007.

VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre fundamentos da pedologia. Organização [e tradução]: Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. Trad. Claudia da Costa Guimarães Santana. 1ª ed. Rio de Janeiro: E-papers, 2018. https://doi.org/10.4025/rtpe.v22i1.47437

VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Coleção Textos de Psicologia).

VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tradução: Lydia Kuper. Madrid: Visor Distribuiciones, 1996. v. 4.