Early childhood goes to school: in defense of developmental teaching for all children

Main Article Content

Lucinéia Maria Lazaretti
Giselle Modé Magalhães

Abstract

The debate on early childhood education presents controversial challenges and positions on its formal and scholarly nature. In this sense, this text aims to explain the characteristics of the development process in early childhood, in order to highlight the positive implications of school teaching in this process. Based on Historical-Cultural Psychology, it goes through an argumentative line, evidencing the historical process of struggle for the right to education; the specificity of child development and the conditions that are necessary for good teaching from an early age. We defend the systematization of Early Childhood Education in order to guarantee the developmental teaching in early childhood in its maximum possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lazaretti, L. M. ., & Magalhães, G. M. . (2019). Early childhood goes to school: in defense of developmental teaching for all children. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 3(3), 1–21. https://doi.org/10.14393/OBv3n3.a2019-51702
Section
Dossier: Historical-cultural periodization of human development

References

BORGES, L.F.P. Educação, escola e humanização em Marx, Engels e Lukács. Revista Educação em questão. Natal, v. 55, n. 45, p. 101 – 126, jul-set, 2017. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n45id12747

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829

BRASIL. Relatório do 2º Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: Inep, 2018. 460 p. Disponível: http://inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/1476034. Acesso em 26 de maio de 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-99362010000300018

COSTA, M. C. L. Creche: solução ou problema? Cadernos de Pesquisa. São Paulo. V. 50, p. 58-60, ago. 1984.

ELKONIN, D. Sobre el problema de la periodizacion del desarrollo psíquico em la infância. In: SHUARE, M. (org.) La Psicologia evolutiva y pedagogica en la URSS. Moscú: Editorial Progreso, 1987, p. 104-124. https://doi.org/10.5093/rhp2019a14

ELKONIN, D. B.; ZAPOROZHETS. Foreword. In: ELKONIN, D. B.; ZAPOROZHETS, A. (Orgs). The psychology of preschool children. Cambridge, MA: MIT Press, 1974. p. 5-23.

ELKONIN, D. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ELKONIN, Daniil Borisovich. Desarrollo psíquico del niño desde el nacimiento hasta el ingreso en la escuela. In. SMIRNOV, A. A. et al. Psicología. México: Grijalbo, 1969. p.504-522.

HADDAD, L. A creche em busca de identidade. São Paulo: Loyola, 1991.

LAZARETTI, Lucinéia Maria. A organização didática do ensino na educação
infantil: implicações da teoria histórico-cultural. 2013. 204 f. Tese (Doutorado em
Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. https://doi.org/10.29289/259453942018v28s1022

LAZARETTI, L. M.; ARRAIS, L. F. O Que Cabe no Currículo da Educação Infantil? Um Convite à reflexão Educ. Anál., Londrina, V.3, N.2, p.27-46, jul./dez. 2018. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2018v3n2p27

LAZARETTI, L. M.; MAGALHAES, C. . Acolher, Explorar, Brincar e Conhecer: Reflexões sobre o Espaço Como Potencializador das Aprendizagens de Bebês e Crianças na Educação Infantil. In. MAGALHAES, C. EIDT, N. M. (Org.). Apropriações Teóricas e suas Implicações na Educação Infantil. 1ed.Curitiba: Editora CRV, 2019, v. 1, p. 1-247. https://doi.org/10.26512/2016.03.d.20028

LAZARETTI, L. M.; MELLO, M. A. . Como ensinar na educação infantil? Reflexões sobre a didática e o desenvolvimento da criança. In: PASQUALINI, J. C.; TEIXEIRA L. A.; AGUDO, M. M. (Org.). Pedagogia Histórico-Crítica: Legado e Perspectivas. 1ed.Uberlãndia: Navegando, 2018, v. 1.

LEONTIEV, A. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTISKII, L S; LURIA, A; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone editora, 2001.

MAGALHÃES, G.M. Atividade-guia e neoformações psíquicas: contribuições da Psicologia Histórico-Cultural para o ensino desenvolvente na Educação Infantil. Crítica Educativa (Sorocaba/SP), v. 4, n. 2, p. 275-286, jul./dez. 2018.

MARTINS, L. M. Especificidades do desenvolvimento afetivo-cognitivo de crianças de 4 a 6 anos. In. ARCE, A.; MARTINS, L. M. (Orgs.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil? Em defesa do ato de ensinar. Campinas: Alínea, 2007. https://doi.org/10.1590/s1414-32832012000100025

MARTINS, L M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2013.

MARTINS, L. M.; MAGALHÃES, G. M. A educação infantil e suas interfaces formais e informais. In: BIZELLI, J. L.; SOUZA, C. B. G. (orgs) Caminhos para a escola inclusiva. São Paulo – SP: Cultura Acadêmica, 2014.

MÚJINA, V. S. Características Psicológicas del prepreescolar y del preescolar. In.
PETROVSKI, A. V. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica. Moscú: Progreso, 1979. p. 44-79.

REIS, J.R.T. Família, emoção e ideologia. In: LANE, S. e CODO, W. (orgs) Psicologia Social: o homem em movimento. São Paulo: editora brasiliense, 2012.

ROSEMBERG, F. O movimento de mulheres e a abertura política no Brasil: o caso da creche. Cadernos de Pesquisa, São Paulo. v. 51, p. 73-79, novembro 1984.

ROSEMBERG, F. Políticas Públicas e Qualidade da Educação Infantil. In: SANTOS, M. O.; RIBEIRO, M. I. S. (orgs.). Educação Infantil: os desafios estão postos!: e o que estamos fazendo? Salvador: Sooffset, 2014. https://doi.org/10.22533/at.ed.1241819125

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 1991. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.8i1.0013

TUNES, E.; PRESTES, Z. Apontamentos sobre educação de bebês e de crianças pequenas. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 22, n.1, p. 32-43, Janeiro/Abril, 2019. https://doi.org/10.4025/tpe.v22i1.47427

VIEIRA, L. M. F. Mal Necessário: creches no departamento nacional da criança (1940-1970). Cadernos de Pesquisa, São Paulo. v. 67, p. 3-16, novembro de 1988.

VIGOTSKI, L.S. 7 aulas sobre os fundamentos da pedologia. Tradução e organização de Zoia Prestes e Elisabeth Tunes. Rio de Janeiro – RJ: E-papers, 2018.

VIGOTSKI, L S. A Construção do pensamento e da linguagem. São Paulo,SP: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKI, L S. Obras Escogidas. Madrid: Editora Visor, 1996. Tomo IV.

VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone; EDUSP, 1988.

WEBER, L. N. D. (et all). Filhos em creches no século XXI e os sentimentos das mães. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 24, n. 44 p. 45-54, jan./mar. 2006. https://doi.org/10.7213/rpa.v24i44.20095