Imagination and its development in the light of cultural-historical psychology
Main Article Content
Abstract
Both in common sense and in some psychological and pedagogical theories, the assumption that the imagination of the child is richer and more developed than that of the adult is assumed. This article opposes the thesis of the natural blunting of the imagination in the course of the periodization of development, subjecting the phenomenon of imagination to the scientific analysis of historical-cultural orientation. The central objective is to demonstrate that the imagination is a psychic process that develops and becomes complex as grows the complexity of the activity of the person in the world. In order to elucidate the formative process of the imagination, we approach its specificity in relation to the other psychic functions; punctuate and analyze their active and passive expressions; and present imaginative techniques, in an effort to systematize the determinations and essential features of this psychic process decoded by Vygotsky (2014), Ignatiev (1960), Petrovski (1960), Repina (1974) and Rubinstein (1978). We conclude the article focusing pedagogical implications of the presented discussion.
Downloads
Article Details
References
GIANNONI, A. P. Uma história da psicologia soviética explicitada pelas abordagens da função imaginativa (1917-1960). 2018. 250 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2018. https://doi.org/10.5327/z1679443520180084
IGNATIEV, I. E. La imaginación. In: SMIRNOV, A. A.; LEONTIEV, A. N.; RUBINSTEIN, S. L.; TIEPLOV, B. M. (org.). Psicologia. México: Grijalbo, 1960.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013. https://doi.org/10.1590/s1414-32832012000100025
MARX, K. O Capital: crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2013. (Livro I: o processo de produção do capital).
PETROVSKI, A. V. La imaginación. In: PETROVSKI, A. V. Psicologia General: manual didáctico para los institutos de pedagogia. Moscú: Progreso, 1985.
REPINA, T. A. Development of imagination. In: ZAPOROZHETS, A. V.; ELKONIN, D. B. The psychology of preschool children. Cambridge: MIT Press, 1974.
RUBINSTEIN, S. L. La imaginación. In: RUBINSTEIN, S. L. Principios de psicología general. México: Grijalbo, 1978.
SACCOMANI, M. C. da S. A criatividade na arte e na educação escolar: uma contribuição à pedagogia histórico-crítica à luz de Georg Lukács e Lev Vigotski. Campinas: Autores Associados, 2016. https://doi.org/10.20396/rho.v12i47.8640060
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2012. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.8i1.0013
SILVA, M. C. da. O desenvolvimento da imaginação e a atividade da criança em idade pré-escolar. 2019. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2019. https://doi.org/10.11606/d.7.2006.tde-02102006-155956
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas II: problemas de psicología general. Madrid: Antonio Machado Libros, 2014.