The workshop educational mathematics as activity
Main Article Content
Abstract
This article at it presents principles of that guide the work with the Pedagogical Workshops Mathematics from the historical-cultural theory and activity theory, highlighting the collaborative work, learning triggering situation, teaching-orienteering activity among others. Are also presented the results obtained from the development during 2015 of Mathematics Pedagogical Workshops as an extension project offered to teachers from the state of Paraná network and linked to the Academic Department of Mathematics UTFPR – Campus Curitiba. Highlights the importance of actions like this in the university environment that is structured as activity combine research and extension allowing the continuing education of teachers.
Downloads
Article Details
References
BOYER, C.B. História da matemática. 2.ed. São Paulo: Editora Edgard Blucher Ltda., 1996.
CEDRO, W. L. O espaço de aprendizagem e atividade de ensino: o clube de matemática. 2004, 157f. Dissertação (Mestrado em Educação: Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
DAVIS, C.L.F.; NUNES, M. M.R; ALMEIDA, P.C.A.A. Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros.Relatório Final. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, Fundação Victor Civita, Junho, 2011.
DAVYDOV, V.V. Tipos de generalización em La enseñanza. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.
EVES, H. Introdução à história da matemática.Campinas, Ed. Unicamp, 1995.
HIROSHI, M. 1ª Pista de Skate Pública do Piauí. Revisa Cemporcento Skate, Piauí, jun. 2007. Disponível em:<http://www.cemporcentoskate.com.br/fiksperto.php?id=3068>. Acesso em: 09 jun.2015.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1975.
______.Actividad, conciencia, personalidad. 2. ed. Havana: Pueblo y Educación, 1983.
______.Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In:VIGOTSKI, L.S.;LURIA, A.R, LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento aprendizagem. Ícone Editora, 1994.
MORAES, S.P.G.; ARRAIS, L.F.L.; GOMES, T.S.; GRACILIANO, E.C. VIGNOTO, J. Pressupostos teórico-metodológicos para formação docente na perspectiva da teoria histórico-cultural. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, nov. 2012. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, Brasil.
MORETTI, V. D.; MOURA, M.O. de. Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente. Ciência & Educação,v.17, n.2, p.435-450, 2011.
MOURA, M.O.de. A construção do signo numérico em situações de ensino. Doutorado em Educação. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 1992.
MOURA, M.O.de (coord). Controle da variação de quantidades: atividades de ensino. São Paulo, FEUSP, 1996.
MOURA, M. O. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. P. (Orgs.). Ensinar a ensinar. São Paulo: Pioneira, 2001. P. 143-162.
______. A atividade pedagógica na teoria histórico cultural. Brasília: Liber Livro, 2010.
MOURA, M.O.de; SFORNI, M.; ARAÚJO, E. Objetivação e apropriação de conhecimentos na atividade orientadora de ensino. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 39-50, jan/abr. 2011.
SILVA, A. L.; PALLU, F.; PANOSSIAN,M.L.; SCHREINER, L.. Skate de dedo e as relações trigonométricas no triângulo retângulo. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016.
SOUSA, M.C.; PANOSSIAN, M.L.; CEDRO, W. Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos.1. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2014. 184p.
VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem.São Paulo, Brasil: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY. Obras escogidas. Tomo V. Madri: Visor, 1997.