The workshop educational mathematics as activity

Main Article Content

Maria Lucia Panossian
Adnielson Lima da Silva
Fabiana Pallu
Luciana Schreiner de Oliveira

Abstract

This  article  at  it  presents  principles  of  that guide     the     work     with     the     Pedagogical Workshops  Mathematics  from  the  historical-cultural theory and activity theory, highlighting  the  collaborative  work,  learning triggering     situation, teaching-orienteering activity among  others.  Are  also  presented  the results  obtained  from  the  development  during 2015  of  Mathematics  Pedagogical  Workshops as  an  extension  project  offered  to  teachers from the state of Paraná network and linked to the   Academic   Department   of   Mathematics UTFPR – Campus  Curitiba.  Highlights  the importance    of    actions    like    this    in    the university  environment  that  is  structured  as activity    combine    research    and    extension allowing the continuing education of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Panossian, M. L., Silva, A. L. da, Pallu, F., & Oliveira, L. S. de. (2018). The workshop educational mathematics as activity. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 1(4), 14–39. https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-2
Section
Dossiê Cont. teórico-metodológicas da Teoria Histórico-Cultural para a Educ Mat

References

BOYER, C.B. História da matemática. 2.ed. São Paulo: Editora Edgard Blucher Ltda., 1996.

CEDRO, W. L. O espaço de aprendizagem e atividade de ensino: o clube de matemática. 2004, 157f. Dissertação (Mestrado em Educação: Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

DAVIS, C.L.F.; NUNES, M. M.R; ALMEIDA, P.C.A.A. Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros.Relatório Final. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, Fundação Victor Civita, Junho, 2011.

DAVYDOV, V.V. Tipos de generalización em La enseñanza. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

EVES, H. Introdução à história da matemática.Campinas, Ed. Unicamp, 1995.

HIROSHI, M. 1ª Pista de Skate Pública do Piauí. Revisa Cemporcento Skate, Piauí, jun. 2007. Disponível em:<http://www.cemporcentoskate.com.br/fiksperto.php?id=3068>. Acesso em: 09 jun.2015.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1975.

______.Actividad, conciencia, personalidad. 2. ed. Havana: Pueblo y Educación, 1983.

______.Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In:VIGOTSKI, L.S.;LURIA, A.R, LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento aprendizagem. Ícone Editora, 1994.

MORAES, S.P.G.; ARRAIS, L.F.L.; GOMES, T.S.; GRACILIANO, E.C. VIGNOTO, J. Pressupostos teórico-metodológicos para formação docente na perspectiva da teoria histórico-cultural. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, nov. 2012. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, Brasil.

MORETTI, V. D.; MOURA, M.O. de. Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente. Ciência & Educação,v.17, n.2, p.435-450, 2011.

MOURA, M.O.de. A construção do signo numérico em situações de ensino. Doutorado em Educação. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 1992.

MOURA, M.O.de (coord). Controle da variação de quantidades: atividades de ensino. São Paulo, FEUSP, 1996.

MOURA, M. O. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. P. (Orgs.). Ensinar a ensinar. São Paulo: Pioneira, 2001. P. 143-162.

______. A atividade pedagógica na teoria histórico cultural. Brasília: Liber Livro, 2010.

MOURA, M.O.de; SFORNI, M.; ARAÚJO, E. Objetivação e apropriação de conhecimentos na atividade orientadora de ensino. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 39-50, jan/abr. 2011.

SILVA, A. L.; PALLU, F.; PANOSSIAN,M.L.; SCHREINER, L.. Skate de dedo e as relações trigonométricas no triângulo retângulo. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016.

SOUSA, M.C.; PANOSSIAN, M.L.; CEDRO, W. Do movimento lógico e histórico à organização do ensino: o percurso dos conceitos algébricos.1. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2014. 184p.

VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem.São Paulo, Brasil: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY. Obras escogidas. Tomo V. Madri: Visor, 1997.