Pedagogical coexistence among postgraduate students: a case study

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Maria Eliza Mattosinho Bernardes
Ana Karina Amorim Checchia

Abstract

This article analyzes pedagogical coexistence in the ongoing training of teachers in a graduate course, based on a historical-cultural approach with a historical-materialist and dialectical matrix. The qualitative research used empirical material from conversation circles held with participants, which were analyzed using content analysis. The results demonstrate that pedagogical activity, when intentionally and collectively organized, promotes the integration of affective, volitional, and cognitive dimensions, enabling experiences endowed with meaning and purpose. It was observed that pedagogical coexistence contributes to conceptual appropriation, the transformation of consciousness, and teacher self-production, constituting a social and humanizing praxis. It is concluded that pedagogical coexistence, understood as the unity of teaching and learning, constitutes a strategic dimension for ensuring critical teacher training, the humanization of academic relationships, and the consolidation of educational practices committed to human emancipation.

Article Details

Section

DOSSIER - School Coexistence and Teaching and Learning Processes

Author Biographies

Maria Eliza Mattosinho Bernardes , Universidade de São Paulo - Brasil

Docente da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo, do Programa de Pós-Graduação em Educação da FEUSP, pesquisadora colaboradora da Cátedra Alfredo Bosi de Educação Básica - Instituto de Estudos Avançados da USP. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Sociedade e Políticas Públicas (GEPESPP) e do Laboratório de Educação e Desenvolvimento Psicológico - LEDEP.

Ana Karina Amorim Checchia, Universidade de São Paulo - Brasil

Docente da área de Psicologia da Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da FEUSP. Integrante do Laboratório Interinstitucional de Estudos e Pesquisas em Psicologia Escolar e Educacional (LIEPPE) do Instituto de Psicologia da USP. 

How to Cite

Bernardes , M. E. M., & Checchia, A. K. A. (2025). Pedagogical coexistence among postgraduate students: a case study . Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 9(Contínua), e2025-34. https://doi.org/10.14393/OBv9.e2025-34

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