Reflections on the social diagnosis in the extension project “Curriculum adaptations: actions for inclusion in educational institutions”
Main Article Content
Abstract
This study was prepared based on the activities carried out in the Extension Project “Curriculum adaptations: actions for inclusion in educational institutions”, coordinated by Professors of the Pedagogy major, from the Institute of Human Sciences of Pontal, Federal University of Uberlândia. The project was developed in a state school in Ituiutaba-MG with a group of 43 students from the initial years of elementary school, 17 volunteer students from the same major, and a scholarship holder in the second semester of 2019, being interrupted in March 2020 due to the COVID-19 pandemic. This work will deal with the preliminary assessment carried out with five of the 12 children evaluated by the scholarship holder and another major student. To carry out the social diagnosis (ANACHE, 2001), we analyzed the children's knowledge of reading, writing and basic skills in mathematics. We found that some of the complaints presented by the school were not consistent with the initial assessment made by the scholarship holder and the volunteer student. The results revealed that some children had difficulties other than those indicated by the school. One of the cases was that of Antonella, who was recommended for evaluation because she did not know how to read or perform the four mathematical operations. However, the student did very well in the proposed activities, only being very shy.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
ANACHE, A. A. Reflexões sobre o diagnóstico psicológico da deficiência mental utilizado em educação especial. REUNIÃO ANUAL DA ANPED - ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 24, Anais..., 2001, p. 1-17, Caxambu. Disponível em: http://24reuniao.anped.org.br/tp1.htm#gt15. Acesso em 20 dez. 2024.
ANACHE, A. A; ALMEIDA, M. A. de. Os desafios na identificação do público-alvo da Educação Especial: o julgamento clínico. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; LOURENÇO, G. F. (orgs.). Aparando as arestas: das políticas às práticas de inclusão escolar. Marília: ABPEE, 2018.
ANACHE, A. A. Entrevista com a Profa. Dra. Alexandra Ayach Anache – Presidente da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional – ABRAPEE. Psicologia Escolar e Educacional, v.23, p. 1-10, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392019019352.
ARANHA, M. S. F. (org.). Estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2003. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/serie4.pdf. Acesso em 15 dez. 2024.
ASBAHR, F. da S. F.; LOPES, J. S. “A culpa é sua”. Psicologia USP, v. 17, n.1, p. 53-73, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642006000100005.
ASSIS, É. F. de; CORSO, L. V. Intervenção em princípios de contagem: desenvolvimento do programa e aplicação inicial. Cadernos de Pesquisa [online], v. 49, n. 174, p. 246-269, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053146560.
BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. (org.). Pesquisa participante: o saber da partilha. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2006.
COSTA, J. S. de M. et al. Funções executivas e desenvolvimento infantil: habilidades necessárias para a autonomia: Estudo III. São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal - FMCSV, 2016. (Série Estudos do Comitê Científico – NCPI). Disponível em: https://ncpi.org.br/publicacao/funcoes-executivas-e-desenvolvimento-na-primeira-infancia-habilidades-necessarias-para-a-autonomia/. Acesso em: 05 dez. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005, p. 28.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2013, p. 49.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
OLIVEIRA, J. L. A. P.; BRAGAGNOLO, R. I.; SOUZA, S. V. de. Proposições metodológicas na intervenção com estudantes com queixa escolar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 3, p.477-484, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0183770.
PROGRAMA DE EXTENSÃO INTEGRAÇÃO UFU / COMUNIDADE (PEIC) 2019-2020. “Adaptação Curricular: Ações para inclusão nas instituições de ensino.” Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2019.
ROSSATO, S. P. M.; LEONARDO, N. S. T. A queixa escolar na perspectiva de educadores da Educação Especial. Psicologia Escolar e Educacional [online]. v. 16, n. 1, p. 15-23, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100002.
VIGOTSKI, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da
educação da criança anormal. Traduzido por Denise Regina Sales, Marta Kohl de Oliveira e Priscila Nascimento Marques. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, dez. 2011. DOI https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000400012.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. Traduzido por Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão, 2018.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia, educação e desenvolvimento: escritos de L. S. Vigotski. Traduzido por Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão, 2021.