The teacher’s mediating role in Toy Libraries: reflections from the Historical-Cultural Theory
Main Article Content
Abstract
This bibliographic and documentary study aims to reflect on the teacher's mediating role in toy library based on Historical-Cultural Theory (HCT). HCT conceives play as the guiding activity of preschool development, through which children appropriate the cultural goods produced by humanity. Such appropriation takes place in the joint and intentional action between teacher and child. The history of the implementation of toy libraries in Brazil reveals the influence of Piaget's Genetic Epistemology. From this perspective, play is considered a natural activity for children, and the teacher is seen as a facilitator of this activity. Since HT emphasizes role of the teacher's mediation in the appropriation of cultural assets by children, it was necessary to reflect on their role in toy library. The results indicate that the teacher is not a mere facilitator of the child’s exploration but a mediator in the organization, complexification, and expansion of the child’s cultural repertoire, which becomes the central theme of role play.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
AITA, E. B.; TULESKI, S. C. O desenvolvimento da consciência e das funções psicológicas superiores sob a luz da psicologia histórico-cultural. Revista Perspectiva em diálogo: Revista Educação e Sociedade, Naviraí, v. 4, n. 7, p. 97-111, jan.-jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/3195.
CUNHA, N. H. S. Brinquedoteca: um mergulho no brincar. São Paulo: Aquariana, 2011.
DAVIDOV, V. Prefácio. In: DAVIDOV, V.; SHUARE, M. La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS: Antología. Moscú: Editorial Progreso, 1987, p. 5-24.
ELKONIN, D. B. Desarrollo psíquico del niño desde el nacimiento hasta el ingresso en la escuela. In: SMIRNOV, A. A; LEONTIEV, A. N.; RUBINSHTEIN, S. L.; TIEPLOV, B. M. Psicologia. 4. ed. Trad. Florencio Villa Landa. Barcelona, Buenos Aires, México: Editorial Grijaldo S.A, 1978, p. 504-525.
ELKONIN, D. B. Problemas psicológicos del juego en la edad preescolar. In: SHUARE, M. La psicologia evolutiva y pedagogica en la URSS: Antología. Moscou: Progresso, 1987a, p. 83-102.
ELKONIN, D. B. Psicologia do Jogo. 2.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
ELKONIN, D. B. Sobre el problema de la periodizacion del desarrollo psíquico em la infância. In: SHUARE, M. La psicologia evolutiva y pedagogica en la URSS: Antología. Moscou: Progresso, 1987b, p. 104-124.
FACCI, M. G. D. Os estágios do desenvolvimento segundo a psicologia sócio-histórica. In: ARCE, A. e DUARTE, N. (orgs.). Brincadeiras de papéis sociais na educação infantil: as contribuições de Vigotski, Leontiev e Elkonin. São Paulo: Editora Xamã, 2006, p. 11-26.
FRANCO, A. de F.; ALVES. Á. M. P.; MENDONÇA, F. W. Dos jogos de papeis à atividade de estudo: educação para o desenvolvimento. In: MAGALHÃES, Giselle Modé. O processo de desenvolvimento normal e anormal para a psicologia histórico-cultural: estudos contemporâneos. Maringá: Eduem, 2019. [EPUD]
LAZARETTI, L. M.; MELLO, M. A. Como ensinar na educação infantil? Reflexões sobre a didática e o desenvolvimento da criança. In: PASQUALINI, J. C.; TEIXEIRA, L. A; AGUDA, M. DE M. (Orgs.) Pedagogia Histórico-Crítica: legado e perspectivas. 1.ed. eletrônica. Uberlândia: Navegando publicações, 2018, p. 117-134.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo na criança. São Paulo: Centauro, 2004, p. 305-333.
LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010, p. 119-142.
LEONTIEV, A. N. Marxismo e ciência psicológica. In: LEONTIEV, A. N. Atividade, consciência e personalidade. Bauru-SP: Editora Mireveja, 2021, p. 41-70.
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. da M. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (org.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia-MG: EDUFU, 2013, p. 315-350.
MACEDO, L. de; PETTY, A. L. S.; PASSOS, N. C. 4 cores, senha e dominó: oficina de jogos em uma perspectiva construtivista e psicopedagógica. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do Psiquismo e a Educação Escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
NOFFS, N. de A. A brinquedoteca na visão da psicopedagógica. In: OLIVEIRA, V. B. de (org.). O brincar e a criança do nascimento aos seis anos. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 2000, p. 151-184.
PASQUALINI, J. C. A perspectiva histórico-dialética da periodização do desenvolvimento infantil. Revista Psicologia, Maringá, v. 14, n. 1, p. 31-40, jan./mar. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/RWgYCJ8KJvkYfjzvDbcF3PF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 out. 2019.
PASQUALINI, J. C. Princípios para a organização do ensino na educação infantil na perspectiva histórico-cultural: um estudo a partir da análise da prática do professor. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Faculdade de Filosofia e Letras, Universidade Estadual Paulista, Campus de Araraquara, 2010.
PASQUALINI, J. C.; LAZARETTI, L. M. Que educação infantil queremos? Um manifesto em defesa da educação escolar para crianças pequenas. Bauru-SP: Editora Mireveja, 2022.
SANTOS, S. M. P. dos. Brinquedoteca: a criança, o adulto e o lúdico. São Paulo: Vozes, 2000.
SANTOS, S. M. P. dos. Brinquedoteca: o lúdico em diferentes contextos. São Paulo: Vozes, 1997.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2008 (Coleção Educação Contemporânea).
SILVA, B. B. P. da. Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico (1978 - 2023). Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40028. Acesso em: 23 de abr. 2024.
TULESKI, S. C. Vygotski: a construção de uma psicologia marxista. Maringá: Eduem, 2008.
VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. PRESTES, Z; TUNES, E. (org.). Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.
VIGOTSKI, L. S. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Trad. Zoia Prestes. Revista virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, Rio de Janeiro, n. 8, p. 23-36, jun. 2008.
VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, L. S; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010, p. 103-118.
VIGOTSKI, L. S. História do desenvolvimento das funções mentais superiores. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2021.