A discursive analysis of the terms Обучение (Developmental Learning) and Воспитание (Education) in the Foundations of Defectology in L.S. Vygotsky (1924-1931)

Main Article Content

Márcia Cristina Barreto Fernandes de Abreu
Andréa Maturano Longarezi

Abstract

The papper proposed a discursive analysis of the terms Обучение (Developmental Learning) and Воспитание (Education) with the general aim of verifying the conceptual field of the above terms in the writings on the Foundations of Defectology by L.S. Vygotsky (1924-1931). The methodological path was characterized by an investigation of the dimensions of the conceptual and discursive field, based on the identification and analysis of the terms: Обучение (Developmental Learning) and Воспитание (Education) in the Russian version and translated into Portuguese, through the digital translation platforms: Google Translate and Deepl Translate. In the results, it was possible to significantly identify the term obutchénie in the meaning (sense) of developmental learning in the texts that make up the Fundamentals of Defectology in L.S. Vygotsky, as well as to verify the relevance of the term bоспитаниe (Education) as a mobilizer of learning and development processes in typical children, especially in atypical children.

Article Details

Section

DOSSIER - The 100th Anniversary of the Foundations of Defectology and Selected Works from the Studies of L. S. Vygotsky

How to Cite

Abreu, M. C. B. F. de, & Longarezi, A. M. (2025). A discursive analysis of the terms Обучение (Developmental Learning) and Воспитание (Education) in the Foundations of Defectology in L.S. Vygotsky (1924-1931). Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 9(Contínua), e2025-11. https://doi.org/10.14393/10.14393/OBv9.e2025-11

References

ABREU, M.C.B.F. Desenvolvimento de conceitos científicos em crianças com deficiência mental. Dissertação de Mestrado. Universidade Católica de Brasília. Mestrado em Psicologia. Brasília, 2006.

Выготский-Л. С. В 92. Собрание сочинений: В 6-ти т. Т. 5. Основы дефектологии/Под ред. Т. А. Власовой. М.: Педагогика. 368 с (Акад. пед. наук СССР), 1983.

DAINEZ, D., & FREITAS, A. P. de. Concepção de educação social em Vigotski: apontamentos para o processo de escolarização de crianças com deficiência. Horizontes, 36(3),145–156.2018. https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i3.685

REY, F. L. G. (2012). O pensamento de Vigotski: contradições, desdobramentos e desenvolvimento. L. L. Oliveira (Trad.). São Paulo: Hucitec.

LAMPREIA, C. Linguagem e atividade no desenvolvimento cognitivo: algumas reflexões sobre as contribuições de Vygotsky e Leontiev. Revista Psicologia: Reflexão e Crítica. Vol.12, 225-240.1999

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LONGAREZZI, A. M. Gênese e constituição da Obutchénie Desenvolvimental: expressão da produção singular-particular-universal enquanto campo de tensão contraditória. Educação, 45(1), e98/1–31.2020. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644448103

LONGAREZI, A. M.; FRANCO, P. L. J. Educação escolar enquanto unidade significado social/sentido pessoal. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 24, n. 1, p. 92–109, 2013. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2157. Acesso em: 25 ago. 2024.

KRUNEGEL M. Die motorische Befahigung Schwachsinniger Kinder im Lichte des Experiments, Ztschr. f. Kinderforschung, B. 33, 1927, H. 2. (Krunegel M. As capacidades motoras das crianças com deficiência mental à luz da Experiência, -Ztschr. f. Kinderforschung, B. 33, 1927.

PAPALIA, D. Desenvolvimento Humano. 7ª edição. (Bueno, D., Trad.) Porto Alegre: Artmed, 2000.

PEUCHEUX M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Trad.: ORLANDI, Eni P. 6 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012.

PUCCETTI, R. A arte na diferença: um estudo da relação arte/conhecimento do deficiente mental. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade Metodista de Piracicaba. São Paulo. Brasil, 2002.

PUENTES, R. V. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação, [S. l.], v. 44, p. e48/ 1–27, 2019. DOI: 10.5902/1984644437312. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/37312. Acesso em: 2 abril. 2024.

ROSSI, T.M.F. O pensamento conceitual: a subversão do simples e do concreto. Tese de Doutorado. Instituto de Psicologia. Universidade de Brasília. Brasília. Brasil.1998.

SARTINI. B. C. O Conceito de Obutchenie nas obras de L. S. Vigotski. Em fase de elaboração, 2024.

VIGOTSKI, L. S. Fundamentos da Defectologia. Obras Escogidas. Tomo V. Editora Pedagogica, Moscou, 1983. De la traduccion: Julio Guilhermo Blank, 1997. Presente edição: Machado Grupo de Distribuicíon, SL, 2012.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. (Camargo, J.L., Trad.). São Paulo: Martins Fontes.1991.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. (Bezerra, P., Trad.). São Paulo: Martins Fontes.2001.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia concreta do homem. Educação & Sociedade, ano 21, n. 71, 2000.

YÈPEZ, M.T. Os discursos e a dimensão simbólica: uma forma de abordagem à Psicologia Social. Jornal Estudos de Psicologia, Vol. 04, 39-59.1997.

VIGOTSKI, L. S; LURIA, A.R; LEONTIEV, A.N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. Tradução de: Maria da Pena Villalobos. - 11a edição - São Paulo: ícone, 2010.