The political dimension of studies in Defectology by Lev S. Vigotski: revisiting conceptions and formulations
Main Article Content
Abstract
This article discusses L. S. Vygotsky's theoretical and methodological assertions on Defectology and places them in perspective in the 21st century. The objective is to focus on the conceptual core of studies on disability, considering the explanatory principles and the political dimension of his theorizing that envisions human development prospectively and the role of education in this process. Based on a theoretical study, the article focuses on Vygotsky's writings, situating the historical context of his production and highlighting the heuristic value of his theses. The article analyzes the new proposal for investigation and intervention that emerges in the historical-cultural theory regarding the education and development of people with disabilities. From this, social education is highlighted as a construct that nucleates Vygotsky's elaborations in Defectology and highlights the political strength of this premise that revitalizes the theory in contemporary times, in such a way as to promote the dispute for a socially designed, participatory and emancipatory public education.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
BOLLMANN, M. G. N. Revendo o plano nacional de educação: proposta da sociedade brasileira. Educação & Sociedade, v. 31, n.112, p.657-676, 2010.
BARROCO, S. M. S. A Educação Especial do Novo Homem Soviético e a Psicologia de L. S. Vigotski: implicações e contribuições para a Psicologia e a Educação atuais. Tese de doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2007.
BARROCO, S. M. S. Pedagogia Histórico-crítica, Psicologia Histórico-cultural e Educação Especial: em defesa do desenvolvimento da pessoa com e sem deficiência. In: MARSIGLIA, A. C. G. (org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 169-194.
BOTTCHER, L.; DAMMEYER, J. Disability as a dialectical concept: building on Vygotsky’s defectology. European Journal of Special Needs Educations, London, p.01-14, 2012.
DAINEZ, D.; FREITAS, A. P. de. Concepção de educação social em Vigotski: apontamentos para o processo de escolarização de crianças com deficiência. Horizontes, Itatiba, v. 36, n. 3, p. 145-156, 2018.
DAINEZ, D.; SMOLKA, A. L. A função social da escola em discussão, sob a perspectiva da educação inclusiva. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 1- 18, 2019.
FREITAS, L. C.; CALDART, R. S. N. K. Krupskaya. A construção da pedagogia socialista (escritos selecionados). São Paulo: Expressão Popular, 2017.
FRIGOTTO, G. Escola pública brasileira na atualidade: lições da história. In.: LOMBARD, J. C.; SAVIANI, D.; NASCIMENTO, M. I. M. (Orgs.). A escola pública no Brasil: História e Historiografia. Campinas, SP: Autores Associados, 2005, p.221-254.
GINDIS, B. The social/cultural implication of disability: Vygotsky´s paradigm for special education. Educational Psychologist, v.30, n.2, p.77-81, 1995.
JANNUZZI, G. de M. A luta pela educação do deficiente mental no Brasil. São Paulo, SP: Cortez: Autores Associados, 1985.
JANNUZZI, G. de. M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. Campinas, SP: Autores Associados, 2. ed., 2006.
LAMAS, F. G. Panorama da cultura e da ciência nos primeiros anos da experiência soviética na Rússia (1917-1933). In.: COSTA, B. M. F.; LOPES, J. J. M.; PEREIRA, L. M. (Orgs.). A ciência romântica de Luria: contextos de uma época e estudos contemporâneos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 23-42.
LURIA, A. R. Sobre Lev Semionovitch Vigotski. Discurso proferido por Aleksandr Romanovitch Luria na reunião em homenagem a L. S. Vigotski, em 6 de janeiro de 1935. In.: COSTA, B.M.F.; LOPES, J. J. M.; PEREIRA, L. M. (Orgs.). A ciência romântica de Luria: contextos de uma época e estudos contemporâneos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 117-122.
PRESTES, Z. Guita Lvovna Vigodskaia (1925-2010), filha de Vigotski: entrevista. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 1025-1033, 2010. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/159.
PRESTES, Z.; TUNES, E. A trajetória de obras de Vigotski: um logo percurso até os originais. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 29, n.3, p. 327-340, 2012.
SAVIANI, D. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. Campinas: Autores Associados, ed.12, 2011.
SHULGIN, V. N. Fundamentos da Educação Social. Traduzido por Natalya Pavlova e Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2022.
SHUARE, M. A psicologia soviética: meu olhar. São Paulo: Terracota, 2017.
SOUZA, F. F.; DAINEZ, D. Defectologia e educação escolar: implicações no campo dos direitos humanos. Educação & Realidade, v.47, p.1-18, 2022.
STETSENKO, A. Teaching-learning and development as activist projects of historical becoming: expanding Vygotsky’s approach to pedagogy. Pedagogies: An International Journal, New York, v. 5, n. 1, p. 6-16, 2010.
STETSENKO, A.; SELAU, B. A abordagem de Vygotsky em relação à deficiência no contexto dos debates e desafios contemporâneos: mapeando os próximos passos. Educação, Porto Alegre, v. 41, n.3, p. 315-324, 2018.
STETSENKO, A. Research and activist projects of resistance: the ethical-political foundations for a transformative ethico-onto-epistemology. Learning, Culture and Social Interaction, v.26, 2020.
TOASSA, G. O conceito de liberdade em Vigotski. Psicologia, Ciência e Profissão. Brasília, v, 24, n. 3, p. 2-11, 2004.
TUNES, E. Entrevista. A revolucionária concepção de deficiência da Teoria Histórico-Cultural de Vigotski. In.: ABREU, F. S.D.; PAOLI, J.; MIRANDA, M.A.B.A.; LIMA, M.S.M. (Orgs.). Diversidade e Inclusão: o que a teoria histórico-cultural tem a contribuir? Curitiba: CRV, p. 2022, p.25-32.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
VIGOTSKI, L. Sobre a questão da dinâmica do caráter infantil. (Tradução Zoia Prestes). Linhas Críticas, Brasília, v. 12, n. 23, 2006. http://seer.bce.unb.br./index.php/linhascriticas/article/view/1615.
VIGOTSKI, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. (Tradução Denise Regina Saler, Marta Kohl de Oliveira e Priscila Nascimento Marques). Educação e Pesquisa, v. 37, n.4, p. 863-869, 2011.
VIGOTSKI, L. S. Princípios da educação de crianças fisicamente defectivas. In.: PRESTES, Z.; TUNES, E. (Orgs.). Problemas da Defectologia. São Paulo: Expressão Popular, 2021, p. 27-50.
VIGOTSKI, L. S. O refazimento socialista do ser humano. In.: TOASSA, G.; MARQUES, P. (Orgs). Psicologia, desenvolvimento humano e marxismo. São Paulo: Hogrefe, 2023, p. 161-176.
VYGODSKAIA, G.; LIFANOVA, T. Lev Semenovich Vygotsky. Journal of Russian and East European Psychology, 1996.
VYGOTSKI, L. S. Problemas del desarollo de la psique. Obras Escogidas, v.III. Madrid: Visor Distribuiciones, S.A., 1995.
VYGOTSKI, L. S. Problemas de Psicologia Infantil. Obras Escogidas, v.IV. Madrid: Visor Distribuiciones, S.A., 1996
VYGOTSKI, L. S. Fundamentos de Defectologia. Obras Escogidas, v.V. Madrid: Visor Distribuiciones, S.A., 1997
VYGOTSKI, L. S. Fundamentos de defectologia. Obras Completas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1998.
VYGOTSKY, L. S. Théorie des émotions. Traduzido do Russo por Nicolas Zavialoff e Christian Saunier. Paris: L’Harmattan, 1998.
VYGOTSKY, L. S The problem of mental retardation (a tentative working hypothesis). Soviet Psychology, v. 26, n. 1, p. 78-85, 1987.
VYGOTSKY, L. S. Diagnosis of the development and pedological clinical care of difficult children. Soviet Psychology, v. 26, n. 1, p. 86-101, 1987.
VYGOTSKY, L. S. The genesis of higher mental functions. In: J.V. Wertsch, (Editor, Translator). The concept of activity in Soviet Pschology, 1981.
ZAVERSHNEVA, Y. “El caminho a la libertad”: Vygotski en 1932. In: YASNITSKY, A.; VAN DER VEER, R.; AGUILAR, E.; GARCIA, L.N. (Eds). Vygotski revisitado: Una historia crítica de su context y legado. Buenos Aires: Mino y Dávila, 2016.
ZAVERSHNEVA, E.; VAN DER VEER, R. Vygotsky’s notebooks: A selection. Singapore: Springer, 2018.