The place of Psychological Theory in Education

Main Article Content

Elizabeth Tunes

Abstract

Education is a field of study and of social, cultural and historical practices, a synthesis of knowledges. Around it orbits a multitude of satellites: Psychology, Sociology, Anthropology and other sciences. In the present text, two possibilities of understanding the relationship between psychological theory and educational research, particularly Special Education, are examined. The first, the instrumental perspective, understands the field of education as a large laboratory of application of psychological laws and principles. The second - the perspective of a concrete psychology, according to Vygotsky's vision - understands Education as synthesis of knowledges and linked to the concrete world of social life. As a consequence, it becomes larger than any particular science and has the power to guide the investigation of its satellite sciences. This second way of thinking the relation between psychological theory and Special Education, by inverting the vector, enlarge the horizons of Psychology. So, Psychology can touch the living world.

Article Details

Section

DOSSIER - The 100th Anniversary of the Foundations of Defectology and Selected Works from the Studies of L. S. Vygotsky

How to Cite

Tunes, E. (2025). The place of Psychological Theory in Education. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 9(Contínua), e2025-07. https://doi.org/10.14393/10.14393/OBv9.e2025-07

References

ARENDT, H. A vida do espírito. Volume 1. Tradução de João C. S. Duarte. Lisboa: Instituto Piaget, 1971.

ARENDT, H. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2005.

PUZIREI, A. A. Nota de rodapé 25. In L. S. Vigotski. Manuscrito de 1929 [Psicologia concreta do homem]. Educação e Sociedade, no 71, p. 43-44, 2000.

TUNES, E. A Defectologia de Vigotski – uma contribuição inédita e revolucionária no campo da educação e da psicologia – VERESK – Cadernos Acadêmicos Internacionais. Brasília: UniCeub, 67-75, 2017.

TUNES, E. e DOMINGOS, T. P. (2018) Educação e aprendizagem: conceitos equivalentes ou correlatos? In E. Tunes (Org.) Desafios da Educação para a Psicologia. Curitiba: CRV, p. 11-26, 2018.

VASCONCELOS, T. Um minuto de silêncio: Ócio, Infância e Educação. In J. J. M. Lopes, e M. B. Mello (Orgs.) O jeito de que nós crianças pensamos sobre certas coisas: dialogando com lógicas infantis. Rio de Janeiro: Rovelle, p. 83-97, 2008.

VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Tomo IV. Psicología Infantil. Tradução de Lydia Kuper. Madrid: Visor, 1996a.

VIGOTSKI, L. S. (1996b). Teoria e método em psicologia. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 1996b.

VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. Tomo V. Fundamentos da Defectología. Tradução de Julio Guillermo Blank. Madrid: Visor. 1997.

VIGOTSKI, L. S. Manuscrito de 1929 [Psicologia concreta do homem]. Educação e Sociedade, no 71, 2000, p. 23-44.

VIGOTSKI, L. S. Fundamentos da Pedologia de L. S. Vigotski. In Z. Prestes e E. Tunes (Orgs.) 7 aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia (Tradução de Z. Prestes e E. Tunes, p. 17-147). Rio de Janeiro, RJ: E-papers, 2018.

WEIL, S. Reflexões sobre as causas da liberdade e da opressão social. Tradução de Fátima Sedas Nunes. Lisboa: Antígona, 2017.