Identifying elements of reality transformation: dialectical movement and development

Main Article Content

Taline de Lima e Costa
Deivis Perez Bispo dos Santos

Abstract

This article aims to present the concept of movement and some of its impacts on historical-cultural psychology through a literature review of Brazilian academic research that adopts the term centrally. The studies listed are linked in some way to dialectics and do not provide a definition of the term. Through the bibliographic review, it was possible to understand that the core of the dialectic that gives movement to reality is contradiction. In Vygotsky's historical-cultural psychology, development is a process of human formation characterized by the emergence of new specific human qualities at each stage, which defines human movement, both externally determined and also self-directed. A possible definition of movement was established in relation to the dialectical materialist process of qualitative transience permeated by contradiction. This can be observed in the development process as understood by Vygotsky. It then becomes more feasible to analyze whether it occurs in different contexts and to identify processes that may, in fact, represent potential revolutions, such as development at the ontogenetic level and in contrast to situations of stagnation or even apparent and alleged changes.

Article Details

Section

VARIA/VARIES

How to Cite

Lima e Costa, T. de, & Santos, D. P. B. dos. (2025). Identifying elements of reality transformation: dialectical movement and development. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 9(Contínua), e2025-03. https://doi.org/10.14393/OBv9.e2025-03

References

BARROCO, S. M. S.; SUPERTI, T. Vigotski e o estudo da psicologia da arte: contribuições para o desenvolvimento humano. Psicol. Soc., v. 26, n. 1, abr. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/vr5bbMpFznNZRsVTMJFxVqN/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 29 nov. 2022.

BOCK, A. M. B. et al. Sílvia Lane e o projeto do "Compromisso Social da Psicologia". Psicol. Soc., v. 19, n. spe2, 2007.

BUENO, S. F. Em Torno da Diferença: Uma Confrontação entre Adorno e Deleuze. Educ. rev., n. 33, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/jCcfCG6HTKVXmDXTqmnRTDq/. Acesso em: mar. 2023.

CHAIKLIN, S. A zona de desenvolvimento próximo na análise de Vigotski sobre aprendizagem e ensino. Psicol. Estud., v. 16, n. 4, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/jCGfKbkrHPCr8KyZD4xjB3C/?lang=pt#. Acesso em: 13 dez. 2022.

CORDEIRO, M. P.; SPINK, M. J. P. Apontamentos sobre a História da Psicologia Social no Brasil. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 18, n. 4, p. 1068-1086, 2018.

FLEER, M. et al. Perezhivanie, Emotions and Subjectivity: Setting the Stage. In: Perezhivanie, Emotions and Subjectivity, Perspectives in Cultural-Historical. Singapore: Springer Nature, 2017.

FULDA, H. F. Tese para a dialética como método de exposição (no “Capital” de Marx). Crítica Marxista, n. 45, p. 109-116, 2017.

GRESPAN, J. Apresentação de “Tese para a dialética como método de exposição (no ‘Capital’ de Marx)”. Crítica Marxista, n. 45, p. 107-108, 2017.

HEGEL, G. W. F. Enciclopédia das ciências filosóficas em compêndio. Vol. I. A Ciência da Lógica (1812-1816). São Paulo: Loyola, 1995.

HEGEL, G. W. F. Fenomenologia do Espírito (1807). Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

KANT, I. Crítica da razão pura (1781). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001. Disponível em: https://joaocamillopenna.files.wordpress.com/2013/09/kant-critica-da-razao-pura.pdf. Acesso em: 15 ago. 2022.

KONDER, L. O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, 2008.

KOSÍC, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1969.

KRAVSTOV, G. As bases filosóficas da psicologia histórico-cultural. In: Veresk. Estudos sobre a perspectiva histórico-cultural de Vigotski. Brasília: UniCEUB, 2014.

LANE, S. O que é Psicologia Social? (1981). São Paulo: Brasiliense, 2006.

LANE, S. Uma Psicologia Social baseada no Materialismo Histórico e Dialético. ANPEPP, 1988. Disponível em: https://www.anpepp.org.br/acervo/Simpos/An02T18.pdf. Acesso em: 24 fev. 2023.

LANE, S.; CODO, W. (Orgs.). Psicologia Social - O homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 1984.

LENIN, V. I. Cadernos sobre a dialética de Hegel (1936). Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2011.

MARX, K. O Capital: crítica da Economia Política. Livro 1. (1867). São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K. Posfácio da segunda edição de O Capital (1872). In: O Capital: Crítica da Economia Política. Livro 1. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011.MARX, K.

MESHCHERYAKOV, B. G. Ideias de L. S. Vigotski sobre a ciência do desenvolvimento infantil. Psicologia USP, v. 21, n. 4, p. 703-726, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/MbVQbxmQwWb7ZQNMzTtD3Zf/?lang=pt&format=html. Acesso em: 13 dez. 2022.

PRESTES, Z.; TUNES, E. Lev Semionovitch Vigotski: a Atualidade de seu Pensamento Impõe a Recuperação de sua Obra. Revista de Educação Pública, v. 31, p. 1-14, jan./dez. 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1269. Acesso em: 23 nov. 2022.

RUSS, J. Dicionário de filosofia. São Paulo: Editora Scipione, 1994.

SAVIANI, D. O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 7, n. 1, p. 26-43, jun. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12463/9500. Acesso em: 15 fev. 2023.

SCHOPENHAUER, A. Fragmentos para a história da filosofia (1851). São Paulo: Editora Iluminuras, 2003.

SMOLKA, A. L. B. A teoria histórico-cultural do psiquismo humano em perspectiva: condições e implicações de uma psicologia concreta. Revista Brasileira da Pesquisa Sócio-Histórico-Cultural e da Atividade, v. 3, n. 2, 2021.

VEIGA, A. L. W. O conceito de perejivanie na Teoria Histórico-Cultural de L. S. Vigotski. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, [S. l.], v. 8, n. Contínua, p. 1–22, 2024. DOI: 10.14393/OBv8.e2024-1. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/74195. Acesso em: 11 set. 2024.

VIGOTSKI, L. S. Arte e vida. In: Psicologia da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999a.

VIGOTSKI, L. S. O significado histórico da crise da psicologia. Uma investigação metodológica. In: Teoria e Método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1999b.

VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: EPapers, 2018.

VIGOTSKI, L. S. O Autocontrole. In: História do desenvolvimento das funções mentais superiores. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2021.

YAMAMOTO, O. H. Políticas sociais, ‘terceiro setor’ e ‘compromisso social’: perspectivas e limites do trabalho do Psicólogo. Psicol. Soc., v. 19, n. 1, p. 30-37, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/46LtrL9mrmqbpGFFgHKBHLv/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 fev. 2023.

ZEN, E. T.; SGARBI, A. D. O método dialético na história do pensamento filosófico ocidental. Kínesis, v. X, n. 22, p. 79-96, jul. 2018. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/RevistasEletronicas/Kinesis/7.elieserantonio.pdf. Acesso em: 8 ago. 2022.

ZAVERSHNEVA, E.; VAN DER VEER, R. (Orgs.). Vygotsky’s notebooks: A selection. Singapore: Springer Nature, 2018.