The concept of "obutchenie" in the face of capitalist meritocracy in education in paraná: a study in light of the historical-cultural theory

Main Article Content

Solange de Castro Marchi
Fabrício Duim Rufato

Abstract

This study aims to analyze the congruence between the meritocratic logic of Bill No. 730/2021, implemented in Paraná’s Basic Education, and the process of obutchenie (instruction) in the formation of scientific thinking, according to Historical-Cultural Theory. It seeks to understand the impact of capitalism on educational alienation and investigate whether meritocracy interferes with school management and teaching work by linking bonuses to the achievement of government-imposed goals. This bibliographic and documentary research examines how this policy reflects the commodification of education and transforms teaching into a mechanism of institutional ranking. It highlights that this model compromises the development of students' higher psychological functions, shifting the focus from humanization to achieving results in external evaluations. Thus, the study investigates not only the congruence between meritocracy and the process of instruction (obutchenie) but also its impacts on school management, teaching work, and pedagogical autonomy. It seeks to assess whether this structure contributes to the formation of theoretical and scientific thinking or if it reinforces an educational model focused on ranking and statistical performance, distancing itself from its social and humanizing function.

Article Details

Section

VARIA/VARIES

How to Cite

Marchi, S. de C., & Rufato, F. D. (2025). The concept of "obutchenie" in the face of capitalist meritocracy in education in paraná: a study in light of the historical-cultural theory. Obutchénie. Revista De Didática E Psicologia Pedagógica, 9(Contínua), e2025-02. https://doi.org/10.14393/OBv9.e2025-02

References

BÉHAR, A. H. Meritocracia enquanto ferramenta da ideologia gerencialista na captura da subjetividade e individualização das relações de trabalho: uma reflexão crítica. Revista Organizações & Sociedade, v. 26, n. 89, p. 249-268, 2019. Available at: https://doi.org/10.1590/1984-9260893. Accessed on: Jan., 10 2024.

DUARTE, N. A Anatomia do Homem é a Chave da Anatomia do Macaco: a dialética em Vigotski e em Marx e a questão do saber objetivo na educação escolar. Educação & Sociedade, Araraquara, year XXI, v. 1, n. 71, p. 79-115, 2000. Available at: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200004. Accessed on: Jan. 10, 2024.

ELHAMMOUMI. M. O Paradigma de Pesquisa Histórico-Cultural de Vygotsky: a Luta por uma Nova Psicologia. In: BARBOSA, M. V; MILLER, S; MELLO. (Orgs). Teoria Histórico-Cultural: questões fundamentais para a educação escolar. Marília, SP: Editora: Cultura Acadêmica, p. 25-36, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: 17. ed. Paz e Terra, 1987.

LEITE, J. A. F. Platão e Rosseau: sobre a alma do governante. Caderno de Pesquisa, v. 22, special issue, 2015.

MARTINS, L. M. Psicologia Histórico-Cultural, Pedagogia Histórico-Crítica e Desenvolvimento Humano. In: MARTINS, L.M; ABRANTES, A. A; FACCI, G.D. (Orgs). Periodização Histórico-Cultural do Desenvolvimento Psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Ed. Autores Associados, p.13-34, 2017.

MARX, K; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. [Introduction by Jacob Gorender]. Translation: Luis Claudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

MARX, K. O capital. Livro III. O processo global da produção capitalista. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2017.

NOVACK, G. Introdução à lógica. Translation: Anderson R. Félix. Ediciones Pluma. Argentina, 1976.

PARANÁ. Secretaria da Educação e do Esporte. Projeto de Lei n. 730/2021. SEED: Paraná, 2021. Available at:

http://portal.assembleia.pr.leg.br/modules/mod_legislativo_arquivo/mod_legislativo_arquivo.php?leiCod=104083&tipo=I . Accessed on: Jan. 10, 2024.

PINO, A. As Marcas do Humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005.

PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa Análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil Repercussões no campo educacional. Brasília, DF: UnB, 2010. 296 p. Thesis. University of Brasilia. Brasília, 2010.

PRESTES, Z. R. Quando Não é Quase a Mesma Coisa. Campinas: Autores Associados, 2012.

PUENTES, R. V. Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Revista Educação. Santa Maria, v. 44, e48, 2019. Available at: https://doi.org/10.5902/1984644437312. Accessed on: Jan. 11, 2024.

SAVIANI, D. O Paradigma de Pesquisa Histórico-Cultural de Vygotski: a Luta Por uma Nova Psicologia. In: BARBOSA, M. V; MILLER, S; MELLO. (Orgs). Teoria Histórico-Cultural: questões fundamentais para a educação escolar. Marília, SP: Editora: Cultura Acadêmica, p. 25-36, 2016.

SAVIANI, D. O Conceito Dialético de Mediação na Pedagogia Histórico-Crítica em Intermediação com a Psicologia Histórico-Cultural. In: BARBOSA, M. V; MILLER, S; MELLO. (Orgs). Teoria Histórico-Cultural: questões fundamentais para a educação escolar. Marília, SP: Editora: Cultura Acadêmica, p. 77-101, 2016.

SOARES. K. S; BACZINSKI, V. M. A Meritocracia na Educação Escolar Brasileira. Revista Temas & Matizes, v. 12, n. 22, p. 36-50, 2018. Available at: https://doi.org/10.48075/rtm.v12i22.20121. Accessed on: Jan. 12, 2024.

VIGOTSKY, L. S. Obras Escogidas. Tomo III. Madrid, Visor. 1995.

VYGOTSKI, L. Obras Escogidas – III Problemas del Desarrollo de la Psique. Tomo III. Madrid: Editora Antonio Machado Libros, 2012.

VIGOTSKI, L.S. Psicologia, Educação e desenvolvimento. PRESTES, Z; TUNES, E. (Organização e tradução). São Paulo: 1. ed. Expressão Popular, 2021.