Partnerships for education

A report of experience of an educational exchange between Brazil and Angola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2024-74855

Keywords:

Nursing, Nursing Education, Teaching, International educational exchange, Universities

Abstract

The aim of this paper is to report a student's experience of the international education exchange conducted in Angola through the program of the association of Portuguese Language Universities during undergraduate Nursing education. The text is a descriptive experience report. The opportunity to live in Angola facilitated discussions and identified differences in health between countries, fostering a more reflective and critical perspective on nursing practices in diverse contexts. Additionally, the exchange contributed to both professional and personal growth, strengthening skills, and developing problem-solving capabilities, enhancing independence and personality development. In addition, it has contributed to strengthening partnerships for the training of nursing professionals among countries of the Global South. However, this exchange brought significant benefits to the nursing student, the home institution, and the host institution. Despite the challenges, this experience led to the formation of new friendships, the assimilation of new values, and perspectives, thus enriching the student’s education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francini Castilha do Nascimento, Universidade Federal de Alfenas

Undergraduated in Nursing, Federal University of Alfenas, State of Minas Gerais, Brazil.

Fábio de Souza Terra, Universidade Federal de Alfenas

PhD in Fundamental Nursing, Ribeirão Preto School of Nursing, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the Federal University of Alfenas, State of Minas Gerais, Brazil.

Andréia Cristina Barbosa Costa, Universidade Federal de Alfenas

PhD in Fundamental Nursing, Ribeirão Preto School of Nursing, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the University of Alfenas, Minas Gerais, Brazil; assistant professor at the same institution.

Vânia Regina Bressan, Universidade Federal de Alfenas

PhD in Sciences, Paulista School of Nursing, Federal University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; assistant professor at the Federal University of Alfenas, Minas Gerais, Brazil.

Isabelle Cristinne Pinto Costa, Universidade Federal de Alfenas

PhD in Nursing, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; professor at the Federal University of Alfenas, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BRASIL. Decreto nº 8.624, de 29 de dezembro de 2015. Promulga o Acordo sobre o Novo Banco de Desenvolvimento entre a República Federativa do Brasil, a Federação da Rússia, a República da Índia, a República Popular da China e a República da África do Sul, firmado em Fortaleza, em 15 de julho de 2014. Brasília, DF, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/decreto/d8624.htm#:~:text=Decreto%20n%C2%BA%208624&text=Promulga%20o%20Acordo%20sobre%20o,15%20de%20julho%20de%202014. Acesso em: 8 jun. 2024.

BZDAK, M. The collaboration challenge: Global partnerships to achieve global goals. World Health & Population, Toronto, v. 17, n. 3, p. 81-92, 2017. DOI 10.12927/whp.2017.25303. Disponível em: https://www.longwoods.com/content/25303. Acesso em: 8 jun. 2024.

CARVALHO, J. L. et al. Intercâmbio acadêmico internacional: uma oportunidade para a formação do futuro enfermeiro. Revista de Enfermagem Referência, Coimbra, v. 4, n. 10, p. 59-67, 2016. DOI 10.12707/RIV16018. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3882/388247711006.pdf. Acesso em: 27 jun. 2024.

FORIM, A. B.; RIGOLIN, C. C. D. Um estudo da mobilidade acadêmica internacional em cursos de graduação da Universidade Federal de São Carlos no âmbito dos programas AUGM, Bracol, Bramex e Acordos bilaterais de cooperação. Avaliação do Ensino Superior, Campinas, v. 27, n. 2, p. 281-304, 2022. DOI 10.1590/S1414-40772022000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/ZsKrwS3Gzr8RZXXdYTTGvcF/#. Acesso em: 27 jun. 2024.

GALLOTTI, F. C. M. et al. Intercâmbio internacional e sua perspectiva para enfermeiros e egressos de enfermagem: revisão integrativa. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 1, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i1.11771. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/11771. Acesso em: 20 jun. 2024.

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 16. Paz, justiça e instituições eficazes. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/ods/ods16.html. Acesso em: 10 jun. 2024.

LEAL, F. G.; STALLIVIERI, L.; MORAES, M. C. B. Indicadores de internacionalização: o que os rankings acadêmicos medem? Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 4, n. 1, p. 52-73, 2018. DOI 10.22348/riesup.v4i1.8650638. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650638. Acesso em: 2 jun. 2024.

LUZ, C. B. S.; JUNG, H. S.; MIRANDA, J. A. A. A gestão da mobilidade acadêmica internacional nas instituições de ensino superior católicas brasileiras. GUAL, Florianópolis, v. 14, n. 2, p. 187-208, 2021. DOI 10.5007/1983-4535.2021.e76203. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/76203. Acesso em: 2 jun. 2024.

MENSAH, J. Sustainable development: meaning, history, principles, pillars, and implications for human action: a literature review. Cogent Social Sciences, London, v. 5, n. 1, p. 1-21, 2019. DOI 10.1080/23311886.2019.1653531. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311886.2019.1653531. Acesso em: 2 jun. 2024.

OWENS, T. L. Higher education in the sustainable development goals framework. European Journal of Education, New Jersey, v. 52, n. 4, p. 414-420, 2017. DOI 10.1111/ejed.12237. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ejed.12237. Acesso em: 2 jun. 2024.

TORRES, P. C. M. Qualidade dos cuidados de Enfermagem em Angola: Região Sul. 2021. Dissertação (Mestrado em Direção e Chefia de Serviços de Enfermagem) – Escola Superior de Enfermagem do Porto, Porto, 2021. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/36921. Acesso em: 14 abr. 2023.

VICENTE, M. T. C. et al. Analysis of quality indexes of the provided health services in public and private services of Angola. Journal of Human Growth and Development, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 228-233, 2016. DOI 10.7322/jhgd.119280. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/jhgd/article/view/119280. Acesso em: 10 jun. 2024.

ZANCHETTA, M. S. et al. Internacionalização para o incremento da produção de conhecimento em enfermagem: estudo de reflexão. Revista de Enfermagem da UFSM, Santa Maria, v. 13, n. 15, p. 1-16, 2023. DOI 10.5902/2179769272237. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/72237. Acesso em: 26 jun. 2024.

Published

2024-09-13

How to Cite

NASCIMENTO, F. C. do; TERRA, F. de S.; COSTA, A. C. B.; BRESSAN, V. R.; COSTA, I. C. P. Partnerships for education: A report of experience of an educational exchange between Brazil and Angola. Revista Em Extensão, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 189–199, 2024. DOI: 10.14393/REE-2024-74855. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/74855. Acesso em: 27 sep. 2024.