Critical educational practices and the future of Solidarity-based Popular Economy

Authors

  • José Eduardo Fernandes Universidade Federal de Uberlândia
  • Elson de Oliveira Felice Universidade Federal de Uberlândia
  • Cristiane Betanho Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2020-54377

Keywords:

Solidarity Popular Economy, Critical educational practices, Solidarity-base production organizations

Abstract

This experience report presents the reflection of the participants during a Conversation Circle at the 5th University Day in Defense of Land Reform at the Federal University of Uberlândia. Participants reflected on the socio-political situation and the reality of the initiatives of workers who proposed to organize themselves based on the principles of Solidarity Popular Economy. Participants affirmed the importance of developing critical educational practices between workers and universities to move beyond charity and legal solidarity, towards recognition of the other and class solidarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Eduardo Fernandes, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; educador do Centro de Incubação de Empreendimentos Populares Solidários (Cieps/PROEXC/UFU).

Elson de Oliveira Felice, Universidade Federal de Uberlândia

Graduado em Artes Visuais pela Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; educador popular no Centro de Incubação de Empreendimentos Populares Solidários (Cieps/PROEXC/UFU).

Cristiane Betanho, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, Brasil; professora associada da Faculdade de Gestão e Negócios da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; coordenadora do Centro de Incubação de Empreendimentos Populares Solidários (Cieps/PROEXC/UFU).

References

EID, F. (org.). Construindo uma economia solidária. Confederação Nacional dos Metalúr-gicos – CNM/CUT. Campinas: Editora da Unicamp, 2002.

FÓRUM BRASILEIRO DE ECONOMIA SOLIDÁRIA. Carta de princípios da economia solidária. 2005. Disponível em: http://fbes.org.br/2005/05/02/carta-de-principios-da-economia-solidaria/. Acesso em: 4 abr. 2019.

FRANÇA FILHO, G. C. et al. Ação pública e economia solidária: uma perspectiva interna-cional. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.

LECHAT, N. M. P. Trajetórias intelectuais e o campo da economia solidária no Brasil. 2004. 567 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Instituto de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

Published

2020-05-01

How to Cite

FERNANDES, J. E.; FELICE, E. de O.; BETANHO, C. Critical educational practices and the future of Solidarity-based Popular Economy. Revista Em Extensão, Uberlândia, p. 109–114, 2020. DOI: 10.14393/REE-2020-54377. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/54377. Acesso em: 21 nov. 2024.