Political formation through the Seventh Art

cinema as pedagogical and citizenship practice at the Federal University of Uberlândia from 2015 to 2016

Authors

  • Luciana Zacharias Coelho Universidade Federal de Uberlândia
  • Fabiane Santana Previtali Universidade Federal de Uberlândia
  • Erica Santos Oliveira Universidade Federal de Uberlândia
  • Lourenço Pablo Silva Ferreira Universidade Federal de Uberlândia
  • Matheus Araújo Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v15n22016-34980

Keywords:

Political formation, Cinema, Teaching practice, Citizenship, Human rights

Abstract

Drawing on movies as a teaching practice, the extension project “Political awareness through the Seventh Art” aims to contribute to the awareness, the social organization and the achievement of human rights from the perspective of building a fair and egalitarian society. Starting from the assumption that cinema is part of the pedagogical practice, it seeks to bring about critical thinking through the analytical suggestions proposed in the narrative structure of movies, thus contributing to the improvement of the critical sense that the social subject has of himself/herself and of the socio-cultural and educational environment where they live. Guided by the principle of indivisibility of teaching, research and extension, this project aims to contribute to the improvement of the relationship between university and society by means of the increased participation of teachers and students in extension activities and research as a result of their involvement in interdisciplinary actions, which will further their training and are in line with scientific rigor and critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Zacharias Coelho, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais; professora efetiva dessa instituição; membro do Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação e Sociedade (GPTES)

Fabiane Santana Previtali, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-doutora em Ciências Sociais pela Universidade Nova de Lisboa, Portugal; professora associada da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais; coordenadora do Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação e Sociedade (GPTES) e do projeto de extensão “Formação Política pela Sétima Arte”

Erica Santos Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia

Graduanda em Administração na Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais; participantes do projeto de
extensão “Formação política pela sétima arte: o cinema como prática pedagógica”

Lourenço Pablo Silva Ferreira, Universidade Federal de Uberlândia

Graduando em Administração na Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais; participantes do projeto de
extensão “Formação política pela sétima arte: o cinema como prática pedagógica”

Matheus Araújo, Universidade Federal de Uberlândia

Graduando em Administração na Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais; participantes do projeto de
extensão “Formação política pela sétima arte: o cinema como prática pedagógica”

References

A BOA mentira. Direção: Philippe Falardeau. EUA, Quênia, Índia: Paris Filmes, 2014. 1 DVD (110 min), son., color.

A ONDA. Direção: Dennis Gansel. Alemanha: Paramount Pictures, 2008. 1 DVD (106 min), son., color.

ALVES, G. ; BATISTA, R. L. (Org.) Trabalho e educação: contradições do capitalismo global. Bauru: Práxis, 2006.

BENJAMIN, W. A. Obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: _____. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996.

CATASTROÏKA. Documentário. Direção: Aris Chatzistefanou. Grécia, 2012. (87 min). Disponível em: <https://www.youtube.com/ watch?v=Qam7h1jMIwI>.

DUARTE, R. A. Cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica. 2002.

MODRO, N. R. Nas entrelinhas do cinema. Joinville, SC: Editora da Univille, 2008.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, J. M. et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

PINHO, A. C. M. C.; DEMARTINI, Z. B. F. O cinema como prática didático-pedagógica no ensino jurídico. Revista Pedagógica, Chapecó, n. 30, v. 1, jan./jun. 2013.

RODRIGUES, N. Adeus meninos: um discurso contra o esquecimento. In: TEIXEIRA, I. A. C.; LOPES, J. S. (Org.). A escola vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SOUSA, A. M. V.; NASCIMENTO, G. A. F. Direito e cinema: uma visão interdisciplinar. Revista

Published

2017-02-23

How to Cite

COELHO, L. Z.; SANTANA PREVITALI, F.; OLIVEIRA, E. S.; FERREIRA, L. P. S.; ARAÚJO, M. Political formation through the Seventh Art: cinema as pedagogical and citizenship practice at the Federal University of Uberlândia from 2015 to 2016. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 15, n. 2, p. 126–139, 2017. DOI: 10.14393/REE-v15n22016-34980. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/34980. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)