Political formation through the Seventh Art
cinema as pedagogical and citizenship practice at the Federal University of Uberlândia from 2015 to 2016
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v15n22016-34980Keywords:
Political formation, Cinema, Teaching practice, Citizenship, Human rightsAbstract
Drawing on movies as a teaching practice, the extension project “Political awareness through the Seventh Art” aims to contribute to the awareness, the social organization and the achievement of human rights from the perspective of building a fair and egalitarian society. Starting from the assumption that cinema is part of the pedagogical practice, it seeks to bring about critical thinking through the analytical suggestions proposed in the narrative structure of movies, thus contributing to the improvement of the critical sense that the social subject has of himself/herself and of the socio-cultural and educational environment where they live. Guided by the principle of indivisibility of teaching, research and extension, this project aims to contribute to the improvement of the relationship between university and society by means of the increased participation of teachers and students in extension activities and research as a result of their involvement in interdisciplinary actions, which will further their training and are in line with scientific rigor and critical thinking.
Downloads
References
A BOA mentira. Direção: Philippe Falardeau. EUA, Quênia, Índia: Paris Filmes, 2014. 1 DVD (110 min), son., color.
A ONDA. Direção: Dennis Gansel. Alemanha: Paramount Pictures, 2008. 1 DVD (106 min), son., color.
ALVES, G. ; BATISTA, R. L. (Org.) Trabalho e educação: contradições do capitalismo global. Bauru: Práxis, 2006.
BENJAMIN, W. A. Obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: _____. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996.
CATASTROÏKA. Documentário. Direção: Aris Chatzistefanou. Grécia, 2012. (87 min). Disponível em: <https://www.youtube.com/ watch?v=Qam7h1jMIwI>.
DUARTE, R. A. Cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica. 2002.
MODRO, N. R. Nas entrelinhas do cinema. Joinville, SC: Editora da Univille, 2008.
MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, J. M. et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.
PINHO, A. C. M. C.; DEMARTINI, Z. B. F. O cinema como prática didático-pedagógica no ensino jurídico. Revista Pedagógica, Chapecó, n. 30, v. 1, jan./jun. 2013.
RODRIGUES, N. Adeus meninos: um discurso contra o esquecimento. In: TEIXEIRA, I. A. C.; LOPES, J. S. (Org.). A escola vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
SOUSA, A. M. V.; NASCIMENTO, G. A. F. Direito e cinema: uma visão interdisciplinar. Revista
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Luciana Zacharias Coelho, Fabiane Santana Previtali, Erica Santos Oliveira, Lourenço Pablo Silva Ferreira, Matheus Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.