Meanings attributed to teaching practice in a popular preparatory course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67585

Keywords:

Popular Course, Teacher Training, Popular Education, Inclusive Education, Teachers

Abstract

This study aimed to understand the meanings attributed by teachers of a popular course to their experiences as trainers. This is a descriptive study with a qualitative approach. Fifteen teachers participated. For data collection, a semi-guided interview script was individually applied, organized by Braun and Clarke's thematic analysis, and analyzed by authors of the area. Three thematic categories were identified: (a) the teacher's know-how in the teacher's training practice; (b) popular education in the democratization of education; and (c) the relation student-educator: learning to teach. As a result, it was noticed that teachers face difficulties in classroom didactics and in the effectiveness of the affirmative action policy due to the logic of “approvals”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Faria Ribeiro, Universidade de Brasília

PhD student in Clinical Psychology and Culture, University of Brasília, Brazil.

Tales Vilela Santeiro , Universidade Federal do Triângulo Mineiro

PhD in Psychology, Pontifical Catholic University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship at the Faculty of Medicine of São José do Rio Preto, State of São Paulo, Brazil; associate professor, Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil; leader of the Psychoanalytic Clinical Research Group: Play, Learn to Think (UFTM/UFT/CNPq); member of the Human Development Research Group: Languages, Art and Aesthetics (Del'ARTES/UnB/CNPq).

Helena de Ornellas Sivieri Pereira , Universidade Federal do Triângulo Mineiro

PhD in Psychology, University of São Paulo, Brazil; postdoctoral internships at the University of Minho, Portugal, and at the Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BLEGER, J. Temas de psicologia: entrevista e grupos. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BONALDI, E. V. Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular. Tempo Social, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 259-282, 2018. DOI 10.11606/0103-2070.ts.2018.119387. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387/138701. Acesso em: 10 jan. 2022.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, London, v. 11, n. 4, p. 589-597, 2019. DOI 10.1080/2159676X.2019.1628806. Disponível em: https://uwe-repository.worktribe.com/output/1493232/reflecting-on-reflexive-thematic-analysis. Acesso em: 10 jan. 2022.

COSTA, A. R.; GOMES, T. F. Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 137-151, 2017. DOI 10.14393/REP_v16n22017_rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837/pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

CRUZ, G. B. Didática e docência no ensino superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 250, p. 672-689, set./dez. 2017. DOI 10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2931. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/9J9NMWBdXffJfkhsRqfycLJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 nov. 2022.

FIGUEIREDO, V. C. N.; BARBOSA, A. V. Escolha e perspectiva profissional de alunos de um cursinho preparatório popular. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 173-183, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167933902015000200008&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GROPPO, L. A.; OLIVEIRA, A. R. G.; OLIVEIRA, F. M. Cursinho popular por estudantes da universidade: práticas político-pedagógicas e formação docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-24, 2019. DOI 10.1590/s1413-24782019240031. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WCL98kd9VJkHktFSTKwxcmP/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.

SILVA, C. D. et al. Orientação profissional em cursinhos populares: uma revisão acerca dos estudos brasileiros. Revista Sul-Americana de Psicologia, Santiago, v. 1, n. 3, p. 138-155, 2015. Disponível em: http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/RSAP/article/view/1755. Acesso em: 10 jan. 2022.

WHITAKER, D. C. A. Da invenção do vestibular aos cursinhos populares: um desafio para a orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 289-297, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/125179. Acesso em: 10 jan. 2022.

ZAGO, N. Pré-vestibular popular e trabalho docente: caracterização social e mobilização. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, p. 1-22, 2009. DOI 10.20500/rce.v4i8.1585. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1585/1433. Acesso em: 27 maio 2022.

Published

2023-04-28

How to Cite

RIBEIRO, G. F.; SANTEIRO , T. V.; PEREIRA , H. de O. S. Meanings attributed to teaching practice in a popular preparatory course. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 231–250, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67585. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67585. Acesso em: 31 aug. 2024.