Meanings attributed to teaching practice in a popular preparatory course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67585

Keywords:

Popular Course, Teacher Training, Popular Education, Inclusive Education, Teachers

Abstract

This study aimed to understand the meanings attributed by teachers of a popular course to their experiences as trainers. This is a descriptive study with a qualitative approach. Fifteen teachers participated. For data collection, a semi-guided interview script was individually applied, organized by Braun and Clarke's thematic analysis, and analyzed by authors of the area. Three thematic categories were identified: (a) the teacher's know-how in the teacher's training practice; (b) popular education in the democratization of education; and (c) the relation student-educator: learning to teach. As a result, it was noticed that teachers face difficulties in classroom didactics and in the effectiveness of the affirmative action policy due to the logic of “approvals”.

Downloads

Author Biographies

  • Guilherme Faria Ribeiro, Universidade de Brasília

    PhD student in Clinical Psychology and Culture, University of Brasília, Brazil.

  • Tales Vilela Santeiro , Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    PhD in Psychology, Pontifical Catholic University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship at the Faculty of Medicine of São José do Rio Preto, State of São Paulo, Brazil; associate professor, Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil; leader of the Psychoanalytic Clinical Research Group: Play, Learn to Think (UFTM/UFT/CNPq); member of the Human Development Research Group: Languages, Art and Aesthetics (Del'ARTES/UnB/CNPq).

  • Helena de Ornellas Sivieri Pereira , Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    PhD in Psychology, University of São Paulo, Brazil; postdoctoral internships at the University of Minho, Portugal, and at the Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BLEGER, J. Temas de psicologia: entrevista e grupos. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BONALDI, E. V. Tentando “chegar lá”: as experiências de jovens de um cursinho popular. Tempo Social, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 259-282, 2018. DOI 10.11606/0103-2070.ts.2018.119387. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/119387/138701. Acesso em: 10 jan. 2022.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, London, v. 11, n. 4, p. 589-597, 2019. DOI 10.1080/2159676X.2019.1628806. Disponível em: https://uwe-repository.worktribe.com/output/1493232/reflecting-on-reflexive-thematic-analysis. Acesso em: 10 jan. 2022.

COSTA, A. R.; GOMES, T. F. Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 137-151, 2017. DOI 10.14393/REP_v16n22017_rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837/pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

CRUZ, G. B. Didática e docência no ensino superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 250, p. 672-689, set./dez. 2017. DOI 10.24109/2176-6681.rbep.98i250.2931. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/9J9NMWBdXffJfkhsRqfycLJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 nov. 2022.

FIGUEIREDO, V. C. N.; BARBOSA, A. V. Escolha e perspectiva profissional de alunos de um cursinho preparatório popular. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 173-183, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167933902015000200008&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GROPPO, L. A.; OLIVEIRA, A. R. G.; OLIVEIRA, F. M. Cursinho popular por estudantes da universidade: práticas político-pedagógicas e formação docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-24, 2019. DOI 10.1590/s1413-24782019240031. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WCL98kd9VJkHktFSTKwxcmP/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2022.

SILVA, C. D. et al. Orientação profissional em cursinhos populares: uma revisão acerca dos estudos brasileiros. Revista Sul-Americana de Psicologia, Santiago, v. 1, n. 3, p. 138-155, 2015. Disponível em: http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/RSAP/article/view/1755. Acesso em: 10 jan. 2022.

WHITAKER, D. C. A. Da invenção do vestibular aos cursinhos populares: um desafio para a orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 289-297, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/125179. Acesso em: 10 jan. 2022.

ZAGO, N. Pré-vestibular popular e trabalho docente: caracterização social e mobilização. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, p. 1-22, 2009. DOI 10.20500/rce.v4i8.1585. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1585/1433. Acesso em: 27 maio 2022.

Published

2023-04-28

How to Cite

RIBEIRO, Guilherme Faria; SANTEIRO , Tales Vilela; PEREIRA , Helena de Ornellas Sivieri. Meanings attributed to teaching practice in a popular preparatory course. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 231–250, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67585. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67585. Acesso em: 21 may. 2025.