A tematização sobre o corpo consciente na educação física escolar

um diálogo à luz da pedagogia de Paulo Freire

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-61769

Palabras clave:

Corpo consciente, Educação Física, Proposta de sistematização

Resumen

This study analyzes a systematization proposal called Conscious Body in school physical education anchored in Freirean pedagogy, as well as structuring its objects of knowledge in a didactic sequence. It is characterized by being a qualitative research and adopting, as a methodological strategy, the bibliographic research, having as main reference the works of Paulo Freire that use the concept studied. Its structure is subdivided into four topics, which: conceptually outline the concept of Conscious Body adopted for school Physical Education; glances at the Thematic Unit of the Conscious Body and its respective objects of knowledge; expresses a possibility of systematization of this Thematic Unit in Elementary and High School; shares an opportunistic didactic sequence in the remote teaching period of the first half of 2021. It concludes, therefore, that the Thematic Unit of the Conscious Body proves the diversity of objects of study that can be themed in school Physical Education, promotes the return of studies on the Body, from a freirean perspective and that can effectively promote a reading of body practices historically produced by humanity. This is because the Conscious Body is able to dialogue with the promotion of collective health and other thematic units.

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Biografía del autor/a

Raphaell Moreira Martins, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, São Paulo, Brasil; professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Brasil;  membro do Grupo de Estudos e Pesquisas dos Aspectos Pedagógicos e Sociais do Futebol (PROFUT/UFSCar) e do Grupo de Pesquisa em Educação, Saúde e Exercício Físico (IFCE). 

Pedro Henrique Silvestre Nogueira, Faculdade Vale do Jaguaribe

Mestre em Educação e Ensino pela Universidade Estadual do Ceará, Câmpus Limoeiro do Norte, Ceará, Brasil; professor da Faculdade Vale do Jaguaribe, Ceará, Brasil; membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE).

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Publicado

2021-09-29

Cómo citar

MARTINS, R. M.; NOGUEIRA, P. H. S. A tematização sobre o corpo consciente na educação física escolar: um diálogo à luz da pedagogia de Paulo Freire. Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 259–276, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-61769. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61769. Acesso em: 3 dic. 2024.