Popular education and Municipal Councils

university outreach in the creation of educational spaces for participation and social oversight

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-76598

Keywords:

Popular education, Public Policy Management Councils, Social participation, University outreach

Abstract

The present experience report concerns a training initiative promoted by the Public Policy Observatory (OPP) of the Federal University of Lavras (UFLA), in partnership with “Casa dos Conselhos” located in Lavras, state of Minas Gerais, Brazil, with the objective of promoting a training cycle for public policy management council in the aforementioned municipality. This project sought to qualify councilors and other interested parties through popular education activities. The workshops were designed to encourage collaborative learning using games, dynamics, and conversation circles that promoted exchanges among civil society, local government, and university team. The results highlight the value of educational spaces not only for strengthening social participation but also for creating networks among participants. The conclusion suggests replicating this initiative in other municipalities, encouraging the development of a more participatory democratic culture and the democratization of democracy itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fábio Moreira Cogue, Federal University of Lavras

    Master's degree in Public Administration, Federal University of Lavras, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Larissa Antunes Zanotti, University of São Paulo

    Master's degree in Public Policy Management, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

  • Júlia Moretto Amâncio, Federal University of Lavras

    PhD in Social Sciences, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Lavras, State of Minas Gerais, Brazil; coordinator of the Project “Strengthening Municipal Social Assistance Services - Brumadinho and Paraopeba Basin” at the same institution; coordinator of the Extension Project “Observatory of Public Policies” at the same institution; coordinator at "Casa das Cidades" at the same institution.

References

ALMEIDA, C.; TATAGIBA, L. Os conselhos gestores sob o crivo da política: balanços e perspectivas. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 109, p. 68-92, jan./mar. 2012. DOI 10.1590/S0101-66282012000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/pRrVfjB4MXqZkbLJDYwd7GJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 out. 2024.

AMÂNCIO, J. M.; DOWBOR, M.; SERAFIM, L. Controle social: dos serviços públicos à garantia de direitos. São Paulo: Cebrap, 2010. Disponível em: https://bibliotecavirtual.cebrap.org.br/index.php?r=acervos/busca&keyword=Lizandra&Acervos_page=2. Acesso em: 10 dez. 2025.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Secretaria-geral da Presidência da República. Secretaria Nacional de Participação Social. Diretoria de Educação Popular. Marco de referência da educação popular para as políticas públicas. Brasília, DF: SNPS/SG-PR/SNPS/DEP, 2014. Disponível em: https://www.gov.br/secretariageral/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/diversos/MarcodeReferenciaEducacaopopular.pdf. Acesso em: 16 out. 2024.

DELLA PORTA, D. Introdução à ciência política. Lisboa: Editorial Estampa, 2003.

GADOTTI, M. Estado e educação popular: desafios de uma Política Nacional. Acervo Paulo Freire, 2016. Disponível em: https://acervo.paulofreire.org/handle/7891/4336. Acesso em: 4 jun. 2024.

GADOTTI, M. História das ideias pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Ática, 2006.

GOHN, M. G. Conselhos gestores e participação sociopolítica. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

GOHN, M. G. Conselhos gestores na política social urbana e participação popular. Cadernos Metrópole, São Paulo, n. 7, p. 9-31, 2002. Disponível em: https://share.google/dOuQK3iPadSqJ801k. Acesso em: 10 dez. 2025.

HOLLIDAY, O. J. A educação popular latino-americana: história e fundamentos éticos, políticos e pedagógicos. São Paulo: Ação Educativa, 2020.

HOOKS, B. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.

LAVALLE, A. G. O controle social e a participação no Brasil. Accountability Research Center, 2023. Disponível em: https://accountabilityresearch.org/o-controle-social-e-a-participacao-no-brasil/. Acesso em: 8 nov. 2024.

LAVALLE, A. G.; GUICHENEY, H.; VELLO, B. G. Conselhos e regimes de normatização: padrões decisórios em municípios de grande porte. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 36, n. 106, p. e3610610, 2021. DOI 10.1590/3610610/2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/SVX4FMc7h9ybsHjSYsbRwVC/?lang=pt. Acesso em: 16 out. 2024.

LAVALLE, A. G.; VOIGT, J.; SERAFIM, L. O que fazem os Conselhos e quando o fazem? Padrões decisórios e o debate dos efeitos das Instituições Participativas. Dados, Rio de Janeiro, v. 59, n. 3, p. 609-650, 2016. DOI 10.1590/00115258201687. Disponível em: https://www.scielo.br/j/dados/a/s3FgjNNsZ4kT8q4nvLVj8Bz/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 out. 2024.

MELO NETO, J. F. Educação popular e “experiência”. Contexto e Educação, Ijuí, v. 26, n. 85, p. 31-50, 2012. DOI 10.21527/2179-1309.2011.85.31-50. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/440. Acesso em: 15 out. 2024.

MILANI, C. R. S. O princípio da participação social na gestão de políticas públicas locais: uma análise de experiências latino-americanas e européias. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 42, n. 3, p. 551-579, maio/jun. 2008. DOI 10.1590/S0034-76122008000300006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rap/a/w8Sd7tHxv3dHcLmgW5DrpZs/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 out. 2024.

PALUDO, C. Educação Popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo democrático e popular. Porto Alegre: Tomo, 2001.

PEREIRA, J. R. Diagnóstico participativo: o método DRPE. São Paulo: Perito, 2017.

PONTUAL, P. C. Educação popular e participação social: construindo uma visão emancipatória de educação ao longo da vida. Cocar, Belém, v. 10, n. 20, p. 9-26, ago./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/959. Acesso em: 15 out. 2024.

PUIGGRÓS, A. História e prospectiva da educação popular latino-americana. In: GADOTTI, M.; TORRES, C. A. (org.). Educação popular: utopia latino-americana. 2. ed. Brasília, DF: Cortez; Ibama, 2003. p. 19-29.

ROMÃO, W.; MARTELLI, C. G. Gênero e participação em nível local: estudo sobre conferências municipais de políticas públicas. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 28, n. 76, p. e010, 2020. DOI 10.1590/1678-987320287610. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsocp/a/TfXG7wqT9Rf6XJbB536w7YG/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2024.

SCHÖNARDIE, P. A. A educação popular em tessitura com as políticas públicas: ponderando estranhamentos e possibilidades. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 28-44, 2018. DOI 10.14393/rep-v17n12018-art02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40800. Acesso em: 15 out. 2024.

TATAGIBA, L. Conselhos Gestores de Políticas Públicas e democracia participativa: aprofundando o debate. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 25, p. 209-213, nov. 2005. DOI 10.1590/S0104-44782005000200017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsocp/a/5mjfRh63Fqt5DS8QXwSxRNx/?format=html&lang=pt. Acesso em: 15 out. 2024.

TATAGIBA, L. Os Conselhos Gestores e a democratização das políticas públicas no Brasil. In: DAGNINO, E. (org.). Sociedade civil e espaços públicos no Brasil. São Paulo: Paz & Terra, 2002. p. 47-103.

Published

2025-12-23

How to Cite

COGUE, Fábio Moreira; ZANOTTI, Larissa Antunes; AMÂNCIO, Júlia Moretto. Popular education and Municipal Councils: university outreach in the creation of educational spaces for participation and social oversight. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 3, p. 447–464, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-76598. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/76598. Acesso em: 27 dec. 2025.