Quilombola school education in the memories of Hopscotch
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-75813Keywords:
Education in the quilombo, Memories, Education for ethnic-racial relations, Know/do, LearningAbstract
The purpose of this work is to establish relationships between the game hopscotch and the process of constructing the first author’s doctoral thesis. The article presents the scenario of the hopscotch game intertwined with the thesis research, where the researcher's memories wove the present work with an ethnic-racial bias in education. We present the methodology based on childhood memories and memories in the quilombo.
Downloads
References
BOSI, E. Memória e sociedade: lembrança dos velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, DF, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf. Acesso em: 30 set. 2024.
CUNHA, H. J. Educação e afrodescendência no Brasil. Fortaleza: Edições UFC, 2008.
FLICK, U. Introdução á metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Tradução de Magda Lopes. Porto Alegre: Penso, 2013.
FREITAG, M. E. C. V. O brincar na educação infantil. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação Infantil) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.
JESUS, C. M. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Francisco Alves, 1960.
KAUFMANN, J. C. A entrevista compreensiva: um guia para pesquisa de campo. Petrópolis: Vozes; Maceió: Edufal, 2013.
MACEDO, L.; PETTY, A. L. S; PASSOS, N. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Ed. Artmed, 2005.
SERAFIM, O. S. N.; FANTINATO, M. C. Prática docente quilombola e os impactos da pandemia na educação. RELVA, Juara, v. 8, n. 1, p. 78-100, jan./jun. 2021. DOI 10.30681/relva.v8i1.5524. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/5524. Acesso em: 3 jun. 2024.
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, Brasília, n. 67, p. 36-49, 2021. Disponível em: https://docentes.ifrn.edu.br/julianaschivani/disciplinas/midias-educacionais/educacao-na-pandemia-a-falacia-do-201censino201d-remoto/view https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 19 jun. 2023.
SERAFIM, O. C. N. Prática docente na pandemia em territórios quilombolas do Espírito Santo: aquilombar para aprender e ensinar. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022. Disponível em: http://app.uff.br/riuff/handle/1/27223. Acesso em: 30 set. 2024.
SERAFIM, O. N. Educação escolar quilombola: memória, vivência e saberes das comunidades quilombolas do Sapê do Norte, Escola de São Jorge. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olindina Nascimento Serafim, Maria Cecilia de Castello Branco Fantinato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.