Geographic inclusion

exploring tactile cartography in a popular college entrance exam preparation course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73125

Keywords:

Popular Education, Education Course, Geography, Cartography, Tactile Map

Abstract

Preparatory popular courses play a crucial role in democratizing pre-university education, especially for low-income students. These initiatives provide access to quality academic preparation that would often be out of reach for these students. A significant example is the implementation of inclusive activities, such as the use of tactile maps in Geography classes. These activities not only make learning more accessible but also promote a deep and meaningful understanding of the content. The collective construction of pedagogical materials involves active student participation, strengthening a sense of community and collaboration. This process facilitates learning geographical concepts and develops important cognitive, social, and emotional skills. By working together on creating these materials, students learn to value teamwork, communication, and critical thinking. This experience report in Geography classes at the “Cursinho Educação e Cidadania” of the Federal University of São Carlos (UFSCar) highlights how studying urban and environmental issues through cartography and inclusive methods, such as tactile maps, can transform learning and empower students. These approaches improve academic performance and contribute to the formation of more engaged and critical individuals.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatriz Cristina Antunes Silva, Universidade Federal de São Carlos

Undergraduate student in Geography, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; core member of the Agroecology Apetê Caapuã.

References

AUSUBEL, D.; NOVAK, J.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

CARMO, W. R. Cartografia tátil escolar: experiências com a construção de materiais didáticos e com a formação continuada de professores. 2009. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8135/tde-08032010-124510/pt-br.php. Acesso em: 20 maio 2024.

FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: teoria e prática em educação popular. Petrópolis: Vozes, 2001.

JORDÃO, B. G. F. O pensamento espacial e o raciocínio geográfico em alunos com deficiência visual: o papel da Cartografia Tátil. 2021. Tese (Doutorado em Geografia) –Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-24052022-155320/pt-br.php. Acesso em: 20 maio 2024.

KATUTA, Â. M. A educação docente: (re)pensando as suas práticas e linguagens. Terra Livre, São Paulo, v. 1, n. 28, 2007. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/index.php/terralivre/article/view/231. Acesso em: 20 maio 2024.

PRAIN, V.; WALDRIP, B. An exploratory study of teachers’ and students’ use of multi-modal representations of concepts in primary science. International Journal of Science Education, London, v. 28, n. 15, 2006. DOI 10.1080/09500690600718294. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09500690600718294. Acesso em: 20 maio 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz & Terra, 1974.

SENA, C. C. R. G.; CARMO, W. R. Cartografia inclusiva: o potencial dos mapas táteis no ensino de geografia. Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, p. 127-144, 2022. DOI 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p127-144. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13782. Acesso em: 20 maio 2024.

MACHADO, V. R. (Des)vantagens de actividades mecânicas e de trabalhos em grupo anódinos. In: BORTONI-RICARDO, S. M.; MACHADO, V. R. (org.). Os doze trabalhos de Hércules. São Paulo: Parábola, 2013. p. 97-124.

MOREIRA, M. A. Teorias cognitivas da aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

TYTLER, R.; PRAIN, V.; PETERSON, S. Representational issues in students learning about evaporation. Research in Science Education, [s. l.], v. 37, p. 313-331, 2007. DOI 10.1007/s11165-006-9028-3. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11165-006-9028-3. Acesso em: 20 jun. 2024.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

ZOMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. As relações entre aprendizagem significativa e representações multimodais. Ensaio, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, 2010. DOI 10.1590/1983-21172010120303. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/w5xMtZkC7TTnf48p863JMhL/?lang=pt. Acesso em: 20 maio 2024.

Published

2024-08-14

How to Cite

SILVA, B. C. A. Geographic inclusion: exploring tactile cartography in a popular college entrance exam preparation course. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 2, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-73125. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73125. Acesso em: 25 aug. 2024.