Art in/from learning in the context of the Multiprofessional Residency in Infectious Diseases

narrative of the frontiers of humanization, integrality and the democratization of knowledge in health

Authors

  • Fátima Cristina Dias de Carvalho Escola de Saúde Publica do Ceará
  • Miguel Eusébio Pereira Coutinho Júnior Universidade Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0003-0562-1888
  • Rhamon Diêgo Sousa Soares Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Talita de Lemos Araújo Escola de Saúde Pública do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-72812

Keywords:

Permanent Education, Multiprofessional Residency, Infectology, People living with HIV, Art teaching methodology

Abstract

Considering emancipatory education, with qualification of the ethical and technical profile, the need for innovation in the production of learning, and the fact that health involves scientific, formal, and artistic knowledge, including creation in action, it can be inferred that contact with art teaching methodologies, during the learning of health professionals, favors the creation and innovation of practices focused on the assumptions of humanization, integrality of care and the democratization of health knowledge. This study is a narrative of the experience lived by class nine (T9) of the multidisciplinary infectious diseases’ residency and the creation of the scenic project “Fronteira”, in the fight against stigma, discrimination, and prejudice faced by people living with HIV. Thus, the importance of activities outside the hospital can be seen, problematizing the concept of body-territory and user participation as a teamwork guide. It is necessary to include the professional art educator in the training process of resident health professionals to combat the mechanical and technical approach to health care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fátima Cristina Dias de Carvalho, Escola de Saúde Publica do Ceará

Specialization in Multidisciplinary Residency in Family and Community Health, School of Public Health of Ceará, Brazil; physiotherapist resident in the same institution.

   

Miguel Eusébio Pereira Coutinho Júnior, Universidade Federal de Santa Catarina

Master degree student in Pharmaceutical Assistance, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; pharmacist at the São José Hospital for Infectious Diseases, State of Ceará, Brazil.

Rhamon Diêgo Sousa Soares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Master degree student in Arts, Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará, Brazil;  playwright and actor.

Talita de Lemos Araújo, Escola de Saúde Pública do Ceará

Master in Psychology (Practice and Innovation in Mental Health), University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil; social worker at the São José Hospital for Infectious Diseases; field preceptor of the Multiprofessional Residency in Infectious Diseases at the School of Public Health of Ceará, State of Ceará, Brazil.

References

ABREU, M.; SOARES, F. D. S.; CARVALHO, D. P. S. R. P. Contribuições de Paulo Freire para o ensino em saúde: uma revisão integrativa. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 3, n. 32, p. 141-156, 2021. DOI 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59991. Disponível em: https://www.periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59991. Acesso em: 24 jun. 2024.

BERTHERAT, T. O corpo tem suas razões. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

BOAL, A. A árvore do teatro do oprimido: teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

CAMARGO JUNIOR, K. R. Um ensaio sobre a (in)definição de integralidade. In: PINHEIRO, R.; MATTOS, R. A. (org.). Construção da integralidade: cotidiano, saberes e práticas em saúde. 4. ed. Rio de Janeiro: ABRASCO, 2007. p. 37-46. Disponível em: https://lappis.org.br/site/wp-content/uploads/2017/12/Constru%C3%A7%C3%A3o-da-Integralidade-cotidiano-saberes-e-pr%C3%A1tica-em-sa%C3%BAde.pdf. Acesso em: 4 abr. 2023.

DUARTE JÚNIO, J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. 234 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/197855. Acesso em: 20 jun. 2024.

FERLA, A. A. et al. Residências e a educação e o ensino da saúde: tecnologias formativas e o desenvolvimento do trabalho. Porto Alegre: Rede UNIDA, 2017. Disponível em: http://historico.redeunida.org.br/editora/biblioteca-digital/serie-vivencias-em-educacao-na-saude/residencias-e-a-educacao-e-ensino-da-saude-pdf. Acesso em: 28 fev. 2024.

HISSA, C. E. V.; NOGUEIRA, M. L. M. Cidade-corpo. Revista UFMG, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 54-77, 2013. DOI 10.35699/2316-770X.2013.2674. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/2674. Acesso em: 18 abr. 2023.

HOLLIDAY, O. J. Para sistematizar experiências. Tradução de Maria Viviana Resende. 2. ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2006. Disponível em: http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/oscar-jara-para-sistematizar-experic3aancias1.pdf. Acesso em: 6 jan. 2023.

JOCA, E. C. Boal. In: CECCIM, R. B. et al. EnSiQlopédia das residências em saúde: série vivências em educação na saúde. Porto Alegre: Rede Unida, 2018. p. 366. Disponível em: http://historico.redeunida.org.br/editora/biblioteca-digital/serie-vivencias-em-educacao-na-saude/ensiqlopedia-das-residencias-em-saude-pdf. Acesso em: 16 ago. 2023.

MENDES, J. T; OKOCHI, R. C. N. Arte-educação e saúde mental: a inserção do arte-educador. Revista Científica Novas Configurações – Diálogos Plurais, Luziânia, v. 1, n. 2, p. 29- 38, 2020. DOI 10.4322/2675-4177.2020.017. Disponível em: http://www.dialogosplurais.periodikos.com.br/article/10.4322/2675-4177.2020.017/pdf/dialogosplurais-1-2-29.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.

OLIVEIRA M. T. Pesquisas sobre a educação dos sentidos e das sensibilidades na história da educação: algumas indicações teórico-metodológicas. História da Educação, Porto Alegre, v. 24, p. 1-32, 2020. DOI 10.1590/2236-3459/97469. Disponível em: https://www.scielo.br/j/heduc/a/JpLcKw854SsdNVLXtrfX8zr/#. Acesso em: 20 abr. 2023.

PULGA, V. L. et al. (org.). Residência multiprofissional em saúde: costurando redes de cuidado e formação no Norte Gaúcho. Porto Alegre: Redeunida, 2022. Disponível em: https://editora.redeunida.org.br/wp-content/uploads/2022/03/Livro-Residencia-multiprofissional-em-saude-costurando-redes-de-cuidado-e-formacao-no-norte-gaucho.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.

RUMOR, P. C. F. et al. Educação e cultura em saúde à luz de Paulo Freire. Revista de Enfermagem UFPE, Recife, v. 11, n. 12, p. 5122-5128, 2017. DOI 10.5205/1981-8963-v11i12a25338p5122-5128-2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/25338. Acesso em: 27 jan. 2024.

SANTOS, L.; JESUS, M. L. Ubuntu. In: CECCIM, R. B. et al. (org.). EnSiQlopédia das residências em saúde. Porto Alegre: Rede Unida, 2018. p. 288-292. Disponível em: http://historico.redeunida.org.br/editora/biblioteca-digital/serie-vivencias-em-educacao-na-saude/ensiqlopedia-das-residencias-em-saude-pdf. Acesso em: 16 ago. 2023.

SOARES, R. D. S. Rhamon com H. Fortaleza: Independente, 2022.

VASCONCELOS, D. P. et al. Narrativa como técnica de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: SILVA, R. M. et al. (org.). Estudos Qualitativos: enfoques teóricos e técnicas de coletas de informações. Sobral: Edições UVA, 2018. p. 211-221. Disponível em: https://portais.univasf.edu.br/medicina-pa/pesquisa/producao-cientifica/experiencias-qualitativas-ebook. Acesso em: 3 nov. 2023.

VASCONCELOS, A. P. S. M.; VIEIRA, S. B. EnSiQlopédia das residências em saúde: aprender em serviço. Porto Alegre: Rede Unida, 2018.

UNAIDS. Estatísticas UNAIS Brasil. Brasília: UNAIDS, 2023. Disponível em: https://unaids.org.br/prevencao-combinada/. Acesso em: 15 out. 2023.

Published

2024-08-14

How to Cite

CARVALHO, F. C. D. de; COUTINHO JÚNIOR, M. E. P.; SOARES, R. D. S.; ARAÚJO, T. de L. Art in/from learning in the context of the Multiprofessional Residency in Infectious Diseases: narrative of the frontiers of humanization, integrality and the democratization of knowledge in health. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 253–268, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-72812. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/72812. Acesso em: 22 nov. 2024.