Art in/from learning in the context of the Multiprofessional Residency in Infectious Diseases
narrative of the frontiers of humanization, integrality and the democratization of knowledge in health
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-72812Keywords:
Permanent Education, Multiprofessional Residency, Infectology, People living with HIV, Art teaching methodologyAbstract
Considering emancipatory education, with qualification of the ethical and technical profile, the need for innovation in the production of learning, and the fact that health involves scientific, formal, and artistic knowledge, including creation in action, it can be inferred that contact with art teaching methodologies, during the learning of health professionals, favors the creation and innovation of practices focused on the assumptions of humanization, integrality of care and the democratization of health knowledge. This study is a narrative of the experience lived by class nine (T9) of the multidisciplinary infectious diseases’ residency and the creation of the scenic project “Fronteira”, in the fight against stigma, discrimination, and prejudice faced by people living with HIV. Thus, the importance of activities outside the hospital can be seen, problematizing the concept of body-territory and user participation as a teamwork guide. It is necessary to include the professional art educator in the training process of resident health professionals to combat the mechanical and technical approach to health care.
Downloads
References
ABREU, M.; SOARES, F. D. S.; CARVALHO, D. P. S. R. P. Contribuições de Paulo Freire para o ensino em saúde: uma revisão integrativa. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 3, n. 32, p. 141-156, 2021. DOI 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59991. Disponível em: https://www.periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59991. Acesso em: 24 jun. 2024.
BERTHERAT, T. O corpo tem suas razões. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BOAL, A. A árvore do teatro do oprimido: teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
CAMARGO JUNIOR, K. R. Um ensaio sobre a (in)definição de integralidade. In: PINHEIRO, R.; MATTOS, R. A. (org.). Construção da integralidade: cotidiano, saberes e práticas em saúde. 4. ed. Rio de Janeiro: ABRASCO, 2007. p. 37-46. Disponível em: https://lappis.org.br/site/wp-content/uploads/2017/12/Constru%C3%A7%C3%A3o-da-Integralidade-cotidiano-saberes-e-pr%C3%A1tica-em-sa%C3%BAde.pdf. Acesso em: 4 abr. 2023.
DUARTE JÚNIO, J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. 234 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/197855. Acesso em: 20 jun. 2024.
FERLA, A. A. et al. Residências e a educação e o ensino da saúde: tecnologias formativas e o desenvolvimento do trabalho. Porto Alegre: Rede UNIDA, 2017. Disponível em: http://historico.redeunida.org.br/editora/biblioteca-digital/serie-vivencias-em-educacao-na-saude/residencias-e-a-educacao-e-ensino-da-saude-pdf. Acesso em: 28 fev. 2024.
HISSA, C. E. V.; NOGUEIRA, M. L. M. Cidade-corpo. Revista UFMG, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 54-77, 2013. DOI 10.35699/2316-770X.2013.2674. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/2674. Acesso em: 18 abr. 2023.
HOLLIDAY, O. J. Para sistematizar experiências. Tradução de Maria Viviana Resende. 2. ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2006. Disponível em: http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/oscar-jara-para-sistematizar-experic3aancias1.pdf. Acesso em: 6 jan. 2023.
JOCA, E. C. Boal. In: CECCIM, R. B. et al. EnSiQlopédia das residências em saúde: série vivências em educação na saúde. Porto Alegre: Rede Unida, 2018. p. 366. Disponível em: http://historico.redeunida.org.br/editora/biblioteca-digital/serie-vivencias-em-educacao-na-saude/ensiqlopedia-das-residencias-em-saude-pdf. Acesso em: 16 ago. 2023.
MENDES, J. T; OKOCHI, R. C. N. Arte-educação e saúde mental: a inserção do arte-educador. Revista Científica Novas Configurações – Diálogos Plurais, Luziânia, v. 1, n. 2, p. 29- 38, 2020. DOI 10.4322/2675-4177.2020.017. Disponível em: http://www.dialogosplurais.periodikos.com.br/article/10.4322/2675-4177.2020.017/pdf/dialogosplurais-1-2-29.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.
OLIVEIRA M. T. Pesquisas sobre a educação dos sentidos e das sensibilidades na história da educação: algumas indicações teórico-metodológicas. História da Educação, Porto Alegre, v. 24, p. 1-32, 2020. DOI 10.1590/2236-3459/97469. Disponível em: https://www.scielo.br/j/heduc/a/JpLcKw854SsdNVLXtrfX8zr/#. Acesso em: 20 abr. 2023.
PULGA, V. L. et al. (org.). Residência multiprofissional em saúde: costurando redes de cuidado e formação no Norte Gaúcho. Porto Alegre: Redeunida, 2022. Disponível em: https://editora.redeunida.org.br/wp-content/uploads/2022/03/Livro-Residencia-multiprofissional-em-saude-costurando-redes-de-cuidado-e-formacao-no-norte-gaucho.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.
RUMOR, P. C. F. et al. Educação e cultura em saúde à luz de Paulo Freire. Revista de Enfermagem UFPE, Recife, v. 11, n. 12, p. 5122-5128, 2017. DOI 10.5205/1981-8963-v11i12a25338p5122-5128-2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/25338. Acesso em: 27 jan. 2024.
SANTOS, L.; JESUS, M. L. Ubuntu. In: CECCIM, R. B. et al. (org.). EnSiQlopédia das residências em saúde. Porto Alegre: Rede Unida, 2018. p. 288-292. Disponível em: http://historico.redeunida.org.br/editora/biblioteca-digital/serie-vivencias-em-educacao-na-saude/ensiqlopedia-das-residencias-em-saude-pdf. Acesso em: 16 ago. 2023.
SOARES, R. D. S. Rhamon com H. Fortaleza: Independente, 2022.
VASCONCELOS, D. P. et al. Narrativa como técnica de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: SILVA, R. M. et al. (org.). Estudos Qualitativos: enfoques teóricos e técnicas de coletas de informações. Sobral: Edições UVA, 2018. p. 211-221. Disponível em: https://portais.univasf.edu.br/medicina-pa/pesquisa/producao-cientifica/experiencias-qualitativas-ebook. Acesso em: 3 nov. 2023.
VASCONCELOS, A. P. S. M.; VIEIRA, S. B. EnSiQlopédia das residências em saúde: aprender em serviço. Porto Alegre: Rede Unida, 2018.
UNAIDS. Estatísticas UNAIS Brasil. Brasília: UNAIDS, 2023. Disponível em: https://unaids.org.br/prevencao-combinada/. Acesso em: 15 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fátima Cristina Dias de Carvalho, Miguel Eusébio Pereira Coutinho Júnior, Rhamon Diêgo Sousa Soares, Talita de Lemos Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.