For an inter-epistemic and anti-racist education

law 11.645/08 and indigenous peoples in the Federal District/DF

Authors

  • Daniella Santos Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-72767

Keywords:

Field work, Santuário dos Pajés, IFB, Law 11.645/08, Indigenous people

Abstract

This article aims to present the pedagogical experience, experienced with high school students, in Brasília/DF, in 2023. This experience began in the Sociology class, having as its central axis the theoretical and methodological content of Anthropology, specifically, the concepts of culture, ethnicity, cosmologies, rituals, and in the methodological part, the participant observation ethnography. This theoretical-methodological basis was presented in the classroom, as well as the situation of indigenous peoples in Brazil, but highlighting Brasília, in the Indigenous Land Santuário dos Pajés. After the presentation, the students had the experience in the Santuário dos Pajés Indigenous Land, showing the importance of such subjects in high school for an anti-racist education that puts into practice the provisions of law 11.645/08.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniella Santos Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília

PhD in Social Anthropology, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Brasília, DF, Brazil; member of the Study and Research Group in Archeology, Ethnology and Indigenous History (GEPAEHI/UFU), the Humanimália Research Group (UFSCar) and the Center for Afro-Brazilian and Indigenous Studies (NEABI/IFB-Campus Ceilândia).

References

ALMEIDA, M. R. C. Os índios na história do Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2008.

ARRUTI, J. M. A. P. A emergência dos “remanescentes”: notas para o diálogo entre indígenas e quilombolas. Mana, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 7-38, 1997. DOI 10.1590/S0104-93131997000200001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/QBXXBw99XxgcmcS35sND3Rk/. Acesso em: 3 fev. 2024.

AZIBEIRO, N. E. Educação intercultural e complexidade: desafios emergentes a partir das relações em comunidades populares. In: FLEURI, R. M. (org.). Educação intercultural: mediações necessárias. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 85-107.

BANIWA, L. G. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília, DF: SECAD/MEC; LACED/Museu Nacional, 2006.

BANIWA, L. G. Educação intercultural: direitos, desafios e propostas de descolonização e de transformação social no Brasil. Cadernos CIMEAC, Uberaba, v. 7, n. 1, 2017. DOI 10.18554/cimeac.v7i1.2216. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/cimeac/article/view/2216. Acesso em: 10 fev. 2024.

BOAS, F. Apresentação. As limitações do método comparativo da antropologia. In: BOAS, F. Antropologia cultural. Tradução de Celso Castro. 5. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, Belo Horizonte, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011. DOI 10.21171/ges.v5i11.1220. Disponível em: https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/1220. Acesso em: 3 fev. 2024.

CHESNEAUX, J. (org.). Devemos fazer tábula rasa do passado? Sobre história e historiadores. São Paulo: Ática, 1995.

CUNHA, M. M. L. C. da. Cultura com aspas e outros ensaios. São Paulo: Cosac & Naify, 2009.

CUNHA, M. M. L. C. (org.). História dos Índios no Brasil. São Paulo: Cia. das Letras; Secretaria Municipal de Cultura de São Paulo; FAPESP, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

LARAIA, R. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.

MALINOWSKI, B. Argonauts of the Western Pacific: an account of native enterprise and adventure in the archipelagoes of Malanesian New Guinea. London: Routledge, 1922.

MARTINS, E. de R. Parcerias almejadas: política externa, segurança, defesa e história na Europa. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

MIGNOLO, W. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del signo, 2010.

MIGNOLO, W. The darker side of western modernity: global futures, decolonial options. Durhan & London: Duke Universtiy Press, 2011.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, E. (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000. p. 193-238.

TYLOR, E. B. A ciência da cultura. In: CASTRO, C. (org.). Evolucionismo cultural: textos de Morgan, Tylor e Frazer. Rio de Janeiro: Zahar, 2005. p. 31-45.

WALSH, C. Interculturalidad en la educación. Lima: Programa FORTE-PE; Ministério de Educación, 2001.

Published

2024-08-14

How to Cite

ALVES, D. S. For an inter-epistemic and anti-racist education: law 11.645/08 and indigenous peoples in the Federal District/DF. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 2, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-72767. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/72767. Acesso em: 25 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)