Between the walls and knowledge

the education of young people and adults on the spaces of liberty inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-71923

Keywords:

Youth and Adult Education, Seclusion, Scholling

Abstract

This study investigates the relevance of Youth and Adult Education (YAE) in contexts of deprivation of liberty, based on the perspective of popular education. Using a qualitative-quantitative approach, statistical data from the Brazilian prison system are analyzed to examine the role of YAE in educating individuals deprived of liberty. Although it promises to explore the relationship between prison EJA and popular education, the study reveals gaps in implementing of this connection. Constructive criticisms are discussed about the need for greater articulation between educational practices, flexible curricula, and interdisciplinary work to strengthen the impact of YAE in these communities. It is concluded that education in prisons is not limited to literacy, but also offers opportunities for the reconstruction of citizenship and social reintegration, standing out as a fundamental instrument to break cycles of exclusion and crime, thus advancing towards a society fairer and more inclusive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia Barbosa Pacheco Souza, Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Specialist in Pedagogical Coordination and School Supervision, Faculdade Iguaçu, State of Paraná, Brazil; social educator at Associação Educacional Salva Dor, Bahia, Brazil.; member of the Research Group: Education, Culture and Subjectivities (EDUCAS-UNILAB).

Gilmara dos Santos Silva, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Master degree student in Language Studies: Brazil-Africa Lusophone Contexts, University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony, Campus Malês, State of Bahia, Brazil; teacher at Centro Educacional Futuro da Criança, State of Bahia, Brazil; member of the Research Group on Anti-Racist Linguistic and Literary Education (EDULILA Malês-UNILAB) and the Interdisciplinary Study, Extension and Research Group on Language and Society (GEPELIS-UNILAB).

References

BARACHO, Maria das Graças. Fundamentos da educação profissional integrada à EJA. Nóbile. – Natal (recurso eletrônico), 2020.

BRASIL. Decreto-Lei 2.848/1940, de 07 de dezembro de 1940. Código Penal. Diário Oficial da União, – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 138 p.

CABRAL, Paula. A EJA nos espaços de privação e restrição de liberdade: as apropriações das diretrizes da UNESCO no direcionamento do trabalho de professores. Tese de Doutorado do Programa de Pós- Graduação em Educação – PPGE – da Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC. Orientadora: Profª. Drª Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Florianópolis, 2019.

CAMMAROSANO, Elenice M. C., FERNANDES, Jarina R.,GODINHO, Ana C. F. A EJA em contextos de privação de liberdade: desafios e brechas à Educação Popular. Educação (Porto Alegre), v. 42, n. 3, p. 465-474, set.-dez. 2019.

COSTA, Samuel, COSTA, Vanessa S., ROCHA, Rita. Alunos da Educação de Jovens e Adultos em privação de liberdade-Quem são? Para onde querem ir? Rio de Janeiro, 2018.

FARIA, Rodrigo Martins. Regimes de cumprimento da pena privativa de liberdade no sistema penitenciário brasileiro. Rio de Janeiro: 2021.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 36. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREUD, Sigmund. O ego e o id, 1923. FREUD, Sigmund. O ego e o id. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 13-72. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, 19).

INFOPEN. Levantamento nacional de informações penitenciárias. 2017. Disponível em: < http://www.justica.gov.br/news/estudo-traca-perfil-da-populacao-penitenciaria-feminina-no-brasil/relatorio-mulheres_05-11.pdf>. Acesso em: 25 ago. 2022.

IPEA, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. O DESAFIO DA REINTEGRAÇÃO SOCIAL DO PRESO: UMA PESQUISA EM ESTABELECIMENTOS PRISIONAIS. Texto para discussão / Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada.- Brasília : Rio de Janeiro: 2015.

IRELAND, T. D. Educação em prisões no Brasil: direito, contradições e desa- fios. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 86, p. 19-39, nov., 2011. [Dossiê Educação em prisões, organizado por IRELAND, T. D.].

JUNIOR, Paulo de Tasso Moura de Alexandria. Educação carcerária e políticas públicas no Brasil: efetivação e mudanças comportamentais. Dissertação de Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação- grau de Mestre em Educação. Orientador: Prof. Dr. José Wilson Rodrigues Melo, Palmas-TO, 2019.

LOPES, S. P.; SOUSA, L. S. EJA: uma educação possível ou mera utopia? Cereja, v. 1, p. 17-19, 2007.

MAEYER, M. D. .A educação na prisão não é uma mera atividade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.38, n.1, p.33-49, jan./mar. 2013

MAEYER, M. D. Ter tempo não basta para que alguém decida aprender. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 86, p. 43-55, nov., 2011. [Dossiê Educação em prisões, organizado por IRELAND, T. D.].

ONOFRE, Elenice Maria C. Educação escolar para jovens e adultos em situação de privação de liberdade. Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 96, p. 239-255, maio-ago., 2015.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Educação escolar na prisão: controvérsias e caminhos de enfrentamento e superação da cilada. In: LOURENÇO, Arlindo da Silva; ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano (org.). O espaço da prisão e suas práticas educativas: enfoques e perspectivas contemporâneas. 1. ed. São Carlos: EdUFSCar, 2011. v. 1. p. 267-285. https://doi.org/10.7476/9788576002963

PANTOJA, Cleia P., DIAS, Alder S., VASQUEZ, E.L., ABREU, W.F. Educação de Jovens e Adultos em contexto de privação de liberdade: análise de narrativas de um sujeito-educando. Revista brasileira de pesquisa (Auto)Biográfica. Salvador, v.04, n10, p. 378-393, 2019.

SOUSA, K. C.; CUNHA, N. S. Perfil dos alunos de Educação de Jovens e Adultos de Teresina. 2010. Disponível em: <http://www.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/VI.encontro.2010/GT.19/GT_19_ 03_2010.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2015.

VALASCO, Clara. REIS, Thiago. CARVALHO, Bárbara. LEITE, Carolline. PRADO, Gabriel. RAMALHO, Guilherme. Menos de 1/5 dos presos trabalham no Brasil; 1 em cada 8 estuda. Jornal eletrônico G1, 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/monitor-da-violencia/noticia/2019/04/26/menos-de-15-do-presos-trabalha-no-brasil-1-em-cada-8-estuda.ghtml. Acesso em: 25 agosto. 2022.

Published

2024-08-14

How to Cite

SOUZA, L. B. P.; SILVA, G. dos S. Between the walls and knowledge: the education of young people and adults on the spaces of liberty inclusion. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 140–160, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-71923. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/71923. Acesso em: 25 aug. 2024.