Communication at the school by Brazilian nurses since the 19th century

point of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-71477

Keywords:

Nursing, Health Communication, School Nursing, Better School Program

Abstract

Nurses have worked in schools since the end of the 19th century, in Brazil, using communication skills, which have changed in terms of approach and themes. The objective of this text was to contribute to the increase in debates involving the topic of health communication at school by nurses in Brazil. Nursing concepts followed international dialogues, scientific advances, social, economic, and cultural demands. Given the current circumstances, the work of nurses at school followed the period experienced. Currently, it is recommended to use humanized and individual-centered communication, in partnership with the family and school, as a light relational technology, as well as a link between health and education in the prevention and promotion of health. Furthermore, it points to elements that could contribute to achieving comprehensive health: dialogue, symmetry of power, respect for local culture, holistic approach, salutogenic perspective, and use of ludic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kéllen Campos Castro Moreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

PhD in Health Care, Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil; nurse at the Municipal Health Department of Uberaba, State of Minas Gerais, Brazil;  member of the Study and Research Group: Promotion in Communication, Education and Literacy for Health in Brazil (PROLISA-BR/UFTM).

 

Lucieli Dias Pedreschi Chaves, Universidade de São Paulo

PhD in Fundamental Nursing, Ribeirão Preto School of Nursing, University of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the Faculty of Public Health of this institution, where she is also an associate professor 3 in the Department of General and Specialized Nursing; researcher and coordinator of the Center for Hospital Studies and Research.

Bethania Ferreira Goulart, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

PhD in Sciences, Ribeirão Preto School of Nursing, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the Federal University of Triângulo Mineiro, State of Minas Gerais, Brazil; leader of the Study and Research Group on Nursing and Health Management (GEPGES/UFTM).

References

ALMEIDA, P. F. et al. Coordenação do cuidado e Atenção Primária à Saúde no Sistema Único de Saúde. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 42, p. 244-260, 2018. DOI 10.1590/0103-11042018S116. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/N6BW6RTHVf8dYyPYYJqdGkk/. Acesso em: 2 jun. 2022.

ANDRADE, D. A. Intersetorialidade no Programa Saúde na Escola: uma análise sobre a construção de redes entre saúde e educação, no município do Recife. 2015. 118 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) – Centro de Pesquisas Aggeu Magalhães, Fundação Oswaldo Cruz, Recife, 2015. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/15929. Acesso em: 19 jul. 2024.

BRASIL. Portaria nº 2.436 de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília, DF. 2017. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html. Acesso em: 19 jul. 2024.

BRASIL. Caderno do gestor do PSE. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Brasília, DF 2022.

CONDELES, P. C. et al. O cotidiano da gestão na Atenção Primária à Saúde: percepções dos gestores. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, São Paulo, v. 11, n. 7, p. 1-10, 2022. DOI 10.33448/rsd-v11i7.29921. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/issue/view/96. Acesso em: 5 mar. 2023.

CHIARI, A. P. G. et al. Rede intersetorial do Programa Saúde na Escola: sujeitos, percepções e práticas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 34, n. 5, p. 1-15, 2018. DOI 10.1590/0102-311X00104217. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/d9GHPC4rRF9WJKQxyqmbZCG/. Acesso em: 5 mar. 2022.

DIAS, L. P.; DIAS, M. P. Florence Nightingale e a história da enfermagem. Hist. Enferm. Rev. eletrônica, Salvador, v. 10, n. 2, p. 47-63, 2019. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1121486. Acesso em: 2 maio 2022.

FONSECA, A. L. T. Mulheres (in)visíveis: A cronologia da enfermagem moderna sob a perspectiva de gênero. 2017. 22 f. Monografia (Pós-Graduação Lato Sensu) – Escola da Magistratura do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 23. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2021.

GEOVANINI, T. et al. A história da enfermagem: versões e interpretações. 4. ed. Rio de Janeiro: Thiemer Revinter Publicações, 2019.

HABERMAS, J. Teoria do agir comunicativo. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

LOPES, O. C. A. et al. Competências dos enfermeiros na estratégia Saúde da Família. Escola Anna Nery, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 1-8, 2020. DOI 10.1590/2177-9465-EAN-2019-0145. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/zB5Npy99wyPDGX4jXzdNDYp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 maio 2022.

LOPES, I. E.; NOGUEIRA, J. A. D.; ROCHA, D. G. Eixos de ação do Programa Saúde na Escola e Promoção da Saúde: revisão integrativa. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 118, p. 773-789, 2022. DOI 10.1590/0103-1104201811819. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/SNsdFnbvBdfdhn76GQYGDtM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 jul. 2024.

MOREIRA, K. C. C. Comunicação em saúde junto a crianças: perspectiva de enfermeiros/enfermeiras do Programa Saúde na Escola. 2024. 122 f. Tese (Doutorado em Atenção à Saúde) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2024.

MOREIRA, K. C. C. et al. Comunicação enfermeiro-criança na escola: contribuições da Teoria do Agir Comunicativo. Linhas Críticas, Brasília, v. 29, 2023. DOI 10.26512/lc29202350574. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50574. Acesso em: 17 dez. 2023.

RODRIGUES, R. M. et al. Implantação dos componentes I, II e III do Programa Saúde na Escola. Journal of Management & Primary Health Care, Uberlândia, v. 12, p. 1-18, 2020. DOI: 10.14295/jmphc.v12.976. Disponível em: https://www.jmphc.com.br/jmphc/article/view/976. Acesso em: 2 fev. 2022.

RIZZOTTO, M. L. F. A origem da enfermagem profissional no Brasil: determinantes históricos e conjunturais. 2006. Disponível em: https://histedbrantigo.fe.unicamp.br/navegando/artigos_pdf/Maria_Lucia_Frizon_Rizzotto_artigo.pdf. Acesso em: 3 fev. 2022.

SANTOS, Fernanda B. O. et al. Padrão Anna Nery e perfis profissionais de enfermagem possíveis para enfermeiras e enfermeiros no Brasil. Hist. Enferm. Rev. eletrônica, Salvador, v. 11, n. 1, p. 10-21, 2020. Disponível em: https://here.abennacional.org.br/here/v11/n1/a1.pdf. Acesso em: 4 fev. 2022.

SANTOS, J. S. et al. Nurse to adolescent health communication process: approach to Event History Calendar. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 73, n. 3, 2020. DOI 10.1590/0034-7167-2018-0454. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/CVHbpCgMrTwgxKjVr4JDNzy/?lang=pt. Acesso em: 4 fev. 2022.

XIMENES, F. R. G. et al. Reflexões sobre a formação em Enfermagem no Brasil a partir da regulamentação do Sistema Único de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 37-46, 2020. DOI 10.1590/1413-81232020251.27702019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/6SbH4JGK5HTvkc3xy5fZJXC/. Acesso em: 3 fev. 2022.

Published

2024-08-14

How to Cite

MOREIRA, K. C. C.; CHAVES, L. D. P.; GOULART, B. F. Communication at the school by Brazilian nurses since the 19th century: point of view. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 2, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-71477. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/71477. Acesso em: 25 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)