Peasant portraits from oral history
narratives of work, education and religiosity
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-71162Keywords:
Rural education, Countryside Education, Religiosity, Oral HistoryAbstract
This work aimed to understand, through thematic oral history, the educational and non-educational trajectories between work, education, and religiosity of our interlocutor, Grandma Paulina. The study is qualitative, based on oral history and descriptive analysis. As a theoretical support, we engaged in dialogues with the work of Marin (2018), Stropasolas (2006), Salles (2005), and Camargo, Scorsolini-Comin, Santos (2018), among others, to have a better understanding of our thematic field. By identifying the context in which Grandma Paulina was embedded and all its biases, we noticed the intersection of rural education perspectives. We highlight that our collaborator lived through an education model based on work, in which she was inserted since childhood, needing to learn how to deal with the land early on, initially working in agriculture and later, in her adult life, balancing between the farm and working with her gift, through religiosity. It is important to note that studies of this nature will show that we have a lot to advance in constructing other perspectives on childhood so that stories like Grandma Paulina's are only transcribed in narratives carried out in research by her granddaughters, who now occupy public universities in Brazil.
Downloads
References
BERNARDI, C. J.; CASTILHO, M. A. A religiosidade como elemento do desenvolvimento humano. Interações, Campo Grande, v. 17, n. 4, p. 745-756, 2016. DOI 10.20435/1984-042X-2016-v.17-n.4(15). Disponível em: https://www.scielo.br/j/inter/a/5D44rZBWRJ5d8YCpX4GP83H/#:~:text=A%20religiosidade%20%C3%A9%20um%20elemento,com%20isso%2C%20est%C3%A1%20a%20religiosidade. Acesso em: 15 jul. 2024.
BRANDÃO, C. R. Parentes e parceiros: relações de parentesco e relações familiares de produção entre camponeses de Diolândia. In: BRANDÃO, C. R.; RAMALHO, J. R. (org.). Campesinato goiano: três estudos. Goiânia: Editora UFG, 1986. p. 15-82.
CAMARGO, A. F. G.; SCORSOLINI-COMIN, F; SANTOS, M. A. (2018). A feitura do santo: percursos desenvolvimentais de médiuns em iniciação no candomblé. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 30, 2018. DOI 10.1590/1807-0310/2018v30189741. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/yv6f6CVNJSYmxnXDbsLcQ7G/#. Acesso em: 15 jul. 2024.
COLETI, L. M. B. Do Mobral (Movimento Brasileiro de Alfabetização) aos programas de EJA (Educação de Jovens e Adultos) atuais: evolução ou manutenção das práticas pedagógicas? Marília: UNESP, 2012.
CRUZ NETO, O. O trabalho de campo como descoberta e criação. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
FERREIRA, L. G. Histórias de vida de professoras rurais: apontamentos sobre questões históricas e políticas de formação. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 20, n. 36, p. 105-113, 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432011000200010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 jul. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à práticas educativas. São Paulo: Paz & Terra, 2020.
LIMA, A. J. A.; SILVA JÚNIOR, R. Panorama da educação brasileira na década de 1960. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2016, Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: Realize, 2016.
MARIN, J. O. B. Infância rural e trabalho infantil: concepções em contexto de mudanças. Desidades, Rio de Janeiro, n. 21, 2018. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-92822018000400004. Acesso em: 15 jul. 2024.
MARQUES, T. G. et al. Práticas docentes de professoras leigas em escolas no campo: uma análise das histórias de vida. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 96-119, 2016. DOI 10.18676/cadernoscenpec.v6i1.351. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351. Acesso em: 15 jul. 2024.
MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como pensar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
MORAES, A. I .D.; CHALOBA, R. F. S. Circulação de modelos educacionais para a educação primária Rural no Brasil (1910-1971). Projeto de Pesquisa de Mestrado. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, 2014. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Eventos/2015/xviiseminariodepesquisadoprogramadepos-graduacaoemeducacao/agnes_circulacao-de-modelos.pdf. Acesso em: 15 jun. 2024.
QUEIROZ, J. B. P A educação do campo no Brasil e a construção das escolas do campo. NERA, Presidente Prudente. n. 18, p. 37-46, 2011. DOI 10.47946/rnera.v0i18.1347. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1347. Acesso em: 15 jul. 2024.
SALLES, L. M. F. Infância e adolescência na sociedade contemporânea: alguns apontamentos. Estudos de Psicologia I, Campinas, v. 22, n. 1, p. 33-41, 2005. DOI 10.1590/S0103-166X2005000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/p6nq9YHw7XT7P7y6Mq4hw3q/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2024.
STROPASOLAS, V. L. O mundo rural no horizonte dos jovens. Florianópolis: Editora da Universidade Federal de Santa Catarina, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Thalia Lopes Pena Santos, Luana Patricia Costa Silva, Gildivan Francisco das Neves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.