Peasant portraits from oral history

narratives of work, education and religiosity

Authors

  • Thalia Lopes Pena Santos Prefeitura Municipal de Ubaíra
  • Luana Patricia Costa Silva Universidade Federal do Recôncavo da Bahia https://orcid.org/0000-0002-7949-0975
  • Gildivan Francisco das Neves Universidade Federal da Paraiba

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-71162

Keywords:

Rural education, Countryside Education, Religiosity, Oral History

Abstract

This work aimed to understand, through thematic oral history, the educational and non-educational trajectories between work, education, and religiosity of our interlocutor, Grandma Paulina. The study is qualitative, based on oral history and descriptive analysis. As a theoretical support, we engaged in dialogues with the work of Marin (2018), Stropasolas (2006), Salles (2005), and Camargo, Scorsolini-Comin, Santos (2018), among others, to have a better understanding of our thematic field. By identifying the context in which Grandma Paulina was embedded and all its biases, we noticed the intersection of rural education perspectives. We highlight that our collaborator lived through an education model based on work, in which she was inserted since childhood, needing to learn how to deal with the land early on, initially working in agriculture and later, in her adult life, balancing between the farm and working with her gift, through religiosity. It is important to note that studies of this nature will show that we have a lot to advance in constructing other perspectives on childhood so that stories like Grandma Paulina's are only transcribed in narratives carried out in research by her granddaughters, who now occupy public universities in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thalia Lopes Pena Santos, Prefeitura Municipal de Ubaíra

Specialist in Clinical, Institutional and Business Psychopedagogy, Rhema NeuroEducação, State of Paraná, Brazil; teacher of Specialized Educational Services at the Municipal Government of Ubaíra, State of Bahia, Brazil.

Luana Patricia Costa Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

PhD in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; professor at the Federal University of Recôncavo da Bahia, State of Bahia, Brazil; researcher at the Carolina Maria de Jesus Center: Study, Research and Extension in Popular Education, Agroecology and Literacy of the Working Class; coordinator of the Study, Research and Extension Group on Popular Education and Agroecology (CFP/UFRB).

 

Gildivan Francisco das Neves, Universidade Federal da Paraiba

PhD in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; substitute professor linked to the History Department at the Education Center, State University of Paraíba, Campus I, State of Paraíba, Brazil.

 

References

BERNARDI, C. J.; CASTILHO, M. A. A religiosidade como elemento do desenvolvimento humano. Interações, Campo Grande, v. 17, n. 4, p. 745-756, 2016. DOI 10.20435/1984-042X-2016-v.17-n.4(15). Disponível em: https://www.scielo.br/j/inter/a/5D44rZBWRJ5d8YCpX4GP83H/#:~:text=A%20religiosidade%20%C3%A9%20um%20elemento,com%20isso%2C%20est%C3%A1%20a%20religiosidade. Acesso em: 15 jul. 2024.

BRANDÃO, C. R. Parentes e parceiros: relações de parentesco e relações familiares de produção entre camponeses de Diolândia. In: BRANDÃO, C. R.; RAMALHO, J. R. (org.). Campesinato goiano: três estudos. Goiânia: Editora UFG, 1986. p. 15-82.

CAMARGO, A. F. G.; SCORSOLINI-COMIN, F; SANTOS, M. A. (2018). A feitura do santo: percursos desenvolvimentais de médiuns em iniciação no candomblé. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 30, 2018. DOI 10.1590/1807-0310/2018v30189741. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/yv6f6CVNJSYmxnXDbsLcQ7G/#. Acesso em: 15 jul. 2024.

COLETI, L. M. B. Do Mobral (Movimento Brasileiro de Alfabetização) aos programas de EJA (Educação de Jovens e Adultos) atuais: evolução ou manutenção das práticas pedagógicas? Marília: UNESP, 2012.

CRUZ NETO, O. O trabalho de campo como descoberta e criação. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

FERREIRA, L. G. Histórias de vida de professoras rurais: apontamentos sobre questões históricas e políticas de formação. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 20, n. 36, p. 105-113, 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432011000200010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 jul. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à práticas educativas. São Paulo: Paz & Terra, 2020.

LIMA, A. J. A.; SILVA JÚNIOR, R. Panorama da educação brasileira na década de 1960. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2016, Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: Realize, 2016.

MARIN, J. O. B. Infância rural e trabalho infantil: concepções em contexto de mudanças. Desidades, Rio de Janeiro, n. 21, 2018. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-92822018000400004. Acesso em: 15 jul. 2024.

MARQUES, T. G. et al. Práticas docentes de professoras leigas em escolas no campo: uma análise das histórias de vida. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 96-119, 2016. DOI 10.18676/cadernoscenpec.v6i1.351. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351. Acesso em: 15 jul. 2024.

MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como pensar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.

MORAES, A. I .D.; CHALOBA, R. F. S. Circulação de modelos educacionais para a educação primária Rural no Brasil (1910-1971). Projeto de Pesquisa de Mestrado. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, 2014. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Eventos/2015/xviiseminariodepesquisadoprogramadepos-graduacaoemeducacao/agnes_circulacao-de-modelos.pdf. Acesso em: 15 jun. 2024.

QUEIROZ, J. B. P A educação do campo no Brasil e a construção das escolas do campo. NERA, Presidente Prudente. n. 18, p. 37-46, 2011. DOI 10.47946/rnera.v0i18.1347. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1347. Acesso em: 15 jul. 2024.

SALLES, L. M. F. Infância e adolescência na sociedade contemporânea: alguns apontamentos. Estudos de Psicologia I, Campinas, v. 22, n. 1, p. 33-41, 2005. DOI 10.1590/S0103-166X2005000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/p6nq9YHw7XT7P7y6Mq4hw3q/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2024.

STROPASOLAS, V. L. O mundo rural no horizonte dos jovens. Florianópolis: Editora da Universidade Federal de Santa Catarina, 2006.

Published

2024-08-14

How to Cite

SANTOS, T. L. P.; SILVA, L. P. C.; NEVES, G. F. das. Peasant portraits from oral history: narratives of work, education and religiosity. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 101–121, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-71162. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/71162. Acesso em: 25 aug. 2024.