Popular rural education

experiences with the mangrove in child educationWITH THE MANGROVE IN CHILD EDUCATION

Authors

  • Rayana Andrade de Carvalho Universidade Federal da Paraíba
  • Camila de Lourdes Cavalcanti Paiva Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-71136

Keywords:

Popular education, Rural education, Child education, Experience report

Abstract

This article is an experience report of a pedagogical proposal of popular rural education for child education, developed based on a thematic axis called “What can I learn?”. The pedagogical project took place in an Integrated Child Education Center (CIEI), located in a rural area of ​​the county of Santa Rita-PB, in the community of Bebelândia. The research was used as a method, based on the conception of Paulo Freire. The topic discussed was the mangrove, a biome chosen because of its connection with the comunity’s reality and because it is common to the children. Different educational strategies were developed to work the theme, including a field visit to the mangrove and the construction of a collective panel. It is concluded, at the end of the study, that the pedagogical practice developed constitutes popular rural education, except for child education, because it fulfills it’s conceptual purpose of offering a differentiated education for rural subjects, respecting their way of life and culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rayana Andrade de Carvalho, Universidade Federal da Paraíba

Master in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; member of the Center for Studies and Research in Higher Education; basic education teacher in the municipality of Santa Rita, State of Paraíba, Brazil.

Camila de Lourdes Cavalcanti Paiva, Universidade Federal da Paraíba

Master in Education, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; basic education teacher in the municipality of Santa Rita, State of Paraíba, Brazil.

References

ALMEIDA, V. R.; SIQUEIRA, R. M. Educação Popular e Infância: princípios, concepções e práticas educativas. Educação, Santa Maria, v. 46, n. 1, p. 1-24, 2021. DOI 10.5902/1984644439376. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/39376. Acesso em: 18 set. 2023.

ARAÚJO, D. S.; BEZERRA, R. S. Mapeamento dos manguezais do estuário do Rio Paraíba. Revista Principia, João Pessoa, n. 40, p. 63-75, 2018. DOI 10.18265/1517-03062015v1n40p63-75. Disponível em: https://periodicos.ifpb.edu.br/index.php/principia/article/view/1556. Acesso em: 18 set. 2023.

BRANDÃO, C. Educação Popular antes e agora. Ideação, Foz do Iguaçu, v. 15, n. 1, p. 10–24, 2000. DOI 10.48075/ri.v15i1.8505. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/8505. Acesso em: 12 mar. 2024.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 1 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretrizes Curriculares para a Educação Infantil. Brasília: MEC; SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 12 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 mar. 2024.

CALDART, R. S. Educação do Campo. In: CALDART, R. S. et al (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de saúde Joaquim Venâncio; Expressão popular, 2012. p. 257-264.

COELHO, M. G. Por uma educação ambiental do campo. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL E I FÓRUM DE EDUCAÇÃO DO CAMPO DA REGIÃO SUL DO RS: CAMPO E CIDADE EM BUSCA DE CAMINHOS COMUNS, 1., 2012, Pelotas. Anais [...] Pelotas: Ed. da UFPEL, 2012. Disponível em: https://eventosunioeste.unioeste.br/images/Default/anais/sifedoc/Anais/Eixo%2006/M%C3%B4nia%20Gon%C3%A7alves%20Coelho.pdf. Acesso em: 12 mar. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 56. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 2011.

MARINHO, E. Um olhar sobre educação rural brasileira. Brasília: Editora Universa, 2008.

NIEHUES, M. R.; COSTA, M. O. Concepções de infância ao longo da história. In: SIMPÓSIO DE INTEGRAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA DO SUL CATARINENSE, 1., 2012, Criciúma. Anais [...] Criciúma: Rev. Técnico Científica IFSC, 2012. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/rtc/article/view/420. Acesso em: 12 mar. 2024.

ZIECH, M. E. A educação do campo na perspectiva da educação popular. Contexto & Educação, Ijuí, v. 32, n. 102, p 100-117, 2017. DOI 10.21527/2179-1309.2017.102.100-117. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6463. Acesso em: 16 out. 2023.

Published

2024-04-30

How to Cite

CARVALHO, R. A. de; PAIVA, C. de L. C. Popular rural education: experiences with the mangrove in child educationWITH THE MANGROVE IN CHILD EDUCATION. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 74–89, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-71136. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/71136. Acesso em: 21 nov. 2024.