Music and Aesthetic Education

cultural mediation paths in the fanfare of a municipal school in Blumenau/SC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-71096

Keywords:

Education, Music, Bands, Fanfares, Cultural Mediation, Aesthetic Education

Abstract

In this text, we present musical experiences that we developed in the fanfare of a municipal school in Blumenau/SC, from 2017 to 2022, to discuss how these practices can provide, in addition to specific knowledge in music, access to culture, social interactions and a possible aesthetic education. From this report, we problematize how social interactions can reverberate in the lives of students and other members of the community, promoting spaces for cultural mediation. Another aspect discussed was how the fanfare participants and others involved in their rehearsals and presentations relate to art and how this can mean aesthetic experiences that touch the sensitive dimension of the subject. We also present discussions regarding the power of the school as a cultural space, which enables actions that promote a specific form of access to art, and reflections on the role of the teacher as a cultural mediator, who thinks and plans the different forms of access to art. Finally, we conclude that the musical practices in this fanfare provide aesthetic experiences that cover different areas of human formation, therefore they are not limited to mechanical and repetitive learning in music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Mateus Garbinato Franques dos Santos, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Master degree student in Education, Fundação Universidade Regional de Blumenau, State of Santa Catarina, Brazil.

Jaison Hinkel, Fundação Universidade Regional de Blumenau

PhD in Psychology, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; post-doctorate at the same institution; professor at the Fundação Universidade Regional de Blumenau, State of Santa Catarina, Brazil; member of the Technological Incubator of Popular Cooperatives of the Fundação Universidade Regional de Blumenau, State of Santa Catarina, Brazil.

References

BLUMENAU. Decreto n. 10.920, de 30 de março de 2016. Dispõe sobre o programa de Bandas e Fanfarras Escolares da Rede Municipal de Ensino de Blumenau. Leis Municipais. Blumenau, 2016.

COSTA, F. C. Processos de subjetividades, interações e pertencimento na banda de música escolas: um estudo de caso na banda marcial Ranulpho Paes de Barros, em Cuiabá/MT. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) – Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2020. Disponível em: http://ri.ufmt.br/handle/1/2354. Acesso em: 19 mar. 2024.

FERNANDES, V. Itinerários e concepções do ensino de música na rede municipal de Blumenau. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pós-Graduação em Educação, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2017. Disponível em: http://www.bc.furb.br/docs/DS/2017/363243_1_1.pdf. Acesso em: 19 mar. 2024.

GERALDI, J. W. Ancoragens: estudos bakhtinianos. 3. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.

GOMES, A. Estratégias de ensaio de bandas e fanfarras escolares. Dissertação (Mestrado em Música) – Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/ceart/id_cpmenu/10822/Alessandro_dissertac_a_o_finale_17_12_2020_16137687007287_10822.pdf. Acesso em: 17 abr. 2024.

METTE, P. A. P. Calendário histórico cultural: a contextualização das festas tradicionais realizadas em Blumenau-SC para promoção turística. 2005. Dissertação (Mestrado em Turismo e Hotelaria) – Universidade do Vale do Itajaí, Balneário Camboriú, 2005. Disponível em: https://www.univali.br/pos/mestrado/mestrado-academico-em-turismo-e-hotelaria/banco-de-dissertacoes/Paginas/default.aspx?page=28. Acesso em: 21 mar. 2024.

OGLEARI, B.; BEINEKE, V. Entre ventanias e viagens interplanetárias... projetos criativo-musicais em contexto de pandemia. Revista da Abem, Londrina, v. 30, n. 1, p. 1-24, jan./jul. 2022. DOI 10.33054/ABEM202230101. Disponível em: https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/1078. Acesso em: 19 mar. 2024.

PERUZZO, L. Mediação cultural no museu: ressonâncias da experiência estética no corpo (em performance) de professores de arte. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Fundação Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7158975. Acesso em: 21 mar. 2024.

RADWANSKI, E. Consonâncias e dissonâncias de um projeto de música na formação estética de pedagogas: um estudo de caso. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Curso de Pós-Graduação em Educação, Fundação Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7158975. Acesso em: 19 mar. 2024.

SOARES, A. F. C.; NEITZEL, A. A.; CARVALHO, C. A potência cultural da escola: estudos sobre mediação e formação estética. In: NEITZEL, A. A.; CARVALHO, C. Mediação cultural, formação de leitores & educação estética. Curitiba: CRV, 2016. p. 53-66.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2024-04-30

How to Cite

SANTOS, L. M. G. F. dos; HINKEL, J. Music and Aesthetic Education: cultural mediation paths in the fanfare of a municipal school in Blumenau/SC. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 109–125, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-71096. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/71096. Acesso em: 22 jul. 2024.