Projeto de Extensão: formação de professores(as) para cumprimento da Lei nº 11.645/2008 no currículo de escolas públicas municipais de Coari/Amazonas

Authors

  • Flávia Fernanda Santos Silva Universidade Federal do Amazonas https://orcid.org/0000-0002-6171-8636
  • Geliana Cardoso de Lima Universidade Federal do Amazonas
  • Ricardo Alves Januário Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-70490

Keywords:

Extension, Teacher training, Law nº 11.645/2008, Municipal school

Abstract

We know that there are African and indigenous manifestations in Brazil that need to be recognized for their cultural and educational values. Based on this, this article aims to present the results of an Extension Project conducted at the Federal University of Amazonas. For this, a training meeting was offered for teachers from a municipal school, promoting theoretical discussions and workshops, so that activities could be conducted in schools later. Debates were raised, as well as the recognition and implementation of planning activities on this theme in the school context, seeking to strengthen the work in an interdisciplinary perspective, in addition to exchanging experiences in this school/academic community relationship, combating negative stereotypes and prejudices that are perpetuated in both Brazilian and Amazonian societies around Afro-Brazilian and indigenous cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Fernanda Santos Silva, Universidade Federal do Amazonas

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil; assistant professor of the Pedagogy Course at the Federal University of Amazonas, ICET Itacoatiara Campus, Brazil; member of the Research Group on Education, Training and Teaching for Diversity (GPEFED/UFAM).

Geliana Cardoso de Lima, Universidade Federal do Amazonas

Student of Sciences (Biology and Chemistry) at the Federal University of Amazonas, Campus ISB/Coari, Brazil.

Ricardo Alves Januário, Universidade Federal do Amazonas

Student of Sciences (Biology and Chemistry) at the Federal University of Amazonas, Campus ISB/Coari, Brazil.

References

ARAUJO, L. F. A lei 10.639/2003 e sua maior idade. Há o que se comemorar? Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 279-294, 2021. DOI 10.12957/redoc.2021.57479. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/57479. Acesso em: 10 mar. 2023.

ARROYO, M. G. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2021.

BITTENCOURT, C. M. F.; BERGAMASCHI, M. A. Apresentação - Dossiê ensino de história indígena. Revista História Hoje, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 13-19, 2012. DOI 10.20949/rhhj.v1i2.38. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/38. Acesso em: 16 mar. 2023.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 28 mar. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, DF, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 13 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília: MEC, 2004. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf. Acesso em: 28 mar. 2023.

BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Amazonas adere ao sistema nacional de promoção da igualdade racial. Brasília, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2021/dezembro/amazonas-adere-ao-sistema-nacional-de-promocao-da-igualdade-racial. Acesso em: 28 mar. 2023.

CAPUTO, S. G. Educação nos terreiros e como a escola se relaciona com crianças de candomblé. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.

FARAH, P. D. Combates à xenofobia, ao racismo e à intolerância. Revista USP, São Paulo, n. 114, p. 11-30, 2017. DOI 10.11606/issn.2316-9036.v0i114p11-30. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/142365. Acesso em: 20 mar. 2023.

FRANCISCO JÚNIOR, W. E. Educação anti-racista: reflexões e contribuições possíveis do ensino de ciências e de alguns pensadores. Ciência & Educação, Bauru, v. 14, n. 3, p. 397-416, 2008. DOI 10.1590/S1516-73132008000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/PyFjT66TFDL7jSNfpWCgMGw/?lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2023.

GOMES, M. C. O. M.; GOMES, A. M. A história de África vista através de seus estereótipos. Identidade!, São Leopoldo, v. 22, n. 1, p. 129-143, 2017. Disponível em: https://revistas.est.edu.br/periodicos_novo/index.php/Identidade/article/view/1345. Acesso em: 8 mar. 2023.

GOMES, N. L. Educação e relações raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In: MUNANGA, K. (org.). Superando o racismo na escola. 2. ed. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 204.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.

KRAUSS, J. S.; ROSA, J. C. A importância da temática de história e cultura africana e afro-brasileira nas escolas. Antíteses, Londrina, v. 3, n. 6, p. 857-878, 2010. DOI 10.5433/1984-3356.2010v3n6p857. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4572. Acesso em: 14 mar. 2023.

LOMBA, R. M. et al. Conflito, territorialidade e desenvolvimento: algumas reflexões sobre o campo amapaense. Dourados: Editora UFGD, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/handle/prefix/1093. Acesso em: 18 mar. 2023.

MORAES, R. F. O ensino de cultura e história afro-brasileira e indígena na educação básica: o desafio de professores, alunos e ações governamentais. Revista História & Perspectivas, Uberlândia, v. 28, n. 53, p. 239-263, 2015. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/historiaperspectivas/article/view/32775. Acesso em: 15 mar. 2023.

MUNANGA, K. (org.). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Fundamental, 2005.

NUNES, S. S. Racismo no Brasil: tentativas de disfarce de uma violência explícita. Psicologia USP, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 89-98, 2006. DOI 10.1590/S0103-65642006000100007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/kQXPLsM8KBkZYSBTnTGhvmj. Acesso em: 20 mar. 2023.

OSORIO, R. G. A desigualdade racial no brasil nas três últimas décadas. Texto para discussão/Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Brasília; Rio de Janeiro: Ipea, 2021.

PAIXÃO, M. et al. (org.). Relatório anual das desigualdades raciais no Brasil 2009-2010: constituição cidadã, seguridade social e seus efeitos sobre as assimetrias de cor ou raça. Rio de Janeiro: Editora Garamond Ltda, 2010.

RIBEIRO, A. M. Análise das dificuldades de implementação da lei 10.639/2003 na educação baiana: uma revisão sistemática. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 201-216, 2021. DOI 10.29327/217514.7.1-16. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/444. Acesso em: 20 mar. 2023.

RODRIGUES, T. C.; OLIVEIRA, F. L.; SANTOS, F. V. S. Desafios da implementação da lei nº 10.639/03: um estudo de caso de municípios do estado de São Paulo. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 21, n. 3, p. 281-294, 2016. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/3435/2362. Acesso em: 20 mar. 2023.

SILVA, M. J. L. As artes e a diversidade étnico-cultural na escola básica. In: MUNANGA, K. (org.). Superando o racismo na escola. 2. ed. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 125.

Published

2024-01-16

How to Cite

SILVA, F. F. S.; LIMA, G. C. de; JANUÁRIO, R. A. Projeto de Extensão: formação de professores(as) para cumprimento da Lei nº 11.645/2008 no currículo de escolas públicas municipais de Coari/Amazonas. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 62–74, 2024. DOI: 10.14393/REP-2023-70490. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70490. Acesso em: 2 nov. 2024.