1st Popular Education in Health Exhibition

an interdisciplinary and intersectoral experience in the Health in School Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-70163

Keywords:

Popular culture, Educational models, Interdisciplinary practices, Population health

Abstract

This is an experience report lived by a group of the Public Health Course of a public university in the State of Pará, by students from the Nursing and Medicine Course of Pet-Saúde, and dental students from a private university in Pará. The planning period took place from June to September 2022 in the municipality of Belém-Pará. The objective was to present the experience of the class during the training process, its practices, experiences and transformations from the 1st Exhibition of Popular Education in Health. The field activities were developed at the University of the State of Pará and at the state full-time school, which is part of the Paraíso dos Pássaros Family Health Strategy. The developed sample demonstrated a wealth of knowledge exchanges, interdisciplinarity and intersectionality, necessary in the implementation of actions of popular education in health together with the Health at School Program. Throughout the course, changes were observed in the students' conceptions and practices, through the systematic construction of knowledge, empowerment and critical reflections about reality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosiane Pinheiro Rodrigues, Universidade Federal do Pará

PhD student in Social and Environmental Sciences and Development at the Federal University of Pará, Brazil.

Marcilena Costa Carneiro, Universidade do Estado do Pará

Student in Public Health at the State University of Pará, Brazil.

Georgia Helena de Oliveira Sotirakis , Universidade do Estado do Pará

Graduated in Nursing from the State University of Pará, Brazil.

Clebis Domingos dos Santos Sombra, Universidade Estadual do Maranhão

Graduated in Sciences (Biology) from the State University of Maranhão, Brazil.

References

BORNSTEIN, V. J. (org.). Curso de aperfeiçoamento em educação popular em saúde: textos de apoio. Rio de Janeiro: EPSJV, 2016. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/26216. Acesso em: 17 fev. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a

Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do SUS (PNEPS-SUS).

Brasília: Ministério da Saúde, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 17 fev. 2023.

CRUZ, P. J. S. C.; SILVA, M. R. F.; PULGA, V. L. Educação popular e saúde nos processos formativos: desafios e perspectivas. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 24, 2020. DOI 10.1590/Interface.200152. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/YVGkQJHk8pbwtrPkCTtvQSm/?lang=pt. Acesso em: 2 fev. 2023.

DANTAS, M. A.; SILVA, M. R. F.; CASTRO, A. R. Aprendizagens com o corpo todo na (trans) formação de educadores (as) populares do curso livre de educação popular em saúde (EdPopSUS). Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 24, 2020. DOI 10.1590/Interface.190205. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/9RY7LtvP7MVKFkvBXv36Pkv/?format=pdf&lang=pt.

Acesso em: 2 fev. 2022.

OLIVEIRA, I. A. Caderno de atividades pedagógicas em educação popular: relatos de pesquisas e de experiências dos grupos de estudos e trabalhos. Belém: EDUEPA, 2009.

OLIVEIRA, I. A.; SANTOS, T. R. L. Caderno de atividades pedagógicas em educação popular. Belém: NEP; CCSE; EDUEPA, 2015.

PEDROSA, J. I. S. A política nacional de educação popular em saúde em debate: (re) conhecendo saberes e lutas para a produção da saúde coletiva. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, 2020. DOI 10.1590/Interface.200190. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/b4vyq3gCDv3VT5BgKRvVYQD/?lang=pt. Acesso em: 2 fev. 2023.

QUEIROZ, D. M.; SILVA, M. R. F.; OLIVEIRA, L. C. Educação permanente com agentes comunitários de saúde: potencialidades de uma formação norteada pelo referencial da educação popular e saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 18, n. 2, 2014. DOI 10.1590/1807-57622013.0303. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/KdgWJjtXxPqx7j85J8NgMYR/?lang=pt. Acesso em: 17 fev. 2023.

REZENDE, B. J. N. et al. Ações de educação em saúde com crianças de uma escola municipal de uma cidade do interior de Minas Gerais. Atenas Higeia, Passos, v. 2, n. 1, 2019. Disponível em: http://atenas.edu.br/revista/index.php/higeia/article/view/26. Acesso em: 17 fev. 2023.

RODRIGUES, R. P. et al. Educação popular em saúde: construindo saberes e práticas de cuidado através do EDPOPSUS. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 1, 2020. DOI 10.14393/rep-v19n12020-49315. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49315. Acesso em: 17 fev. 2023.

SANTOS, B. P.; NOVAIS, G. S.; SILVA, L. C. Educação popular em tempos de inclusão: pesquisa e intervenção. Uberlândia: EDUFU, 2011.

SILVA, A. A. et al. Ações de promoção da saúde no programa saúde na escola no Ceará: contribuições da enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 74, n. 1, 2021. DOI 10.1590/0034-7167-2019-0769. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/9tgd3GzTszC4s5fPGkQXxLj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 fev. 2023.

Published

2024-01-16

How to Cite

RODRIGUES, R. P.; CARNEIRO, M. C.; SOTIRAKIS , G. H. de O.; SOMBRA, C. D. dos S. 1st Popular Education in Health Exhibition: an interdisciplinary and intersectoral experience in the Health in School Program. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 317–326, 2024. DOI: 10.14393/REP-2023-70163. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70163. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)