The terreiro and the antipedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-70154

Keywords:

Terreiro, Anti-pedagogical, Knowledge

Abstract

The present article seeks to present how knowledge and wisdom are socialized and mediated within a Candomblé Terreiro, located in the city of Jequié/BA, as well as to present its form of knowledge mediation as anti-pedagogical since its structure is supported by ancestral knowledge and practices that are resemanticized and re-signified. However anti-pedagogical it may be, we realize that the knowledge is passed on through an organization that mediates knowledge through a personalized practice, providing the learner with the condition of unique learning from a knowledge that belongs to the group. The article is theoretically based on the works of the authors: Olivio (2016), Quijano (2005), Dore and Souza (2018), Gauthier, (1998), Lima (2003), Prandi (2001), Braga, (1998) and others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Romeu Sanches da Paixão, State University of Southwest Bahia

Master degree student in Ethnic Relations and Contemporaneity, State University of Southwest Bahia, State of Bahia, Brazil.

Itamar Pereira de Aguiar, State University of Southwest Bahia

PhD in Social Sciences, Pontifical Catholic University, State of São Paulo, Brazil; post-internship at São Paulo State of University “Júlio de Mesquita Filho”, State of São Paulo, Brazil; professor at the State University of Southwest Bahia, State of Bahia, Brazil.

References

ALMEIDA, M. Z. Plantas medicinais e ritualísticas. 3. ed. Salvador: EDUFBA, 2011. DOI 10.7476/9788523212162. Disponível em: https://books.scielo.org/id/xf7vy. Acesso em: 8 mar. 2024.

ARAÚJO, K. A. Concepção de saúde-doença-cuidado relacionada às práticas do candomblé em Boa Vista. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2013. Disponível em: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/705. Acesso em: 8 mar. 2024.

BRAGA, J. S. A cadeira de Ogã e outros ensaios. Rio de Janeiro: Pallas, 1999.

BARROS, J. F. P. Ewé Orisà: uso litúrgico e terapêutico dos vegetais nas casas de Candomblé jêje-nagô. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

DORE, R.; SOUZA, H. G. Gramsci nunca mencionou o conceito de contra-hegemonia. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 25, n. 3, p. 243-260, jul./ set. 2018. DOI 10.18764/2178-2229.v25n3p243-260. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/9961. Acesso em: 8 mar. 2024.

FERREIRA, T. Pedagogia da circularidade: ensinagens de Terreiro. Rio de Janeiro: Telha, 2021.

GAUTHIER, J. et al. Pesquisa em Enfermagem – novas metodologias aplicadas. Rio de Janeiro: Guanabara/Koogan, 1998.

LIMA, V. C. A família-de-santo dos candomblés jeje-nagôs da Bahia: um estudo de relações intra-grupais. 2. ed. Salvador: Corrupio, 2003.

LODY, R. Santo também come. Rio de Janeiro: Pallas, 2004.

OLIVEIRA, M. F. S.; OLIVEIRA, O. J. R. Na trilha do Caboclo: cultura, saúde e natureza. Vitória da Conquista: UESB, 2007.

OLIVIO, P. G. Presentación de la antipedagogía. Crítica, [s. l.], v. 1, n. 1, jan.-jun. 2016. Disponível em: https://www.critica.org.mx/Pedro.pdf. Acesso em: 8 mar. 2024.

PIRES, N. F.; ESCADA. F. Búzios: a interpretação dos segredos. São Paulo: Ed. Madras, 2001.

PRANDI, R. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

PRANDI, R. Os candomblés de São Paulo: a velha magia na metrópole nova. São Paulo: HUCITEC; Editora da Universidade de São Paulo, 1991.

RABELO, M. C. M. Enredos, feituras e modos de cuidado: dimensões da vida e da convivência no candomblé. Salvador: EDUFBA, 2014.

VERGER, P. Fundação Pierre Verger - Pesquisas – Plantas. Disponível em: https://www.pierreverger.org/br/pierre. Acesso em: 16 jul. 2023.

Published

2024-04-30

How to Cite

PAIXÃO, R. S. da; AGUIAR, I. P. de. The terreiro and the antipedagogy. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 90–108, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-70154. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70154. Acesso em: 2 oct. 2024.