Popular Preparatory Courses

history, challenges, and contradictions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69956

Keywords:

Popular preparatory courses, Access to higher education, University reform, College entrance examination

Abstract

This article addresses the emergence and consolidation of popular preparatory courses, contextualizing them within the process of modernization of higher education and the origin of college entrance examinations. The study highlights the importance of these popular preparatory courses in the democratization of access to higher education, and its challenges. The research, based on theoretical analysis and clinical interviews, identifies popular preparatory courses as a result of student movements against an exclusionary educational system, offering academic preparation and socio-emotional support to low-income students. The main challenges encountered were the scarcity of financial resources, educational capital gaps, controversy regarding teacher commitment, among others. Despite these challenges, popular preparatory courses have contributed to achievements such as fee exemptions in college entrance exams and the implementation of social quotas in public universities. By understanding the emergence of popular preparatory courses, it is possible to highlight their impact on the formation of critical consciousness among young people and emphasize the need for institutional support and investments that strengthen and expand these initiatives. However, a possible contradiction was found in some of the popular preparatory courses. There is the concern that some of them may reproduce the excluding and precarious education that they try to counteract.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Welber Barros Pinheiro, Universidade Federal de Minas Gerais

Master's student in Education at the Federal University of Minas Gerais, Brazil.

Marcelo Ricardo Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD in Education from the University of São Paulo, Brazil; sandwich period at Université Paris 13, France; post-doctoral internship at the Federal University of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the Federal University of Minas Gerais, Brazil.

References

ARAGÃO, R. C. et al. Cursinho Popular Emancipa: movimento de educação popular. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 14, n. 2, p. 83-92, 2015. DOI 10.14393/rep-v14n22015-art07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/29589. Acesso em: 15 fev. 2023.

CASTRO, C. A. Cursinhos alternativos e populares: geografias das lutas. Curitiba: Appris, 2019.

CHAUÍ, M. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora Unesp, 2001.

COSTA, L. S.; ARAGÃO, R. C. Movimento social ou reprodução dos cursinhos pré-vestibulares convencionais?: um estudo do Cursinho Popular Emancipa em Marabá, Pará. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 17, n. 2, p. 10-20, 2018. DOI 10.14393/rep-v17n12018-art01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40961. Acesso em: 15 fev. 2023..

CUNHA, L. A. A universidade reformanda: o golpe de 1964 e a modernização do ensino superior. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 66. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GROPPO, L. A.; OLIVEIRA, A. R. G.; OLIVEIRA, F. M. Cursinho popular por estudantes da universidade: práticas político-pedagógicas e formação docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-24, 2019. DOI 10.1590/S1413-24782019240031. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WCL98kd9VJkHktFSTKwxcmP/. Acesso em: 15 fev. 2023.

GUIMARÃES, S. Como se faz a indústria do vestibular. Petrópolis: Vozes, 1984. (Coleção Fazer/Ibase).

MENDES, M. T. Inclusão ou emancipação? Um estudo do Cursinho Popular Chico Mendes/Rede Emancipa na Grande São Paulo. 2011. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/33673. Acesso em: 15 fev. 2023.

PEZZI, A. C. Cursinhos – um rito de passagem. In: ANDRADE, R. M. T.; FONSECA, E. F. (org.). Aprovados: cursinho pré-vestibular e população negra. São Paulo: Selo Negro Edições, 2002. p. 63-74.

SANTOS, W. A verdade sobre o vestibular. São Paulo: Ática, 1988.

SCHWARCZ, L. M.; STARLING, H. M. Brasil: uma biografia. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SILVA, R. B. G. et al. Evasão no cursinho pré-vestibular da FCA/Unesp: a interpretação do aluno evadido. Revista Ciência em Extensão, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 67-82, 2010. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/160/338. Acesso em: 15 fev. 2023.

VITORINO, D. C. O cursinho pré-vestibular para negros e carentes da ONG Fonte (Araraquara-SP) à luz dos debates sobre racismo e cultura negra. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade

Estadual Paulista, Araraquara, 2009. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNSP_b95e7f3bf11724c871923aef2d81b87b. Acesso em: 15 fev. 2023.

WHITAKER, D. C. A. Da invenção do vestibular aos cursinhos populares: um desafio para a orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Campinas, v. 11, n. 2, p. 289-297, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1679-33902010000200013&script=sci_abstract&tlng=en. Acesso em: 15 fev. 2023.

ZAGO, N. Pré-vestibular popular e trabalho docente: caracterização social e mobilização. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, p. 1-22, 2009. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1585/1433. Acesso em: 15 fev. 2023.

Published

2024-01-16

How to Cite

PINHEIRO, W. B.; RICARDO PEREIRA, M. Popular Preparatory Courses: history, challenges, and contradictions. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 3, p. 120–139, 2024. DOI: 10.14393/REP-2023-69956. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69956. Acesso em: 23 jul. 2024.