Freire's legacy and popular education

affirming the popular commitment in the process of democratization of higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69478

Keywords:

Popular Education, Paulo Freire, Democratization, Higher Education

Abstract

In this essay, considerations are made about the process of democratization of higher education, in the interface with the attacks perpetrated against the work and thought of Paulo Freire and with the knowledge gestated in the political movement of affirmation and visibility of his legacy. To this end, a bibliographical survey of the production of researchers linked to the GT6 of Popular Education at ANPEd was carried out. As a result, it was observed that the attacks carried out on the work and memory of the educator Paulo Freire intend to block the process of democratization of higher education. The analysis of the bibliographic production of Popular Education reveals that the realization of the right to higher education requires the assumption of the university's commitment to popular demands, implying a political formation of educators, the consolidation of educational practices based on dialogicity, in the unity in diversity and in the problematization of the realities and experience knowledge of the subjects involved in the learning-and-teaching processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Rodrigues de Sousa, Universidade São Francisco

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, Brasil; estágio pós-doutoral na mesma instituição; professora da Universidade São Francisco, campus Itatiba, São Paulo, Brasil; educadora popular, vice líder do Grupo de Pesquisa sobre Teorias Críticas Latino-americanas (USF) e pesquisadora do Grupo Práticas Sociais e Processos Educativos (UFSCar). 

Rafael Augusto Valentim da Cruz Magdalena, Universidade São Francisco

Doutorando em Educação Docente da Universidade São Francisco, São Paulo, Brasil. 

References

BEISIEGEL, Celso de Rui. Educação popular e ensino superior em Paulo Freire. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.44, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/FhjhGmrntstyy G3yGmKdCCP/?format=pdf&lang=pt Acesso em 27 de mar. 2023.

CASTRO, Amanda Motta; VÉLEZ, Carlos Mojica. Educación popular para el acceso a la universidad: estudio de caso del preuniversitario popular Paulo Freire. In. 40ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2021, Belém do Pará. Anais [...]. Belém do Pará, Universidade Federal do Pará, 2021. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_17_18. Acesso em 07 mai. 2023.

CASTRO, Cloves Alexandre. Educação popular, movimentos sociais e cursinhos populares: uma análise pelo espaço. Cadernos CIMEAC, Uberaba, v.2, n.2, p.24-33, 2012. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/cimeac/article/view/1441 Acesso em 07 mai. 2023.

CRUZ, Pedro José S. C.; VASCONCELOS, Marcos O. D; SARMENTO, Fernanda Isabela G.; MARCOS, Murilo Leandro; VASCONCELOS, Eymard M. (orgs). Educação Popular na Universidade: reflexões e vivências da Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP). São Paulo: Hucitec, 2013.

ECKHARDT, Fabiana. Formação de professores das classes populares: encontros e diálogos entre iguais e diferentes. In. 40ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2021, Belém do Pará. Anais [...]. Belém do Pará, Universidade Federal do Pará, 2021. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_36_16. Acesso em 09 mai. 2023.

ECKHARDT, Fabiana. Professores/as formando-se na comunicação de experiências: o despertar de relações de subalternidade e sonhos de libertação. In. 39ª. REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói, Universidade Federal Fluminense, 2019, Disponível em:http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_1 Acesso em 09 mai. 2023.

ECKHARDT, Fabiana. As classes populares no curso de pedagogia: descobrindo-se periferia. Revista de Ciências da Educação, Americana, n. 41, p. 149-162, out. 2018.

ESTEBAN, Maria Teresa; SAMPAIO, Marisa. Educação popular e formação docente: experiências de re-existência. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 65, p. 608-629, abr./jun. 2020. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S1981416X2020000200608&lng=pt&nrm=iso Acesso em 09 mai. 2023.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 7. ed. São Paulo : Cortez, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 7. ed. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Apresentação do tema. In: UNIVERSIDADE e compromisso popular. Campinas: Puccamp, 1987, p.9-12.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A educação de trabalhadores no Brasil contemporâneo: um direito que não se completa. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 6, n. 2, dez, 2014, p. 65-76. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13088 Acesso em 07 mai. 2023.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2017.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS. Sinopse estatística do ensino superior: graduação 1997, Brasília, DF : Inep/MEC, 1999. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=28180 Acesso em 07 mai. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS. Censo da Educação Superior: 2021- Notas estatísticas. Brasília, DF : Inep/MEC, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_ indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2021.pdf Acesso em 07 mai. 2023.

LEHER, Roberto. Universidade pública federal brasileira: Future-se e “guerra cultural” como expressões da autocracia brasileira. Educação e Sociedade, Campinas, v. 42, e241425, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/ TSQSX7dwJVVGyYW8bVFmWYm/?format=pdf&lang=pt Acesso em 16 de abr. 2023.

LEHER, Roberto. Guerra cultural e universidade pública: o Future-se é parte da estratégia de silenciamento. In. GIOLO, Jaime; LEHER, Roberto; SGUISSARDI, Valdemar. Future-se: ataque à autonomia das instituições federais de educação superior e sua sujeição ao mercado. São Carlos, SP : Diagrama Editorial, 2020. p.107-149.

LISBOA, Adrielle Karolyne de Sousa. O Papel Político dos Pré-vestibulares populares e o acesso de mulheres negras e das classes populares à Universidade Pública. In. 40ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2021, Belém do Pará. Anais [...]. Belém do Pará, Universidade Federal do Pará, 2021. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/ files/arquivos_5_23. Acesso em 07 mai. 2023.

LOPES, Alice. Casimiro. Articulações de demandas educativas (im)possibilitadas pelo antagonismo ao “marxismo cultural.”. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, [S. l.], v. 27, n. 109, p.1-21, set. 2019. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4881/2303 Acesso em 1 de abr. 2023.

MELO NETO, José Ferreira. Extensão popular. 2. ed. João Pessoa: Editora UFPB, 2014.

OLIVEIRA, Hebe Maria Gonçalves de. Influência e atualidade de Paulo Freire nos estudos de comunicação e no jornalismo: o retorno ao pensamento freiriano diante dos desafios contemporâneos. Extraprensa, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 66 – 80, jul./dez. 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/extraprensa/article/view/191311/181464 Acesso em 1 de abr. 2023.

PALUDO, Conceição; TAVARES, Maria Tereza Goudard. Educação popular e pesquisa como território de luta e ação política. In. 39ª. REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói, Universidade Federal Fluminense, 2019, s/p.

PEREIRA, Thiago Ingrassia; RAIZER, Leandro; MEIRELLES, Mauro. A luta pela democratização do acesso ao ensino superior: o caso dos cursinhos populares. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 17, n. 1, p.86-96, jan./jun. 2012. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/2029 Acesso em 07 mai. 2023.

SERRANO-AMAYA, José Fernando. “Ideología de género”, populismo autoritario y políticas sexuales. Nómadas, Bogotá, v.50, p.155-173, abr. 2019. Disponível em: https://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_50/50_10S_ideologia_de_genero.pdf Acesso em 1 abr. 2023.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves; ARAUJO-OLIVERA, Sonia Stella. Cidadania, ética e diversidade: desafios para a formação em pesquisa. In. VI ENCUENTRO CORREDOR DE LAS IDEAS DEL CONO SUR, 2004, Montevideo. Anais [...]. Montevideo, 2004. Disponível em: http://corredordelasideas.org/encuentros-anteriores/ Acesso em 07 mai. 2023.

SILVA, Rafael Bianchi; GONÇALVES, José Alexandre; SANTOS, Adriana Regina S.; BELEZA, Nathalia M. Indignação e esperança frente ao movimento neoconservador: análise a partir de Paulo Freire. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, [S. l.], v. 39, n. 01, p.1-19, 2023. DOI: 10.21573/vol39n12023.113912. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/113912 Acesso em: 1 abr. 2023.

SOUSA, Ana Paula Ribeiro; COIMBRA, Leonardo José Pinho. Future-se: um golpe contra a democratização do ensino superior. Jornal de Políticas Educacionais, [S. l.], v. 14, n. 12, p.1-19, jan. 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/69548 Acesso em: 16 abr. 2023.

SOUSA, Fabiana Rodrigues de. Resistir para existir: aportes freireanos para uma educação sexual transgressora e emancipadora. Práxis Educativa, [S.l.], v. 16, e2116462, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16462 . Acesso em: 16 abr. 2023.

SOUZA, Tiago Zanquêta de. O fazer extensão popular em educação ambiental e seus processos educativos. In. 39ª. REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói, Universidade Federal Fluminense, 2019. Disponível em: http://39.reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/sites/3/trabalhos/4406-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf Acesso em 09 mai. 2023.

SOUZA, Tiago Zanquêta de; OLIVEIRA, Maria Waldenez de. EXTENSÃO POPULAR EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: convivência em comunidade de trabalho. Revista Teias, Rio de Janeiro , v. 23, n. 68, p. 220-236, jan. 2022. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S198203052022000100220&lng=pt&nrm=iso Acesso em 06 maio 2023.

SOUZA, Tiago Zanquêta de; NOVAIS, Gercina Santana. A resistência propositiva popular nos contextos escolares e não escolares. In. 40ª REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 2021, Belém do Pará. Anais [...]. Belém do Pará, Universidade Federal do Pará, 2021. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_26_12. Acesso em 09 mai. 2023.

TAVARES, Maria Tereza Goudard; LISBOA, Adrielle Karolyne de Sousa. A experiência do pré-vestibular popular Pedro Pomar: uma luta por educação popular e formação política em periferias urbanas. Cadernos CIMEAC, Uberaba, v.10, n.1, p. 191-205, 2020. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/cimeac/article/view/4116 Acesso em 07 mai. 2023.

VASCONCELOS, Valéria Oliveira de; SOUSA, Fabiana Rodrigues de. Paulo Freire no ensino superior: de mãos dadas mesmo em tempos de (pós)pandemia. In. FOUTORA, Helena Amaral da; TAVARES, Maria Tereza Goudard; LEITE, Vania Finholdt Angelo (orgs). Diálogos com Paulo Freire – 100 anos: reflexões freireanas em tempos de (pós)pandemia. Rio de Janeiro : NAU Editora, 2021, p. 325-339.

VASCONCELOS, Valéria Oliveira de; SOUSA, Fabiana Rodrigues de. Unidade na diversidade: entre utopias e concretudes em pesquisas desde a Educação Popular. Cadernos CIMEAC, Uberaba, v. 10, n. 1, p. 25-50, 2020. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/cimeac/article/view/4168 Acesso em 09 mai. 2023.

Published

2023-10-18

How to Cite

SOUSA, F. R. de; MAGDALENA, R. A. V. da C. Freire’s legacy and popular education: affirming the popular commitment in the process of democratization of higher education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, n. Edição Especial, p. 369–389, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69478. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69478. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)