Excelsior Radio and storytelling in the Reconcavo Baiano

university extension in waves

Authors

  • Rony Henrique Souza Universidade do Estado da Bahia
  • Rosemary Lapa de Oliveira Universidade do Estado da Bahia
  • Liége Maria Queiroz Sitja Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67147

Keywords:

Extension, Radio Communication, Storytelling, Education

Abstract

This text is about an extension project that consists of storytelling on radio. By understanding the scope of radio and how it contemplates various spheres of society, even moving between social classes, the presence of Storytelling at Rádio Excelsior Recôncavo FM has been configured as an fruitful project. In this work, we initially presente the importance of the extension Project as something politically constitutive of the university essence, within a exit perspective. Parallel to this, we situate the radio as a place/bridge between the university and society within one of the oldest cultural practices of humanity, which is Storytelling. The methodology used was a phenomelogical-descriptive nature with the aim of placing a phenomenon in parentheses and situating it within a universe of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rony Henrique Souza, Universidade do Estado da Bahia

PhD student in Education and Contemporaneity, State University of Bahia, State of Bahia, Brazil; teacher in the state education network of Bahia, State of Bahia, Brazil; communicator at Radio Excelsior Recôncavo FM from Cruz das Almas, Bahia, Brazil; member of the Research Groups University Teaching and Teacher Training (DUFOP) and University Teaching and Multi-referentiality (GEDUM).

Rosemary Lapa de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia

PhD in Education, Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil; postdoctoral internship at the State University of Bahia, State of Bahia, Brazil; professor at the State University of Bahia, State of Bahia, Brazil; leader of the Research and Study Group on Reading and Storytelling (GPELCH); vice leader of the Study and Research Group on Childhood, Languages ​​and EJA (FORINLEJA).

Liége Maria Queiroz Sitja, Universidade do Estado da Bahia

PhD in Education, Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil; professor at the State University of Bahia, State of Bahia, Brazil; leader of the Research Group on University Teaching and Multi-referentiality (GEDUM); vice leader of the Research Group on University Teaching and Teacher Training (DUFOP).

References

ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Sapione, 2003.

ALTUNA, R. R. A. A cultura tradicional banto. Luanda: Secretariado Arquidiocesano de Pastoral, 1985.

ANDRUETTO, M. T. Por uma literatura sem adjetivos. Tradução de Carmem Cacciacarro. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.

BÀ, A. H. A tradição viva. In: KI-ZERBO, J. História geral da África I: metodologia e pré-história da África. 2. ed. Brasília: UNESCO, 2010. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001902/190249POR.pdf. Acesso em: 24 jul. 2021.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 2011.

COLLINS, R.; COOPER, P. I. The power of story: teaching through storytelling. 2. ed. Illinois: Walveland Press, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

GURGEL, R. M. Extensão universitária: comunicação ou domesticação? São Paulo: Cortez, 1989.

HARARI, Y. N. Sapiens: uma breve história da humanidade. Tradução de Janaína Marcoantonio. 19. ed. Porto Alegre: L&PM, 2017.

JUNG, C. G. Psicologia do inconsciente. Tradução de Maria Luiza Appy. 24. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

LÉVI-STRAUSS, C. A antropologia diante dos problemas do mundo moderno. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

MANEN, M. V. El tacto en la enseñanza: el significado de la sensibilidade pedagógica. Tradução de Eliza Sanz Aisa. Barcelona: Paidós, 2010.

MATOS, G. A. A palavra do contador de histórias: sua dimensão educativa na contemporaneidade. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

MEDEIROS, M. M. A extensão universitária no Brasil: um percurso histórico. Barbaquá, Dourados, v. 1, n. 1, p. 9-16, jan./jun. 2017. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/barbaqua/article/view/1447. Acesso em: 24 jul. 2021.

MORAES, F. Entre as ondas do rádio e as salas de aula: a contação de histórias no Brasil dos anos 40 aos anos 60 do século XX. In: GOULART, I. C. V.; LOBO, D. D. (org.). Os encantadores de histórias: sobre práticas orais, memórias e arte narrativa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.

OLIVEIRA, R. L.; ALMEIDA, R. L.; SANTOS, T. O. Enleituramento, um conceito que bem poderia ser freireano. In: GONÇALVES, M. C. S.; JESUS, B. G. (org.). Educação inclusiva: reflexões. Belo Horizonte: Poisson, 2020. DOI 10.36229/978-65-86127-86-7.CAP.13.

OLIVEIRA, R. L. A constituição do sujeito leitor pela via da contação de histórias. Sul-Sul Revista de Ciências Humanas e Sociais, Barreiras, v. 1, n. 2, p. 57-75, 2020. DOI 10.53282/sulsul.v1i02.750. Disponível em: https://revistas.ufob.edu.br/index.php/revistasul-sul/article/view/750. Acesso em: 24 jul. 2021.

OLIVEIRA, R. L. Pedagogia da rebeldia e enleituramento. Curitiba: Appris, 2019.

OLIVEIRA, R. L. Enleituramento na EJA. In: DANTAS, T. R.; DIONÍSIO, M. L. T.; LAFFIN, M. H. L. G. Educação de Jovens e Adultos: políticas, direito, formação e emancipação social. Salvador: EDUFBA, 2019.

ONG, W. J. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. São Paulo: Papirus, 2006.

PORFÍRIO, F. Mito da caverna. UOL Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/filosofia/mito-caverna-platao.htm. Acesso em: 24 jul. 2021.

RIBEIRO, K. C. Contação de histórias: seguindo o curso de suas águas. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/21270/1/DISSERTACAO-VERSAOFINAL%20-%20Kelly%20Cristine.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.

STEIN, E. Pensar é pensar a diferença: filosofia e conhecimento empírico. Ijuí: UNIJUÍ, 2004.

TRAQUINA, N. Teorias do jornalismo. 2. ed. Florianópolis: Insular, 2005.

ZUMTHOR, P. Tradição e esquecimento. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Hucitec, 2010.

Published

2023-04-28

How to Cite

SOUZA, R. H.; OLIVEIRA, R. L. de; SITJA, L. M. Q. Excelsior Radio and storytelling in the Reconcavo Baiano: university extension in waves. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 268–281, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67147. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67147. Acesso em: 27 jul. 2024.