Conversation circle

Dialogues about the Student Movement in Technical Education

Authors

  • Jêniffer Fernanda Reis Galdiano Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
  • Rodrigo Palucci Pantoni Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67128

Keywords:

Technical Courses Integrated to High School, Participation, Secondary Student Movement

Abstract

The conversation circle was designed as an educational product during a research project on the Student Movement in Technical Education. It was chosen as an educational product proposal because it values experiences and constructs knowledge through critical observation of the reality in which participating individuals are inserted through dialogue, contributing to a critical and emancipatory education. Data collection that served as the basis for the educational product was carried out through observation, interviews, writings produced by student union members, and questionnaires. Data analysis was done from a thematic perspective. The educational product is a guide for the conversation circle titled “Expressions of the High School Student Movement. The proposal aimed to promote the construction and reconstruction of meanings among participants regarding the Student Movement. As a result, it was found that young people value it as an educational and dialogue space capable of contributing to school and critical formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jêniffer Fernanda Reis Galdiano, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Master in Professional and Technological Education, Federal Institute of Science and Technology Education of São Paulo, Campus Sertãozinho, State of São Paulo, Brazil; administrative technician from the same institution.

 

Rodrigo Palucci Pantoni, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

PhD in Electrical Engineering, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, Campus Sertãozinho, State of São Paulo, Brazil.

References

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ARAUJO, D. A. C. Pedagogia histórico-crítica: proposição teórico metodológica para a formação continuada. Anais do Sciencult, Paranaíba, v. 1, n. 1, p. 352-359, 2009. Disponível em: https://anaisonline.uems.br/index.php/sciencult/article/view/3443/3416. Acesso em: 6 set. 2019.

CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 83-106. DOI 10.22409/tn.3i3.p6122.

DAYRELL, J. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 40-52, dez. 2003. DOI 10.1590/S1413-24782003000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/zsHS7SvbPxKYmvcX9gwSDty/?format=pdf. Acesso em: 17 jun. 2022.

DAYRELL, J. A escola “faz” as juventudes? reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007. DOI 10.1590/S0101-73302007000300022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 jun. 2022.

FORACCHI, M. M. A juventude e a sociedade moderna. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 2018.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Panorama de Sertãozinho. 2018. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/sertaozinho/panorama. Acesso em: 5 jun. 2022.

INSTITUTO FEDERAL DE SÃO PAULO. Movimento Estudantil. 2021. Disponível em: https://srt.ifsp.edu.br/movimento-estudantil. Acesso em: 11 abr. 2023.

KUENZER, A. Z. Ensino médio e profissional: as políticas do Estado Neoliberal. São Paulo: Cortez, 2007.

LEITE, P. S. C. Produtos educacionais em mestrados profissionais na área de ensino: uma proposta de avaliação coletiva de materiais educativos. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 7., 2018, Lisboa. Atas [...]. Lisboa: CIAIQ. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/issue/view/24. Acesso em: 5 maio 2022.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MARTINS, F. A. S. A voz do estudante na educação pública: um estudo sobre a participação de jovens por meio do grêmio estudantil. 2010. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUDB-8CKPJT. Acesso em: 9 abr. 2022.

MARTINS, F. A. S.; DAYRELL, J. T. Juventude e participação: o grêmio estudantil como espaço educativo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1267-1282, out-dez. 2013. DOI 10.1590/S2175-62362013000400014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/28328. Acesso em: 1 jul. 2022.

MARTINS, J. S. Prefácio. In: FORACCHI, M. M. A juventude na sociedade moderna. São Paulo: EDUSP, 2018. p. 11-13.

MENDES, F. B. “Um grêmio estudantil mais politizado”: formas de engajamento e construção identitária em um grêmio estudantil. 2011. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/4686. Acesso em: 8 set. 2022.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1993.

MINAYO, M. C. S. et al. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MOITA, F. M. G. S. C.; ANDRADE, F. C. B. O saber de mão em mão: a oficina pedagógica como dispositivo para formação docente e a construção do conhecimento na escola pública. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 29., 2006, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: Anped. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/o-saber-de-mao-em-mao-oficina-pedagogica-como-dispositivo-para-formacao-docente-e. Acesso em: 22 jul. 2019.

MOURA, A. B. F.; LIMA, M. G. S. B. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 5, n. 15, p. 24-35, 2015. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/448. Acesso em: 15 abr. 2023.

PACHECO, E. Fundamentos político-pedagógicos dos Institutos Federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal: Editora IFRN, 2015. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1018. Acesso em: 4 jun. 2022.

PLATAFORMA NILO PEÇANHA. Sexo e faixa etária. 2020. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2020.html. Acesso em: 15 jul. 2022.

RAMOS, M. Ensino médio integrado: ciência, trabalho e cultura na relação entre educação profissional e educação básica. In: MOLL, J. et al. (org.). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 42-57.

REIS, J. F. F. S. Expressões do movimento estudantil secundarista no ensino médio integrado no câmpus Sertãozinho do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. 2020. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT), Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo, Sertãozinho, 2020. Disponível em: https://repo.ifsp.edu.br/handle/123456789/208;jsessionid=20247B29C9104C68B30DE3D38072125E. Acesso em: 4 jun. 2022.

Published

2023-04-28 — Updated on 2023-05-05

How to Cite

GALDIANO, J. F. R.; PANTONI, R. P. Conversation circle: Dialogues about the Student Movement in Technical Education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 251–267, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67128. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67128. Acesso em: 22 dec. 2024.