The unpublished-viable in the initial and continuing education of teachers at Afin/Ituiutaba, State of Minas Gerais, in 2021

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67014

Keywords:

Extension actions, Teacher training, Initial teacher training, Freirean fundamentals

Abstract

This text is configured as a report of the experiences arising from the execution of the extension project “Integrated Formative Actions for Admission to Higher Education (Afin), developed in the city of Ituiutaba, State of Minas Gerais, Brazil. The general objective is to present the experiences of initial and continuing education carried out for and by the teachers of the Afin/Ituiutaba project in the year 2021. As a methodological procedure: final report for the year 2021 and in written materials (training project for the use of digital tools, production carried out by the teachers), among others. From the analysis, we understood that we are in the process of building unpublished viable when we involve and mobilize the interdisciplinary and collective training of teachers) in the possibility of overcoming the limit-situations that were once problematized and critically reflected, and that hindered the realization of a more humanized and emancipatory praxis.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Aparecida Augusto Satto Vilela, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Education, Pontifical Catholic University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the Pontal Institute of Human Sciences, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

Lucia Helena Moreira de Medeiros Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Education, State University of Campinas, São Paulo, State of São Paulo, Brazil; professor at the Institute of Human Sciences of Pontal, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; member of the Nucleus for Teacher Training and Educational Practices (Nuforpe) and of the Study and Research Group on Educational Public Policies (GEEPOP).

References

AÇÕES FORMATIVAS INTEGRADAS DE APOIO AO INGRESSO NO ENSINO SUPERIOR – AFIN. Relatório de resultados: prestação de contas: cumprimento do objeto. Ituiutaba, 2021.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 ago. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n.º 510, de 7 de abril de 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 29 nov. 2022.

CARREIRA, B. F.; SOARES FILHO, C. A. Formação de professores/as para o uso de ferramentas digitais como recurso didático. UFU: Ituiutaba, 2021.

DE LA FUENTE, A. R. S. Pré-vestibular alternativo como território de cidadania: contribuições do Campus Pontal da Universidade Federal de Uberlândia. 2019. 422 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI 10.14393/ufu.te.2019.2213. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/26924/1/PrevestibularAlternativoTerrit%c3%b3rio.pdf. Acesso em: 25 ago. 2022.

FREIRE, A. M. A. F. Notas. In: FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992b.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.

São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio

de Janeiro: Paz e Terra, 1992a.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 1-18, 2021. DOI 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134. Acesso em: 26 ago. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA – UFU. Conselho de Graduação. Resolução nº 7, de 10 de julho de 2020. Dispõe sobre a instituição, autorização e recomendação de Atividades Acadêmicas Remotas Emergenciais, em caráter excepcional e facultativo, em razão da epidemia da COVID-19, no âmbito do ensino da Graduação na Universidade Federal de Uberlândia. 2020b. Disponível em:

http://www.reitoria.ufu.br/Resolucoes/ataCONGRAD-2020-7.pdf. Acesso em: 26 ago. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA – UFU. Decisão Administrativa REITO nº 01/2020. Decisão do Comitê de monitoramento a Covid-19, de 16 de março de 2020. 2020a. Disponível em: https://www.sei.ufu.br/sei/modulos/pesquisa/md_pesq_documento_consulta_externa.php?9LibXMqGnN7gSpLFOOgUQFziRouBJ5VnVL5b7-UrE5RYu-afiXEpZ8b8g7frjGLeDVsJcYwxAHgLcYoXfc3Ai9IdK3WQvtVYj1hX_iFxz-BbdeeN-a3T1o9WHvZdo1mF. Acesso em: 16 set. 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA – UFU. Resolução nº 02, de 30 de novembro de 2016. Dispõe sobre a criação do Programa “Ações Formativas Integradas de Apoio ao Ingresso no Ensino Superior (AFIN)”, e dá outras providências. Disponível em: http://www.proplad.ufu.br/legislacoes/resolucao-no-022016-do-conselho-diretor. Acesso em: 25 ago. 2022.

VILELA, M. A. A. S.; CARREIRA, B. A.; NASCIMENTO, L. M. Incertezas do ensino remoto e o distanciamento social: reflexões sobre a práxis educativa no Afin/Ituiutaba (2020). Revista de Educação Popular, Uberlândia, Edição Especial, p. 415-431, set. 2021. DOI 10.14393/REP-2021-62395. Disponível em:

https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62395/32619. Acesso em: 26 ago. 2022.

Published

2023-04-28

How to Cite

VILELA, M. A. A. S.; OLIVEIRA, L. H. M. de M. The unpublished-viable in the initial and continuing education of teachers at Afin/Ituiutaba, State of Minas Gerais, in 2021: an experience report. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 368–385, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67014. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)