Paulo Freire's influence on popular libraries

an analysis on the action and reflection of men on the world to transform it

Authors

  • Maria Marilê Rodrigues Rede Pública Municipal de Ensino de Juazeiro do Norte
  • Lucas Almeida Serafim Universidade Federal do Cariri https://orcid.org/0000-0002-2019-0652
  • Elieny do Nascimento Silva Universidade Federal do Cariri

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-67002

Keywords:

Paulo Freire, Popular Libracy, Literacy

Abstract

This work comprehensively analyzes the action of popular libraries as an instrument of social transformation, in the light of the ideas of Paulo Freire. Through a bibliographic study, it proposes the conception of a community library based on a lecture that gave rise to the book “The importance of the act of reading”, experiences carried out by the author in São Tomé and Príncipe. The debate starts from the assumption that the structuring of a popular library has its origins in social movements, whose intention is to promote the social inclusion of subjects considered marginalized in the educational system. The proposal intends to implement and maintain a community library in partnership with the local community, supporting community activities and serving as a public space for gathering, information, leisure, learning and local memory, the so-called cultural circles. Finally, it highlights the remarkable influence of Freire thought as an educator of ethical, political and critical awareness in the literacy process in Brazil, and, consequently, relevant to the interdisciplinary area of ​​community librarianship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Marilê Rodrigues, Rede Pública Municipal de Ensino de Juazeiro do Norte

Specialist in Inclusive Education, Faculty of Juazeiro do Norte, State of Ceará, Brazil; teacher of basic education in the Municipal Public Education Network of Juazeiro do Norte, State of Ceará, Brazil.

Lucas Almeida Serafim, Universidade Federal do Cariri

PhD in Information Science, Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil; professor at the enter for Applied Social Sciences, Federal University of Cariri, State of Ceará, Brazil.

Elieny do Nascimento Silva, Universidade Federal do Cariri

PhD in Information Science, Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil; professor at the Center for Applied Social Sciences, Federal University of Cariri, State of Ceará, Brazil.

References

BEHRENS, S. A conceptual analysis and historical overview of information literacy. College and Research Libraries, Chicago, v. 55, n. 4, p. 309-322 1994. DOI 10.5860/crl_55_04_309. Acessado 22 nov. 2020.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2006.

BRASIL. Conselho Federal de Biblioteconomia. Resolução CFB nº 88, de 1 de agosto de 2008. Brasília, DF: CFB, 2008.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA). Brasília, DF: IPEP, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 3 dez. 2021.

COELHO, M. M. Competência informacional no ambiente de trabalho: percepção do bibliotecário de órgão público. Liinc Em Revista, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, mar. 2011. DOI 10.18617/liinc.v7i1.408. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3294. Acesso em: 3 dez. 2021.

DEMO, P. D. Leitores para sempre. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.

DOYLE, A. Ideologia e competência crítica em informação: um olhar para movimentos de biblioteconomia crítica. Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, v. 4, n. 1, p. 25-33, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/274. Acesso em: 3 dez. 2021.

DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. DOI 10.1590/S0100-19652003000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/xDBTqDKvmcsvMnmwLWprjmG/?lang=pt. Acesso em: 3 dez. 2021.

FREIRE, A. M. A. Paulo Freire: uma história de vida. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, P. R. N. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, P. R. N. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, P. R. N. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019a.

FREIRE, P. R. N. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019b.

GADOTTI, M. Pedagogia da Terra. São Paulo: Peirópolis, 2000.

HOUAISS, A. H. Dicionário Houaiss inglês-português (1982). Rio de Janeiro: Record, 1982.

LANGFORD, L. Information literacy: a clarification. School Libraries

Worldwide, Edmonton, v. 4, n. 1, p. 59-72, jan. 1998. Disponível em: http://www.fno.org/

sept98/clarify.html. Acesso em: 16 maio 2022.

LUCYK, V. P. K.; GRAUPMANN, E. H. A desvalorização do trabalho docente brasileiro: uma reflexão de seus aspectos históricos. Perspectivas Online: Humanas Sociais & Aplicadas, Campo dos Goytacazes, v. 7, n. 20, p. 11-27, 2017. Doi: 10.25242/887672020171145. Disponível em: http://ojs3.perspectivasonline.com.br/index.php/humanas_sociais_e_aplicadas/article/view/1145. Acesso em: 3 dez. 2021.

MACHADO, E. C. M. Bibliotecas comunitárias como prática social no Brasil. 2008. 184 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-07012009-172507/pt-br.php. Acesso em: 3 dez. 2021.

MACHADO, E. C. M. Uma discussão acerca do conceito de Biblioteca Comunitária. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 7, n. 1, p. 80-94, jul./dez. 2009. DOI 10.20396/rdbci.v7i1.1976. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1976. Acesso em: 3 dez. 2021.

MARTINS, M. H. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 2003.

MILANESI, L. O que é biblioteca. São Paulo: Brasiliense, 1983.

NENGOMASHA, C. T.; SHUUMBILI, T. N. Access to e-government services by citizens through public/community libraries in Namibia. Information Development, The Hague, Netherlands, v. 38, n. 1, p. 68-82, 2022. DOI 10.1177/0266666920979009. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0266666920979009. Acesso em: 3 dez. 2021.

PALUDO, C. Educação popular em busca de alternativas: uma leitura desde o campo democrático popular. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2001.

PÉREZ, C. L. V. Alfabetização para além do método: uma sintaxe freiriana. Revista Eletrônica Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa, São Paulo, v. 1, n. 2, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87910205. Acesso em: 3 dez. 2021.

PERRENOUD, P. P. Construir as competências dentro da escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

RIVERA GUILLÉN, B. B.; POMAHUACRE NAJARRO, N. Bibliotecas comunales peruanas frente a la crisis del coronavirus: articuladoras multidimensionales. Investigación Bibliotecológica, Cidade do México, v. 36, n. 91, p. 147-166, abr./jun. 2022. DOI 10.22201/iibi.24488321xe.2022.91.58539. Disponível em: http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/58539. Acesso em: 15 dez. 2022.

SERAFIM, L. A.; FREIRE, G. H. A. F. Ação de responsabilidade social para competências em informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 155-173, 2012. DOI 10.1590/S1413-99362012000300011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/QY8gPPbJT88nwcTZMF8DwmS/?lang=pt. Acesso em: 15 dez. 2022.

SILVA, C. R. S. et al. Do conceito de informação ao discurso sobre competência em informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 11, n. 2, p. 185-205, set. 2020. DOI 10.11606/issn.2178-2075.v11i2p185-205. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/158094. Acesso em: 15 dez. 2022.

SILVEIRA, J. P. B. S. Diálogos freirianos entre bibliotecas comunitárias, educação popular e movimentos sociais: escritos sobre educação. Caxias do Sul: EDUCS, 2019.

SINGH, V.; MEHRA, B.; SIKES, E. S. Agriculture-based community engagement in rural libraries. Journal of Librarianship and Information Science, [s. l.], v. 54, n. 3, p. 404-414, 2022. DOI 10.1177/09610006211015788. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/09610006211015788. Acesso em: 3 dez. 2021.

SUAIDEN, E. J. S. Biblioteca pública e informação à comunidade. São Paulo: Global, 1995.

VITORINO, E. V.; PIANTOLA, D. Competência em informação: conceito, contexto histórico e olhares para a ciência da informação. Florianópolis: EDUFSC, 2020.

ZURKOWSKI, P. G. The information service environment relationships and priorities: report 5. Washington, D.C.: National Commission on Libraries and Information Science, 1974. Disponível em: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf. Acesso em: 3 dez. 2021.

Published

2023-04-28

How to Cite

RODRIGUES, M. M.; SERAFIM, L. A.; SILVA, E. do N. Paulo Freire’s influence on popular libraries: an analysis on the action and reflection of men on the world to transform it. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 22, n. 1, p. 213–230, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-67002. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/67002. Acesso em: 21 nov. 2024.