The importance of the concept of generative subjectivity to fight the culture of silence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-66447

Keywords:

Paulo Freire, Culture of Silence, Generative Subjectivity, Pedagogy of the Oppressed, Humanization

Abstract

This article seeks to discuss how the concept of Generative Subjectivity, proposed by the authors Carvalho, Kohan and Gallo (2021), can be able to assist in the construction of political-pedagogical actions to fight the Culture of Silence. For this, the author of this text conducted a bibliographic research, composed by the critical reading of the article titled “Paulo Freire and generative subjectivities: a philosophical way of life for contemporary education” (2021), and the analysis of some Paulo Freire’s works. The results indicated the importance of the mentioned concept for the construction of problem-posing educational actions and for the analysis of the results that those actions product.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Roberto Firmino Marques, Universidade de São Paulo

PhD student in Education, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; teacher in the municipal education network of Cajamar, State of São Paulo, Brazil.

References

ARAÚJO, T. Educação e democracia: uma análise das afinidades entre Paulo Freire, as ideias da Escola Nova e do Nacional Popular. 1957-1963. Dissertação (Mestrado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2015. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-31072015-111718/pt-br.php. Acesso em: 15 jul. 2022.

ARENDT, H. A crise na educação. In: ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 8. ed. Tradução de Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2016. p. 221-247. (Série Debates; 64).

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade mostrada e heterogeneidade constitutiva: elementos para uma abordagem do outro no discurso. In: AUTHIER-REVUZ, J. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Tradução de Leci Barbisan; Valdir Flores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 11-80.

BEISIEGEL, C. de R. Política e educação popular: a teoria e a prática de Paulo Freire no Brasil. São Paulo: Ática, 1982 (Coleção Ensaios; 85).

BERMÚDEZ, A. C. Weintraub diz que resultado ruim do Brasil no Pisa é “culpa do PT”. Uol: Educação. São Paulo, 3 dez. 2019. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2019/12/03/weintraub-diz-que-resultado-ruim-do-brasil-no-pisa-e-culpa-do-pt.htm. Acesso em: 10 jul. 2022.

BEVILAQUA, A. P. John Dewey e a Escola Nova no Brasil. Ciência & Luta de Classes, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, 2014, p. 3-18. Doi: 10.54025/clc.v1i1.29. Disponível em: https://revistaclc.ceppes.org.br/online/article/view/29. Acesso em: 20 dez. 2022.

BRASIL. Lei n. 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12612.htm. Acesso em: 16 jul. 2022.

CAMDE: VEREADORA DEFENDE REVOLUÇÃO. Correio da Manhã. Rio de Janeiro, 21 abr. 1964, 1º caderno, p. 3. Disponível em http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=089842_07&pesq=%22Paulo%20Freire%22&pasta=ano%20196&pagfis=50813. Acesso em 10 jul. 2022

CALVINO, I. Por que ler os clássicos. 2. ed. Tradução de Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. p. 9-16.

CARVALHO, A. F. de; KOHAN, W. O.; GALLO, S. Paulo Freire e as subjetividades geradoras: um modo de vida filosófico para a educação contemporânea. Pro-Posições. Campinas, v. 32, p. 1-21, 2021. Doi: 10.1590/1980-6248-2021-0076. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668507. Acesso em: 05 jul. 2022.

CONSULTOR DIRIGE A INQUISIÇÃO NO MEC. Correio da Manhã. Rio de Janeiro, 29 abr. 1964, 2º caderno, capa. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=089842_07&pesq=%22Paulo%20Freire%22&pasta=ano%20196&pagfis=51069. Acesso em: 10 jul. 2022).

FIGUEIREDO, A. H. Paulo Freire: biografia. 24min49s. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jzUgb75GgpE. Acesso em: 20 dez. 2022.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1977.

FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. Tese (Concurso para a Cadeira de História e Filosofia da Educação) – Escola de Belas Artes do Recife, Recife, 1959. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/handle/7891/1976. Acesso em: 10 jul. 2022.

FREIRE, P. La concepción “bancaria” de la educación y la deshumanización: la educación problematizadora de la educación y la humanización. In:

GAJARDO, M. Paulo Freire: crónica de sus años en Chile. Santiago: Flacso Chile, 2019. Disponível em: https://www.academia.edu/41676337/Paulo_Freire_Cr%C3%B3nica_de_sus_a%C3%B1os_en_Chile_New_Edited_Version_. Acesso em: 10 jul. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 68. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Aprendendo com a própria história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/38319331/Paulo_Freire_Aprendendo_com_a_pr%C3%B3pria_hist%C3%B3ria_com_S%C3%A9rgio_Guimar%C3%A3es_pdf. Acesso em: 10 jul. 2022.

GADOTTI, M. (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 1996. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/3078/1/FPF_PTPF_12_069.pdf. Acesso em: 13 jul. 2022.

LOUREIRO, F. P. A aliança para o progresso e o governo João Goulart (1961-1964): ajuda econômica norte-americana a estados brasileiros e a desestabilização da democracia no Brasil pós-guerra. São Paulo: Editora da Unesp, 2020.

MACEDO, D. Introduction. In: FREIRE, P. Pedagogy of the opressed. Tradução de Myra Bergman Ramos. New York; London: Continuum, 2005. Disponível em: https://libcom.org/files/Paulo%20Freire,%20Myra%20Bergman%20Ramos,%20Donaldo%20Macedo%20-%20Pedagogy%20of%20the%20Oppressed,%2030th%20Anniversary%20Edition%20(2000,%20Bloomsbury%20Academic).pdf. Acesso em: 13 jul. 2021.

NETTO, J. P. Cinco notas a propósito da “questão social”. Temporalis, Rio de Janeiro: ano II, n. 3, jan./jun. 2001, p. 41-49. Disponível em: http://www.abepss.org.br/arquivos/anexos/temporalis_n_3_questao_social-201804131245276705850.pdf. Acesso em: 9 jul. 2022.

PAIVA, V. Paulo Freire e o nacionalismo desenvolvimentista. São Paulo: Graal, 2000.

RJ RETARDA PLANO DE ALFABETIZAÇÃO. Correio da Manhã. Rio de Janeiro. 10 abr. 1964, 1º caderno, p. 7. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=089842_07&pesq=%22Paulo%20Freire%22&pasta=ano%20196&pagfis=50441. Acesso em: 10 jul. 2022.

SANTOS, T. G. F. dos. [Entrevista cedida a Programa Opinião Livre]. 25min47s. São Paulo, 25 jul. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mMGDGmyX9Gc&t=576s. Acesso em: 10 jul. 2022.

STEWART, D. M. El sistema laboral dentro de una hacienda chilena colonial: las cuentas de San Telmo de Queyilque (1758-1783). Fronteras de la historia, Bogotá, v. 21, n. 2, p. 48-77, julio/diciembre de 2016. Doi: 10.22380/2027468895. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/833/83349065002/83349065002.pdf. Acesso em: 10 jul. 2022.

TEMPO ACABA COM O ANALFABETISMO. Correio da Manhã. Rio de Janeiro. 6 maio 1964, 1º caderno, p. 7. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=089842_07&pesq=%22Paulo%20Freire%22&pasta=ano%20196&pagfis=51263. Acesso em: 10 jul. 2022.

VAL, A. M. do. De onde vem a doutrinação? Mamaefalei. 9min59s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1cd1TjS_v4Y. Acesso em: 10 jul. 2022

VARGAS, M. Bolsonaro diz que TV Escola “deseduca” e chama Paulo Freire de “energúmeno”. Uol: Política, São Paulo, 16 dez. 2019. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/ultimas-noticias/agencia-estado/2019/12/16/bolsonaro-diz-que-tv-escola-deseduca-e-chama-paulo-freire-de-energumeno.htm. Acesso em: 10 jul. 2022).

VASCONCELOS, J. S. “O lápis é mais pesado que a enxada”: reforma agrária no Chile e pedagogias camponesas para transformação econômica (1955-1973). Tese (Doutorado em História Econômica) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8137/tde-13042021-193600/pt-br.php. Acesso em: 13 jul. 2022.

VEIGA, E. Paulo Freire: como é visto no exterior o legado do educador brasileiro. Uol: Educação. São Paulo, 12 jan. 2019. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/bbc/2019/01/12/paulo-freire-como-e-visto-no-exterior-o-legado-do-educador-brasileiro.htm. Acesso em: 10 jul. 2022.

Published

2022-12-30

How to Cite

MARQUES, P. R. F. The importance of the concept of generative subjectivity to fight the culture of silence. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 21–35, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-66447. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/66447. Acesso em: 23 jul. 2024.