Popular education and militancy

Base Ecclesiastical Communities in Juruti, State of Pará, Brazil, (1970-1990)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-65909

Keywords:

To see, To judge, To act

Abstract

This article discusses the efficiency of popular education in Juruti, a municipality in the Amazon region of Pará. From 1970 to 1992, the Franciscan nuns Maristella, with priests, developed a project in the municipality that included health care, construction of popular houses in a collective effort, incentives to generate income through handicrafts and assistance to needy children through kindergartens and preschools. Those involved in the project were also active in a movement called Base Ecclesiastical Communities (CEB). The dynamics of the CEB consisted of linking biblical teachings to the needs of small communities to fight for their rights, especially against the oppression of large farmers and businessmen. In Juruti, CEB contributed to the strengthening of small farmers through the Rural Workers Union and were also important promoters of conflicts against large landowners who harmed the economy by keeping unused large swaths of productive land to be used as a bargaining chip in the market of logging and agriculture. The intensification of conflicts and the constant threats of violence culminated in the departure of the nuns from the municipal headquarters in 1992.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raimundo Jorge da Cruz Couto, Universidade Federal do Oeste do Pará

PhD student in Education, Educanorte, Polo Santarém, State of Amazonas; administrative assistant at the Federal University of West Pará, State of Pará, Brazil.

Anselmo Alencar Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará

PhD in Education, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; postdoctoral internship at the Federal University of Rondônia, State of Rondônia, Brazil; full professor at the Institute of Educational Sciences, Federal University of Western Pará, State of Pará, Brazil.

References

ALBUQUERQUE, César Augusto Rodrigues de. A crise da crise. Revista Retrato do Brasil. Editora Manifesto. São Paulo, v. 96, 2015. Disponível em: http://editoramanifesto.com.br/site/wp-content/uploads/2019/08/crise-dos-misseis.pdf. Acesso 10 de nov. 2021.

ARAUJO, W. M. P. Sistema Nacional de Educação e projeto de educação para o país: concepções, proposições e disputas. 2019. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.

BARBOSA, José Dílson de Almeida. As comunidades eclesiais de base – CEBs: nas décadas de oitenta e Noventa em Cuiabá – Mato Grosso. Espaço popular de construção de Cidadania? / José Dílson de Almeida Barbosa Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá (MT): O Autor, 2008.

BOFF, Leonardo. Igreja: Carisma e Poder. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 1982. [1 edição 1981].

CARVALHO, M. E. G.; ESTÊVÃO, C. A. V. Pedagogia crítica e Direitos Humanos: fundamentos para uma proposta pedagógico-crítica em Direitos Humanos. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 21, n. 80, p. 405-432, jul./set. 2013.

COUTO, R. J.C.; COLARES, A. A. O casulo: o pioneirismo em educação infantil no interior da Amazônia nas décadas de 1970 e 1980. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 7, n. 23, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ªed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. Paulo Freire e a Educação Popular. São Paulo. Instituto Paulo Freire. 2000.

GALLO, Silvio. O fundamentalismo religioso ameaça a democracia brasileira, alerta filósofo Silvio Gallo. Entrevista concedida a Marcelo Gonzatto. Rádio Gaúcha Zero Hora, Porto Alegre, RS. 2020. Disponível em https://gauchazh.clicrbs.com.br/comportamento/noticia/2020/12/o-fundamentalismo-religioso-ameaca-a-democracia-brasileira-alerta-filosofo-silvio-gallo-ckj8mqtfx0022019w2cwbvl5t.html. Acesso 02 de nov. 2021

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere; edição e tradução, Carlos Nelson Coutinho. Coedição, Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

MARX, Karl. O Capital. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.

McCOWAN, T. O direito humano à aprendizagem e a aprendizagem dos direitos humanos. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 55, p. 25-46, jan./mar. 2015. Editora UFPR

SACROSSANTUM CONCILIUM. Documentos do Concílio Ecumênico Vaticano II. Paulus: São Paulo, 1997.

Published

2022-12-30

How to Cite

COUTO, R. J. da C.; COLARES, A. A. Popular education and militancy: Base Ecclesiastical Communities in Juruti, State of Pará, Brazil, (1970-1990). Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 243–262, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-65909. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/65909. Acesso em: 23 jul. 2024.