Degree in countryside education from a sociological view
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2023-64978Keywords:
Contryside education, Social fighters, “Love at second sight”, Man/nature relationshipAbstract
This article points out some of the problems faced by the Graduation Course in the Education Field at the Federal University of Piauí, campus Ministro Petrônio Portela, in Teresina, and analyzes them through a sociological perspective. Among them are: the de-characterization of the original proposal of rural social movements to form social fighters; the initial non-identity with their own community of origin by most students, built later by some of them due to the (re)discoveries provided by the course, producing a “love at second sight”; the overcoming of the field/city split, starting to understand that it is about the man/nature relationship as a condition of humanization and maintenance of the social world. It is believed that the resignification of the place itself and the field through the historical rescue and the sociological perspective can contribute to the elevation of the students' class consciousness.
Downloads
References
CARVALHO, M. O que é natureza? São Paulo: Brasiliense, 1990. (Coleção Primeiros Passos).
CALDART, R. S. Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, mar./jun. 2009. DOI 10.1590/S1981-77462009000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/z6LjzpG6H8ghXxbGtMsYG3f/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 jan. 2023.
CALDART, R. S. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, E. J.; CERIOLLI, P. R.; CALDART, R. S. (org.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2002. p. 18-25. (Coleção Por Uma Educação do Campo, n. 4).
CALDART, R. S. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma Educação do Campo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 18-25.
FERNANDES, B. M. Diretrizes de uma caminhada. In: KOLLING, E. J.; CERIOLLI, P. R.; CALDART, R. S. (org.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2002. p. 61-70. (Coleção Por Uma Educação do Campo, n. 4).
GAARDER, J. O mundo de Sofia: romance da história da filosofia. Tradução de João Azenha Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
FUNDAÇÃO CEPRO. Índice de Vulnerabilidade Social no Piauí por Território de Desenvolvimento. Teresina: Fundação CEPRO, 2018.Disponível em: http://www.cepro.pi.gov.br/download/201802/CEPRO08_365efb6de8.pdf. Acesso em: 19 jan. 2023.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). Tradução de Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.
MARX, K. Crítica da filosofia do direito de Hegel. Tradução de Rubens Enderle e Leonardo de Deus. 3. ed. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, K. Instruções para os Delegados do Conselho Geral Provisório: as diferentes questões. Tradução de José Barata-Moura. Lisboa; Moscou: Editorial Avante; Edições Progresso, 1982.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1993.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
MARX, K. Sobre a questão judaica. Tradução de Nélio Schneider e Wanda Caldeira Brant. São Paulo: Boitempo, 2010. (Coleção Marx-Engels).
MÉSZÁROS, I. Produção destrutiva e estado capitalista. Tradução de Georg Toscheff e Marcelo Cipolla. São Paulo: Ensaio, 1989. (Cadernos Ensaio, Pequeno formato v. 5).
MOLINA, M. C. Desafios para os educadores e educadoras do campo. In: KOLLING, E. J.; CERIOLLI, P. R.; CALDART, R. S. (org.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2002. p. 26-30. (Coleção Por Uma Educação do Campo, n. 4).
MOLINA, M. C. Expansão das licenciaturas em educação do campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, Curitiba, n. 55, jan./mar. 2015. DOI 10.1590/0104-4060.39849. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/qQMpZkcTFxbFDk59QJKpWmG/?lang=pt. Acesso em: 23 jan. 2023.
MOLINA, M. C. 20 anos do Pronera e da Educação do Campo. In: GUEDES, C. G. et al. (orgs.). Memória dos 20 anos da educação do campo e do PRONERA. Brasília: Universidade de Brasília; Cidade Gráfica, 2018. Disponível em: https://fonec.org/wp-content/uploads/2021/04/Memoria-dos-20-anos-da-educacao-do-campo-e-do-PRONERA_16.04.2021.-1.pdf. Acesso em: 19 jan. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Programa de Apoio à Formação Superior de Licenciatura em Educação do Campo (PROCAMPO), Teresina, 2013. Disponível em: https://www.ufpi.br/arquivos_download/arquivos/Ledoc-_Floriano/PPC_LICENCIATURA_EM_EDUCA%C3%87%C3%83O_DO_CAMPO_CIENCIAS_DA_NATUREZA_FLORIANO20180923175309.pdf. Acesso em: 19 jan. 2023.
KOSIK, K. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
RODRIGUES, A. T. Sociologia da educação. 6. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
SAVIANI, D. Apresentação. In: NOSELLA, P. A escola de Gramsci. 3.ed. rev. ampl. São Paulo: Cortez, 2004.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 15. ed. Campinas: Autores Associados, 2004. (Coleção Educação Contemporânea).
SAVIANI, D. Marxismo, educação e pedagogia. In: SAVIANI, D.; DUARTE, N. (org.). Pedagogia histórico-crítica e a luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).
SOUZA, I.; PIOLLI, E. As ilusões (e as tarefas) da democracia e da cidadania: possíveis contribuições da educação escolar. Contexto & Educação, Ijuí, n. 106, p. 158-181, set./dez. 2018. DOI 10.21527/2179-1309.2018.106.302-317. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7202. Acesso em: 19 jan. 2023.
SOUZA, I. Da educação a educação “por direito”: a problemática da educação dos movimentos sociais e do movimento social do campo. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 158-181, jan./abr. 2019. DOI 10.14393/REP-v18n12019-46066. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46066. Acesso em: 19 jan. 2023.
SOUZA, I. Estado e classes sociais na teoria social marxiana/engelsiana. Arma da Crítica, Fortaleza, n. 16, p. 4-15, 2021. Disponível em: http://www.armadacritica.ufc.br/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=288:1-estado-e-classes-na-teoria-social-marxiana-engelsiana&id=112:artigos&Itemid=143. Acesso em: 19 jan. 2023.
SOUZA, I. Marx, Educação e Sociologia da Educação. Veras, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 107-126, jan./jul. 2022. DOI 10.14212/veras.vol12.n1.ano2022.art495. Disponível em: http://site.veracruz.edu.br:8087/instituto/revistaveras/index.php/revistaveras/article/view/495. Acesso em: 19 jan. 2023.
SOUZA, I.; PIOLLI, E. Pedagogia da gestão gerencialista do capital: a “paideia” empresarial no final do século XX e sua hegemonia ideocultural no século XXI. Cadernos Cajuína, Teresina, v. 5, n. 3, set. 2020. DOI 10.52641/cadcaj.v5i3.415. Disponível em: https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/415. Acesso em: 19 jan. 2023.
STÉDILE, P.; SÉRGIO, F. A luta pela terra no Brasil. São Paulo: Scritta, 1993.
TONET, I. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.
WEBER, M. Ensaios de sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Iael de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.