#NotHim Movement
building education as a practice of freedom for/by women
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-63582Keywords:
#EleNão Movement , Education, Women, Feminist MovementAbstract
The organization and performance of the feminist movement has historically demonstrated that women are fundamental in the construction of knowledge and practices that promote political education and in defense of human rights, even though they occupy subordinate places in society. In times of democratic setbacks, fueled by a conservative policy and a deep attack on women's rights, especially in Brazil, it is necessary to search for new alternatives and militancy strategies. In the 2018 presidential elections, faced with the imminence of a conservative politician occupying the presidency of Brazil, women organized a movement through social networks called #Elenão (#NotHim), with the objective of discussing and making women aware of the danger posed by the victory of Jair Messias Bolsonaro. Based on the concepts of autonomy and hope proposed by Paulo Freire and popular education, we seek to discuss how the movement brought important developments to the feminist movement and highlighted women as one of the main fronts of resistance to conservatism, contributing to the construction of an education as a practice of freedom.
Downloads
References
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Editora Brasiliense, 2017.
CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
DAMASCENO, N. A. Cultura Política: usos e conceitos na perspectiva da Nova História Política. In: PRIORI, A. A.; POMARI, L. R. História Política: métodos e problemas historiográficos. Maringá: Eduem, 2016. p.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GOHN, M. G. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, maio-ago. 2011. Doi: 10.1590/S1413-24782011000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/vXJKXcs7cybL3YNbDCkCRVp/?lang=pt. Acesso em: 30 out. 2020.
HOOKS, B. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
LÉVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2010.
PIRES, D. O. Educação e ativismo de mulheres nas redes sociais: um estudo sobre o Movimento #EleNão. 2021. 200 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande/RS, 2021. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/a146fe970017e023062a399ffb50cdaf.pdf. Acesso em: 30 out. 2020.
PIRES, D. O.; CASTRO, A. M. Educação como prática de liberdade para/pelas mulheres: o movimento #EleNão. 40ª Reunião da ANPED, 2021, Belém do Pará. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPED, 2021. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_32_15. Acesso em: 30 out. 2020.
PIRES, D. Ativismo de mulheres nas redes sociais: ações e esperanças. In: CASTRO, A. M.; MOREIRA, R. B. (org.). Epistemologias Afrolatinoamericanas. São Paulo: LiberArs, 2021. p.
SOUSA, M. E.; RACHIT, B. Mobilizações pré-eleições presidenciais 2018 no Pará: grupos e eventos relacionados à #elenão no facebook. Aturá: Revista Pan-Amazônica de Comunicação, Palmas, v. 3, n. 1, p. 66-86, jan-abr. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Desirée de Oliveira Pires, Amanda Motta Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.