Popular knowledge, Chemistry and medicinal plants

a teaching approach for secondary level based on practical activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-63484

Keywords:

Teaching Sequence, Learning in Chemistry, Classroom research, Organic Chemistry

Abstract

The text discusses a teaching sequence about medicinal plants, guided by research inside and outside the classroom and developed in the curricular components of Chemistry and Integrated Seminar. The theme makes it possible to value the popular knowledge of students, which contributes to the construction of educational practice. Chemistry teaching approached the reality of students from the rescue and appreciation of some popular knowledge in the classroom to go beyond the abstract understanding of knowledge. Along this concept, activities contribute to learning Chemistry and to the citizenship formation of students. The diversification of the adopted teaching strategies favored understanding the approached contents and the representational language of the structures in Organic Chemistry. It was possible to perceive, on the part of the students, an appropriation of related chemical concepts and terms, showing the contribution of the theme to the context of basic education, both in the development of school contents and in the student's research, which gives them greater autonomy in search for information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anajara Kaczmareck Figaro, Secretaria de Educação do Rio Grande do Sul

Master in Science Teaching, Federal University of Pampa, State of Rio Grande do Sul, Brazil; teacher in the public school system in Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Eril Medeiros da Fonseca, Universidade Federal de Santa Catarina

PhD student in Scientific and Technological Education, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; teacher in the municipal public education network of São Pedrito, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Renata Hernandez Lindemann, Universidade Federal do Pampa

PhD in Scientific-Technological Education, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; professor at the Federal University of Pampa, Campus Bagé, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

References

BAH, M.; PEREDA-MIRANDA, R. Alcalóides pirrolizidínicos. In: SIMÕES, C. M. O. et al. (org.). Farmacognosia: da planta ao medicamento. 6. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS; Florianópolis: Editora da UFSC, 2010. p. 847-867.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.

CHASSOT, A. Saberes populares fazendo-se saberes escolares: uma alternativa para a alfabetização científica. In: ANPED SUL: PESQUISA EM EDUCAÇÃO E COMPROMISSO SOCIAL, 5., 2004, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Anped, 2004. Disponível em: http://www.portalanpedsul.com.br/. Acesso em: 20 ago. 2021.

FALKENBERG, M. B.; SANTOS, R. I.; SIMÕES, C. M. O. Introdução à análise fitoquímica. In: SIMÕES, C. M. O. et al. (org.). Farmacognosia: da planta ao medicamento. 6. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS; Florianópolis: Editora da UFSC, 2010. p. 234.

FARIAS, M. R. Avaliação da qualidade de matérias-primas vegetais. In: SIMÕES, C. M. O. et al. (Org.). Farmacognosia: da planta ao medicamento. 6. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS; Florianópolis: Editora da UFSC, 2010. p. 263-288.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Coordenação de população e indicadores sociais. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101678.pdf. Acesso em: 22 abr. 2020.

LORENZI, H.; MATOS, F. J. A. Plantas medicinais no Brasil: nativas e exóticas. 2. ed. Nova Odessa: Instituto Plantarum de Estudos da Flora, 2008.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, 2003. Doi: 10.1590/S1516-73132003000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?lang=pt. Acesso em: 22 abr. 2020.

NOGUEIRA, L. J.; MONTANARI, C. A.; DONNICI, C. L. Histórico da evolução da química medicinal e a importância da lipofilia: de Hipócrates e Galeno a Paracelsus e as contribuições de Overton e de Hansch. Revista Virtual de Química, Niterói, v. 1, n. 3, p. 227-240, 2009. Doi: 10.5935/1984-6835.20090023. Disponível em: https://rvq-sub.sbq.org.br/index.php/rvq/article/view/55. Acesso em: 22 abr. 2020.

SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Função social: o que significa ensino de química para formar o cidadão? Revista Química Nova na Escola, São Paulo, n. 4, p. 28-34, nov. 1996. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc04/pesquisa.pdf. Acesso em: 22 abr. 2020.

Published

2022-08-29

How to Cite

FIGARO, A. K.; FONSECA, E. M. da; LINDEMANN, R. H. Popular knowledge, Chemistry and medicinal plants: a teaching approach for secondary level based on practical activities. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 239–259, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-63484. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63484. Acesso em: 22 jul. 2024.