Physical Education, through remote teaching, with a visually impaired student
experience report in Youth and Adult Education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-63154Keywords:
Visual impairment, youth and adult education, Remote teaching, Inclusive Physical EducationAbstract
We aim to report the experience of a Physical Education teacher, in remote teaching, with a visually impaired female student in Youth and Adult Education (EJA). We base this pedagogical intervention on the Freirean perspective, having as guiding principles: dialogue, inclusion, construction of a horizontal relationship between teacher and student, and life experiences. Synchronous moments were carried out, via WhatsApp, having the student's reality as a starting point for the construction of learning, critical and reflective awareness, through the knowledge of Physical Education through dialogic classes. Some difficulties were experienced, such as the lack of knowledge about educational technologies to mediate classes, the instability of the internet connection, the insecurity about remote teaching and the experience of body practices without the presence of the teacher. We conclude that there is a need for teacher training on educational technologies, in addition to the importance of inclusive, dialogic and problematizing methodologies. The choice of synchronous/ asynchronous activities contributes to reducing the distance between teacher and student, enabling the construction of knowledge, through a dialogic pedagogical practice. The absence of structural, technological and pedagogical support and the lack of continuing education on educational technologies reflected in the increase in educational inequalities
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 27 mar. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC: SEB: DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 27 mar. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 mar. 2021.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, DF: MEC, 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/BasesLegais.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
BRASIL. Portaria nº 3.128, de 24 de dezembro de 2008. Define que as Redes Estaduais de Atenção à Pessoa com Deficiência Visual sejam compostas por ações na atenção básica e Serviços de Reabilitação Visual. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2008. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2008/prt3128_24_12_2008.html. Acesso em: 10 mar. 2022.
CEARÁ. Decreto nº 33.510, de 16 de março de 2020. Decreta situação de emergência em saúde e dispõe sobre medidas para enfrentamento e contenção da infecção humana pelo novo coronavírus. Diário Oficial do Estado do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: https://www.ceara.gov.br/wp-content/uploads/2020/04/DECRETO-N%C2%BA33.510-de-16-de-mar%C3%A7o-de-2020.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
CEARÁ. Documento Curricular Referencial do Ceará. Fortaleza: UNDIME CE, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_ce.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
DARIDO, S. C. (org.). A avaliação da educação física na escola. In: UNESP. Caderno de formação: formação de professores didática dos conteúdos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 127-140. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/41556/1/Caderno_blc2_vol6.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
FRANÇOSO, S.; NEIRA, M. G. Contribuições do legado freiriano para o currículo da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, DF, v. 36, n. 2, p. 531-546, 2014. Doi: 10.1590/S0101-32892014000200017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/fhBMgZf9Nb78DCfVQNts37q/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 mar. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Informe nº 1. Pesquisa: Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica. São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1. Acesso em: 27 mar. 2021.
GOLDSCHMIDT FILHO, F.; CRUZ, L. L.; BOSSLE, F. Educação Física na EJA: desafios e possibilidades. Kinesis, Santa Maria, v. 34, n. 2, 2016. Doi: 105902/0102830822290. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/22290/pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
GROLLMUS, N. S.; TARRÈS, J. P. Relatos metodológicos: difractando experiencias narrativas de investigación. Forum Qualitative Social Research, Bonn, v. 16, n. 2, 2015. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2015/132224/Schongut_i_Pujol.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
INSTITUTO PENÍNSULA. Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil. São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Pulso-Covid-19_-Instituto-Peni%CC%81nsula.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
INSTITUTO RUI BARBOSA. Estudo mapeia iniciativas de redes de ensino durante a pandemia. Instituto Rui Barbosa, Brasília, DF, 16 de junho de 2020. Disponível em: https://irbcontas.org.br/estudo-mapeia-iniciativas-de-educacao-durante-a-pandemia/. Acesso em: 27 mar. 2021.
LOPES, B. S. Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 156-165, jan./abr. 2017. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062/pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
MEDEIROS FILHO, A. E. C. et al. Desempenho de estudantes de Educação Física em Educação Inclusiva no Enade/Brasil. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 8, n. 7, p. 29, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164763. Acesso em: 27 mar. 2021.
OLIVEIRA, A. B. F. et al. Uma biografia de Paulo Freire: subsídios para o estudo crítico de sua obra. In: GONÇALVES, R. M. P. et al. (org.). Teorias da educação e a formação de professores: marcos fundamentais da história do pensamento educacional. Fortaleza: EdUECE, 2020. p. 185-217.
PEREIRA, R. R. Diálogos sobre a Educação Física na Educação de Jovens e Adultos numa Perspectiva Freiriana. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/2878/1/000447000-Texto%2bCompleto-0.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
PONTES JUNIOR, J. A. F. et al. Da pedagogia do exame à cultura da avaliação no processo de ensino-aprendizagem. Educação e Linguagem, Aracati, n. 1, p. 63-73, 2016. Disponível em: https://www.fvj.br/revista/wp-content/uploads/2017/05/6_EDUC_20161.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
PONTES JUNIOR, J. A. F.; TROMPIERI FILHO, N. Avaliação do ensino-aprendizagem na Educação Física escolar. Lecturas Educación Física y Deportes, Buenos Aires, n. 161, p. 161, 2011. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd161/avaliacao-na-educacao-fisica-escolar.htm. Acesso em: 27 mar. 2021.
ROMÃO, J. E. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1998.
SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C. S.; LOCKMANN, K. A educação em tempos de Covid-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 2020. Doi: 10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16289/209209213529. Acesso em: 27 mar. 2021.
SILVA, J. C. et al. Debate sobre os tipos de avaliação no ensino-aprendizagem: vistas à educação física escolar. In: PONTES JUNIOR, J. A. F. (org.). Conhecimentos do professor de educação física escolar. Fortaleza: EdUECE, 2017. p. 296-323.
SOUZA, A. S. et al. Formação inicial de professores: as lacunas presentes em seu percurso formativo e possíveis caminhos de superação. Revista Cenas Educacionais, Caetité, v. 3, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/9488/6987. Acesso em: 27 mar. 2021.
TORRES, A. L.; FERREIRA, H. S.; MOTA, M. M. Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) e a educação física escolar: possibilidades metodológicas. In: PONTES JUNIOR, J. A. F. (org.). Conhecimentos do professor de educação física escolar. Fortaleza: EdUECE, 2017. p. 198-214.
VALENTE, G. S. C. et al. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 9, 2020. Doi: 10.33448/rsd-v9i9.8153. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8153. Acesso em: 27 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mateus Lemos Barroso, Jayane Mara Rosendo Lopes, Thaidys da Conceição Lima do Monte, Heraldo Simões Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.