Popular Education and Covid-19
report on the experience of residents in Collective Health in Primary Care
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-62968Keywords:
COVID-19, Health education, Waiting roomAbstract
With the arrival of Sars-CoV-2 in the country, influxes and protocols needed to be revised in order to contain the spread of the virus, resulting in a decrease in activities carried out in Primary Care. In this context, Popular Education proved to be an important strategy for accessing information about Covid-19, with waiting room activities being an excellent option to strengthen this process. The objective of this text is report the experience of residents in Collective Health regarding activities performed in Primary Care. This is an experience report resulting from an activity in a waiting room related to Covid-19, carried out by residents in Public Health in a Basic Health Unit in the city of Salgueiro, State of Pernambuco, Brazil. The dynamic was carried out through guiding questions that were answered by raising signs containing “yes” or “no”. The moment was about exchange of knowledge and explanations on the subject, placing users in the role of protagonists and multipliers of information. The role of residents in primary care during the pandemic allowed for a broader look at actions aimed at confronting Covid-19, strengthening the bond between users and staff and contributing to the improvement of the population's quality of life.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação Geral de Residências em Saúde e Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde. Projeto Pedagógico Programa de Residência Multiprofissional ou em Área Profissional da Saúde. 2009.
BECKER, A. P. S.; ROCHA, N. L. Ações de promoção de saúde em sala de espera: contribuições da Psicologia. Gerais: Rev. Interinst. Psicol., Belo Horizonte, v. 12, n.1, p. 37-50, 2019. Doi: 10.36298/gerais2019120104. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1983-82202019000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 jun. 2021.
DAUMAS, R. P. et al. O papel da atenção primária na rede de atenção à saúde no Brasil: limites e possibilidades no enfrentamento da Covid-19. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 6, 2020. Doi: 10.1590/0102-311X00104120. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/LpxCJfYrMkRWnBr7K9pGnXv/?lang=pt. Acesso em: 12 maio 2021.
FARIA, R. M. A territorialização da atenção básica à saúde do Sistema Único de Saúde do Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 11, p. 4521-4530, 2020. Doi: 10.1590/1413-812320202511.30662018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/jSZ7b65YpPSTwLfYWpRhg5z/?format=pdf&lang=p. Acesso em: 22 jun. 2021.
FITTIPALDI, A. L. M.; O’DWYER, G.; HENRIQUES, P. Educação em saúde na atenção primária: as abordagens e estratégias contempladas nas políticas públicas de saúde. Interface, Botucatu, v. 25, 2021. Doi: 10.1590/interface.200806. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/t5MyrjCKp93sxZhmKTKDsbd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 jun. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004. 143 p.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Diretoria de Pesquisas. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Estimativas da população residente no Brasil e Unidades da Federação com data de referência em 1º de julho de 2021. Disponível em: https://ftp.ibge.gov.br/Estimativas_de_Populacao/Estimativas_2021/POP2021_20220419.pdf.Acesso em: 7 jun. 2022.
LIMA, L. O. et al. Perspectivas da educação popular em saúde e de seu grupo temático na Associação Brasileira de Saúde Coletiva (ABRASCO). Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 7, p. 2737-2742, 2020. Doi: 10.1590/1413-81232020257.26122020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/ZngBvSLW4q5MNkXVdjpzxpj/?lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2021.
LIMEIRA, M. E. O. et al. Sala de espera como ferramenta para educação em saúde na atenção básica. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, João Pessoa, v. 18, p. 59-62, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rbcs/article/view/21238. Acesso em: 17 jun. 2021.
MOREL, A. P. M. Da educação sanitária à educação popular em saúde: reflexões sobre a pandemia do coronavírus. Revista Estudos Libertários, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 2020. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/estudoslibertarios/article/view/34114/19178. Acesso em: 17 jun. 2021
MOREL, A. P. M. Negacionismo da Covid-19 e educação popular em saúde: para além da necropolítica. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 19, 2021. Doi: 10.1590/1981-7746-sol00315. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/pnVbDRJBcdHy5K6NSc4X65f/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 4 jun. 2021.
NEVES, T. M.; OLIVEIRA, A. S. Diagnóstico das ações de saúde de residentes multiprofissionais na atenção básica. Revista de APS, Juiz de Fora, v. 18, n. 3, p. 309-315, 2015. Doi: 10.15253/2175-6783.20202144295. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/15534. Acesso em: 9 maio 2021.
OLIVEIRA, G. et al. Impacto da pandemia da Covid-19 na formação de residentes em saúde. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 11, p. 90.068-90.083, 2020. Doi: 10.34117/bjdv6n11-425. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/20158/16142. Acesso em: 22 jun. 2021.
PALÁCIO, M. A. V.; TAKENAMI, I. Em tempos de pandemia pela Covid-19: o desafio para a educação em saúde. Vigil. Sanit. Debate, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 10-15, 2020. Doi: 10.22239/2317-269x.01530. Disponível em: https://visaemdebate.incqs.fiocruz.br/index.php/visaemdebate/article/view/1530/1147. Acesso em: 25 jun. 2021.
RODRIGUES, L. P. et al. Sala de espera: espaço para educação em saúde. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, Uberaba, v. 6, n. 3, 2018. Doi: 10.18554/refacs.v6i3.2917. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/2917. Acesso em: 7 abr. 2021.
ROSA, J.; BARTH, P. O.; GERMANI, A. R. M. A sala de espera no agir em saúde: espaço de educação e promoção à saúde. Perspectiva, Erechim, v. 35, n. 129, p. 121-130, 2011. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/129_160.pdf. Acesso em: 10 jul. 2021.
REBOUÇAS, E. R. N. et al. Residência multiprofissional: contribuições durante a pandemia. Cadernos ESP. Ceará – Edição Especial, Fortaleza, v. 14, n. 1, p. 128-132, jan./jun. 2020. Disponível em: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/365/225. Acesso em: 23 jun. 2021.
SANTOS, M. A. M.; LIMA, F. M. A territorialização e a integração ensino-serviço na enfermagem: um relato de experiência sob a ótica dos egressos. Temas em Saúde, João Pessoa, v. 20, n. 3, p. 181-202, 2020. Doi: 10.29327/213319.20.3-9. Disponível em: https://temasemsaude.com/wp-content/uploads/2020/06/20311.pdf. Acesso em: 17 mar. 2022.
SILVA, J. P. S. et al. Educação em saúde na sala de espera: relato de experiência. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 1, p. 1057-1066, 2020. Doi: 10.34117/bjdv6n1-074. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/5964/5330. Acesso em: 20 jun. 2021.
SILVA, S. A. Sala de espera como estratégia de educação em saúde: uma revisão. 2015. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ciência, Arte e Cultura na Saúde) – Instituto Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/34742/2/silvana_silva_ioc_espec_2015.pdf. Acesso em: 25 jun. 2021.
SOUZA, J. S. et al. Ações de educação em saúde para prevenção da Covid-19 por meio da utilização de mídias sociais. Arquivos de Ciências Veterinárias e Zoologia da UNIPAR, Umuarama, v. 23, n. 2, 2020. Doi: 10.25110/arqvet.v23i2cont.2020.8185. Disponível em: https://revistas.unipar.br/index.php/veterinaria/article/view/8185. Acesso em: 25 jun. 2021.
Downloads
Published
Versions
- 2022-08-30 (2)
- 2022-08-29 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Carolina dos Santos Anjos, Diana Loyce Monteiro, Renata de Oliveira Cartaxo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.