Teaching history of regional and local in basic education
proposals for problems of history official Ituiutaba, State of Minas Gerais, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-62346Keywords:
Regional and local History, Teaching of History, PressAbstract
This text is the result of research that has as its object of study the potential of local and regional History in the teaching and learning of History and an analysis of the commemorative centennial issue of Ituiutaba of the Jornal do Pontal (VI Year, Issue 951 process). From these studies, the paper presents a proposal of a sequence of lessons working in the context of questioning the official story of the city of Ituiutaba, State of Minas Gerais, Brazil. It was concluded that work in the classroom with regional and local History to articulate content and methodology, considering the contributions of the theory of History and drawing on multiple views, it is possible to provide students with learning experiences that develop critical insight, creative and transformative.
Downloads
References
AGUIAR JÚNIOR, O. G. O planejamento de ensino. Projeto de Desenvolvimento Profissional de Educadores, Módulo II. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais, 2005. Disponível em: https://pensaraeducacao.com.br/rbeducacaobasica/wp-content/uploads/sites/5/2017/02/Planejamento-do-Ensino_Orlando-Aguiar.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021
BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o ensino médio: ciências humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_03_internet.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.
CARDOSO, O. Para uma definição de didática da história. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 28, n. 55, p. 153-170, 2008. Doi: 10.1590/S0102-01882008000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/yWNB7rzGTsCbG5NhMDJ9VxN/?lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2021.
CARLOS, A. F. A. O lugar no/do mundo. São Paulo: FFLCH, 2007.
CRUZ, H. F.; PEIXOTO, M. R. C. Na oficina do historiador: conversas sobre história e imprensa. Projeto História, São Paulo, n. 35, p. 253-270, dez. 2007. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/2221. Acesso em: 15 maio 2021.
FONSECA, R. G.; SANTOS, J. C. Os recentes processos migratórios em Ituiutaba (MG) e a inserção das agroindústrias canavieiras. Caderno Prudentino de Geografia, Presidente Prudente, n. 33, v. 1, p. 24-49, jan./jul. 2011. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/cpg/article/view/1934. Acesso em: 15 maio 2021.
FREIRE, P. Educação “bancária” e educação libertadora. In: PATTO, M. H. S. (org.). Introdução à psicologia escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997. p. 61-68.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Ega, 1996.
GUIDO, H. A arte de aprender: metodologia do trabalho escolar para a Educação Básica. Petrópolis: Vozes, 2008.
RUSEN, J. História Viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora da UnB, 2007.
SEFFNER, F. Teoria, metodologia e ensino de história. In: GUAZZELLI, C. A. B. et al. Questões de teoria e metodologia da história. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2000. p. 257-288.
SOUZA, M. V. M. Cidades médias e novas centralidades: análise dos subcentros e eixos comerciais em Uberlândia (MG). Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16050. Acesso em: 15 maio 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Astrogildo Fernandes da Silva Júnior, Paula Marcele Ferreira Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.