A study of academic production on the Agricultural Family School in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-61157

Keywords:

State of the Art, Agricultural School, Knowledge Production

Abstract

The present study maps and discusses, in a panoramic way, the knowledge produced in the Brazilian context that addresses the theme “Agricultural Family School”, based on a quantitative-descriptive approach. Initially the history of the aforementioned terminology is described, then the actions taken from data collection to its treatment are presented, and finally, the quantitative part obtained through the virtual platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Taking as a parameter for the descriptor the search for the term “Agricultural Family School”, the theses and dissertations summaries found are analyzed and allocated in the following categories: (i) Social Development; (ii) Curriculum; (iii) History; (iv) Pedagogical Practice; (v) Public Policies; and (vi) Co-participation. As a result, there is a quantitative pattern of Master and Doctorate investigations by region, in which the Southeast stands out with a greater number and, with less representativeness, the South region. It was noticed the relevance of a good summary writing, once there is a lack of essential elements as a theoretical framework and research method. It is noteworthy that, of this amount, only one is from the area of ​​Mathematical Education, showing how much it is necessary for the academic community in this field to research this theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Enoque da Silva Reis, Universidade Federal de Rondônia

PhD in Mathematics Education, Federal University of Mato Grosso do Sul, State of Mato Grosso do Sul, Brazil; postdoctoral internship at the Federal University of Grande Dourados, State of Mato Grosso do Sul, Brazil; adjunct professor at the Federal University of Rondônia, Campus de Ji-Paraná, State of Rondônia, Brazil; leader of the Study and Research Group in the History of School Mathematics Education (GEPHEME/UNIR).

Adalgiza Batista, Universidade Federal de Rondônia

Specialist in Mathematics Education, Federal University of Rondônia, Campus Ji-Paraná, State of Rondônia, Brazil.

Alex Mota dos Santos, Universidade Federal de Goiás

PhD in Geography, Federal University of Paraná, State of Paraná, Brasil; adjunct professor at the Federal University of Goiás, Campus Aparecida de Goiânia, State of Goiás, Brasil.

 

Jucielma Rodrigues de Lima Dias, Universidade Federal de Rondônia

Master degree student in Nature Science Teaching, Federal University of Rondônia, Campus Rolim de Moura, State of Rondônia, Brazil; member of the Study and Research Group in the History of School Mathematics Education (GEPHEME/UNIR).

References

ANDRADE, G. dos S.; ANDRADE, E. de S. Historiando a Pedagogia da Alternância e a Escola Família Agrícola do Sertão da Bahia. Entrelaçando: Revista Eletrônica de Culturas e Educação, Cruz das Almas, n. 6, v. 2, p. 61-72, set./dez. 2012. (Caderno Temático V: Educação, Escolas e Movimentos Sociais do/no Campo).

ARAÚJO, S. R. M. de. Escola para o trabalho, escola para a vida: o caso da Escola Família Agrícola de Angical-Bahia. 2005. 219 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2005. Disponível em: http://www.cdi.uneb.br/site/wp-content/uploads/2016/01/sandra_regina_magalhaes_de_araujo.pdf. Aceso em: 15 maio 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.

CHARTIER, D. La spécifité des Maisons Familiales Rurales d’éducation et d’orientation. Revue Française de Pédagogie, n. 73, p. 23-30, oct./déc. 1985.

CORRÊA, T. P. P. Mapeamento da produção do conhecimento científico dos professores do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde FURG: um estudo bibliométrico. 2017. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017. Disponível em: https://sistemas.furg.br/sistemas/sab/arquivos/bdtd/0000011919.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “Estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Doi: 10.1590/S0101-73302002000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 maio 2021.

FRANCO, M. A. do R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Doi: 10.1590/S2176-6681/288236353. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 mar. 2021.

HORNBURG, N.; SILVA, R. da. Teorias sobre currículo: uma análise para compreensão e mudança. Revista de Divulgação Técnico-científica do ICPG, Blumenau, v. 3, n. 10, p. 61-66, jan./jun. 2007. Disponível em: https://docplayer.com.br/3246595-Teorias-sobre-curriculo-uma-analise-para-compreensao-e-mudanca.html. Acesso em: 18 maio 2021.

NASCIMENTO, C. G. do. A educação camponesa como espaço de resistência e recriação da cultura: um estudo sobre as concepções e práticas educativas da Escola Família Agrícola de Goiás - EFAGO. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252476. Acesos em: 15 maio 2021.

QUEIROZ, J. B. P. de. O processo de implantação da Escola Família Agrícola (EFA) de Goiás. 1997. 277 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 1997.

REIS, E. S. O estudo de sistemas de equações do 1º grau em livros didáticos utilizados em escolas brasileiras. São Paulo: Novas Edições Acadêmicas, 2013.

ROCHA, E. A. C. A pesquisa em educação infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma pedagogia. 1998. 187 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251307. Acesso em: 15 maio 2021.

SAMPAIO, T. V. M. Cartografia temática [Recurso eletrônico]. Curitiba: UFPR, 2018. Disponível em: https://docs.ufpr.br/~frsantos1/CARTOGRAFIA%20TEMATICA/Cartografia%20Tem%C3%A1tica.pdf. Acesso em: 15 maio 2021.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Autores Associados, 1996. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).

SILVA, S. M. C. da et al. Estudo sobre o “Estado da arte” de um programa de pós-graduação em Psicologia. Psicol. rev., Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 418-426, 2014. Doi: 10.5752/P.1678-9523.2014v20n2p278. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682014000200006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 mar. 2021.

SOARES, M. B.; MACIEL, F. (org.). Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília, DF: MEC/INEP/COMPED, 1989.

TEIXEIRA, E. S.; BERNARTT, M. de L.; TRINDADE, G. A. Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 227-242, maio/ago. 2008. Doi: 10.1590/S1517-97022008000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/yKbb64ckpSn6r5k3szHTHJJ/?lang=pt. Acesso em: 10 maio 2021.

VEIGA, I. P. A. (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. 14. ed. Campinas: Papirus, 2002

Published

2021-12-30

How to Cite

REIS, E. da S.; BATISTA, A.; SANTOS, A. M. dos .; DIAS, J. R. de L. . A study of academic production on the Agricultural Family School in Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 73–87, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-61157. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61157. Acesso em: 24 nov. 2024.